Gå til innhold

Robot gressklippere... Hvilken velger man


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Vel, omsider blir det kanskje flatt

Og jevnt nok til en klipper. 

 

Lurer på erfaringer og hvilken type man skal gå for... Vestlandsk klima. 

 

Bruker alle begrensning kabel? Og hvordan funker det, må den kobles til i lade stasjon kanskje? 

Tenkte gps må være bedre... 

Og dyrere... Hm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt robotklipper i... 7 år nå - relativt enkel klipper med kanttråd, og er sånt sett fornøyd med løsningen (den er MYE flinkere til å klippe plenen jevnlig enn jeg er).

Totalt sett er vi veldig fornøyd med løsningen. Vi har ca 1200 kvadrat med plan å klippe, med diverse busker, hekker og annet rask klipperen må unngå til vanlig. I tilegg er plenen full av klatrestativer, trampoliner og annet.

Ja, kanttråden starter og slutter ved basestasjonen.

Kanttråd fungerer helt fint, og det er ikke en veldig stor jobb å feste denne. Du gjør det greit på en kveld, eller en dag, om du vil ta noen kaffepauser innimellom.

 

Bakdeler:

Om den snur 90 grader på et punkt langs kanttråden har den en tendens til å lage merke i plenen - det samme gjelder langs kantsnora. Mere moderne modeller skal ha løst dette problemet såvidt meg bekjent. 

Den må vedlikeholdes nå og da, kniver må byttes etc.

 

Anbefalinger;

Du kan med fordel overdimensjonere klipperen litt, da har du mere å gå på av batterikapasitet, og selv om batteriet begynner å bli litt slitt, så kan du fortsatt kjøre. Vi er fortsatt på det orginale batteriet, utrolig nok.

Følg produsentens anbefalinger når du vinterlagrer MTP batteri, vårt batteri trenger erfaringsemssig noen utladings og oppladingsrunder på våren før det begynner å "funke" sikkelig.

Min er en Robomow, og selv om jeg er fornøyd med selve maskinen så kan jeg egentlig ikke anbefale disse. Jeg har byttet endel deler (som jeg heldigvis fikk under garanti) - men byggekvaliteten er litt så-som så.

En kollega sin Husquarna har vist seg å være betraktelig mere driftssikker over tid.

(og det er ca den erfaringen jeg har, det har sikkert kommer 13 nye merker på markedet jeg ikke aner noe om)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, ser det er mange merker å velge i. 

Har ikke store området som skal klippes, kanskje 500 kvm på det meste... 

Regner med pris kvalitet følger hverandre her. 

10-15000 kr er liksom området eg tenkte legge meg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Husqvarna 315X i 5 år og er godt fornøyd men ikke imponert. Den klipper i nokså tilfeldig mønster og lager derfor ikke spor men samtidig kan den sette igjen en liten tust her og der som tar lang tid å klippe. Hører rykter om at der har skjedd ganske mye på intelligensen de siste årene så om det blir Husqvarna neste gang vet jeg ikke... Skiftet batteri til denne sesongen så den lever nog en del år til... Den har GPS men jeg tviler på at den bruker den særlig aktivt...

 

Men robotklipper som sådan er helt supert, blir nydelig plen uten arbeid B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har hatt eSau i over 10 år.

 

Mitt beste råd er som følger:

 

1: når det kommer til areal med plen du har så velg en klipper som er oppgitt til å klare 1,5-2x av arealet du har.

Produsentene sine tall er oppgitt ved en "perfekt" flat og rett plen uten noen form for kriker og kroker med en klipper som går 24/7.

-selv bruker jeg 2x. Dette gir mindre slitasje på klipper og man behøver ikke at den går døgnet rundt. (Hvis du bor i et område med piggsvin så bør du unngå å klippe på natten).

 

2: valg av merke.

Jeg ville på det sterkeste anbefale å kjøpe Husqvarna, eventuelt Gardena som er samme klippere. (Blir som Audi vs VW om du forstår). 

 

Jeg kjenner mange med robotklipper, og de med desidert minst trøbbel av alle jeg har sett er de med Husqvarna. Endel har etterhvert gått over til Husqvarna fra andre merker og samtlige jeg har snakket med har opplevd langt mindre nede tid på klipperen.

Husqvarna har også andre fordeler enn bare å unngå trøbbel, knivsystemet klipper bedre, gir bedre vekst og bedre mikrokutt feks. Om du har trange områder hjelper guidekabelen, samme ved retur til ladestasjoner for å minimere slitasje osv.

 

3: I en liten hage er det greit å legge begrensningskabelen osv selv, men selv der ville jeg ha rådet til å få den installert. Det er overhodet ikke vanskelig å gjøre selv, men du sparer deg for litt trøbbel, i store hager er det et herk å legge selv om du ikke har tolmodighet

 

4: første uka bør du følge med litt, er det områder som er vanskelig, dumper i plenen den ikke liker osv så utbedrer du. Etter dette så slipper du stort sett å tenke mer på dette.

 

5: bytt kniver, og sjekk dem fra tid til annen. Dess bedre og skarpere kniver dess bedre resultat og gressvekst.

 

6: gjødsle og kjør på med alt som får plenen til å vokse. Spiller ikke lengre at den skyter i været, er uansett ikke du som må ut med klipperen flere ganger i uken 

 

7: på en liten plen er det stort sett bare de med 3 hjul som gjelder, men jeg vil på det generelle anbefale de med 4 hjul da det virker som om disse er bedre på fremkommelighet.

 

McGulloch er også eid av Husqvarna, men jeg har ikke satt meg så nøye inn i om dette i bunn og grunn er en billigversjon av Gardena så tør ikke å anbefale dem.

 

Jeg har selv to Husqvarna, en 230ACX og en 430x.

Jeg selger, eller har ingenting med de som selger klippere å gjøre.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...