Gå til innhold

Santana Trophy 2023 LaGranAdventura


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

Som mange av dere har skjønt er jeg, Monster Trucken og kamerat Espen deltagere i Santana Trophy 2023.

 

I dag kjørt vi ombord i båten i Ameria som tar oss til Nador i Marokko hvor selve løpet starter i morgen. Spennende å møte så mange som er euentiastiske Land Rover / Santana folk. Fra Norge stiller to norskregistrerte biler, vår og en FC.

 

Vi rekker nokk ikke skrive så mye underveis men kanskje rekker vi å legge ut noen videoer. De mest intreserte av dere kan følge oss på:

 

Jørnar og Espen på Tur

 

 

IMG-5540.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første etappe fullført og amatørene fra Norge fullførte som første! bil. Spørsmålet er om vi har funnet alle kontroll stemplene (likt orientering) langs med veien. Moro å delta er d uansett. Rister fælt og noen steder veldig utfordrende terrengkjøring Det skal gå fort og når vi skulle opp igjen fra et uttørket elveleie oppdaget vi at vi hadde mistet lavgir. Håper mekanikker kan fikse i kveld ellers er vi antagelig ikke med i konkurransen i morgen.  Girstanga på mellomklasse er helt løs og vi men er giret i høy med diff lokk. Håper dette bare er noe som har kommet løs og ikke noe som er ødelagt. Tips her på forumet motas med KJEMPE TAKK! 
 

bilder må desvvere komme senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overføringen fra spaken til girboks kan ha løsnet. Men det er en overføring fra hø/lav, og en til sperren. Begge skal ikke kunne falle ut med mindre selve festet til spaken har løsnet. Jeg ville tatt ut gulvplata på passasjersiden for vurdering, og om det ikke holdt bør dere plukke av tunnellen over girkassen. Det krever bare et stort stjernejern, skrutrekker kaller søringene det for. 

Kan fikses fra undersiden også for de med tynne armer med ekstra ledd, men man bør være lokalkjent den veien for å skjønne innfesting med pinner og klips (bolt sørpå).

Ps. Om du ikke kan frakoble sperra må du opp med girkassetunnellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å fikse alt på Defendwern selv, men denne gangen var jeg glad det var en erfaren mekanikker i leiren. Han brukte ca 2 timer på å fikse men han gjorde det nedenfra uten at jeg måtte ta ut girkassetunellen.

 

Bildet under viser en annen fiks etter dag 2. Det tøft å delta i Ralley med en 30 år gamel bil. KJøring i terreng og spesielt vaskebrettene i ørken medfører masse vibrasjoener og svakheter avsløres, og man skjønner hvorfor arrangjør har en lang liste med reservedeller som anbefalles medbrakt.:)

 

IMG-5571.JPG

Noen flere bilder:IMG-5597.JPG

 

IMG-5579.JPG

 

IMG-5588.JPG

 

IMG-5575.JPG

 

 

IMG-5587.JPG

IMG-5597.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var eventyret over (nesten). Vi endte til slutt på 19. plass sammenlagt. Tilsammen deltok 60 biler så det er vi ganske godt fornøyd med. Som førstegangs deltagere i ørken ralley tok det og sin tid å bli vant med samt å forstå "Road Book" som var skrevet på Spansk. Heldigvis forstår min kartleser spansk bedre enn meg. Da vi deltok med en Defender var det også mer eller mindre umulig å vinne da alle Defendere fikk 1500 straffepåeng. Målet var å oppnå færest mulig poeng. Man fikk poeng etter produksjonsår for bil, hestekrefter * 10, forbedringer upgades som gir deg fordel (f.eks mottorbytte og alle defendere fikk f.eks 1500 ekstrapoeng). Til sist så fikk man 1000 poeng for hvert kontrolpunkt (samme stempling som i orientering man ikke hadde klart å finne). Vi trøster oss med at vi ble best av Defenderne.:)

 

Ved premiutdeling fikk vi ikke noe troffe å ta med hjem men ble trukket frem på podiet som de som hadde reist lengst for å kunne delta, Det var veldig hyggelig.

 

Ellers er erfaringen at en deltagelse i Santana Trophy er en god test av bilen. Vi har måttet gjøre større eller mindre reprasjoner hver eneste kveld. Den ene dagen måtte vi avbryte fordi vi mistet mottorkraft. Etter å ha byttet vastegate på turbo, diselfilter, liftpumpe og sjekket hele fuel line cm for cm fant vi til slutt feilen: gummipoakning inn i diseltanken var ødelagt. Trolig ab en sten som har sprutet opp. Det medførte at vi sugde luft like mye som disel fra tanken og følgelig måtte vi krype tilbake til camp i 40 km i timen. Heldigvis mistet vi bare ett kontroll punkt på dette.

 

Ellers så ristet starter seg vrang, hadde med ny så den ble skiftet. Styresnekka fikk seg en skikkelig smel så den måtte vi og fikse på. Jeg hadde med masse deler og fikk bruk for en del selv men har og gitt bort deler til andre deltagere. F.eks en propshaft.

 

Vi hadde ingen problemer med hjuloppheng men det folk har slitt mest med er støtdempere som brekker. Tror mekanikerne sa at det har gåt med 15 sett og det er nå mange biler som kjører med 2 ulike støtdempere, spesielt bak. Bladfjærene til de eldre saerie og santanana hadde det også tøft og hver eneste kveld kunne man høre sleggeslagene av bladfjærer som ble rettet opp og fikset på til langt på natt.

 

I kveld går båten tilbake til Spania og eventyret er over for denne gang.

 

Noen flere bilder:

IMG-5665.JPG

 

IMG-5743.JPG

 

IMG-5738.JPG

Gode "African Mecanics" i Team Jaboud

 

IMG-5725.JPG

Livet i ørkenenen er tøft og denne karen endte som Land Rover pynt

IMG-5713.JPG

IMG-5724.JPG

IMG-5695.JPG

IMG-5747.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2023 den 17.59, lafterolf skrev:

Historien med bilder ville vært glimrende lesestoff i neste 4WD som NLRK gir ut.

Det kommer :) Men etter nær 4 ukers fravær fra (Santana 2) familie og jobb er det en del andre behov som må fylles først.

 

I mellomtiden litt flere bilder: 

 

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (10).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (19).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (30).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (37).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (70).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (75).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (89).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (81).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (68).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (83).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (107).jpg

PACK_GENERAL_SANTANA_TTROPHY_2023 (108).jpg

297A0673.jpg

297A0706.jpg

297A0866.jpg

#28 (28).jpg

#28 (40).jpg

#28 (50).jpg

#28 (51).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
På 6.5.2023 den 17.59, lafterolf skrev:

Historien med bilder ville vært glimrende lesestoff i neste 4WD som NLRK gir ut.

Jeg tok deg på ordet @lafterolf så historien ble skrevet ned og sendt 4WD og de fleste her inne har vel sett den nå :D

 

4wd.jpg

 

Så med det tenkte jeg å avsluter denne historien. Må bare oppfordre alle andre også til å bidra til 4wd slik at bladet vårt består.

 

Men aller først må jeg takke deg @lafterolf for råd og tips når avreise nærmet seg og jeg var i tvil på om det ville bli noen tur i det hele tatt. Takk også for at du hver eneste dag svarer både meg og andre her på forumet på alle mulig spørsmål vi har om disse bilene! Takk også til @AtleGotsch for råd og tips samt at jeg fikk komme på besøk og se på hvordan du hadde montert wolf filter og andre ting. Sist men ikke minst takk til alle andre her på forumet som bidrar til at dette er et aktivt forum der iallaefall jeg daglig sjekker om det er noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen reddet den utgivelsen og gjorde det til nok et bra blad :) 

Så ta oppfordringen og send inn til 4wd@nlrk.no, både tekniske artikler og fra turer, små og store, samt hverdagsliv med LR :) 

 

Det er medlemmenes blad og det er dere som bestemmer hvor bra det blir fra gang til gang ;) 

 

Stor LR hilsen fra Redaktøren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...