Gå til innhold

Discovery 08, nok ett problem.... Vil ikke gi opp helt enda....


Dan77

Anbefalte innlegg

Når man kjøper en LR3 med masse feil og tenker at man får fikset det så må man regne med litt utfordringer. Men nære å gi opp nå, så tips mottas med takk.

 

Har egentlig hele tiden jeg har hatt den i drift hatt tilbakevendende problem med fall på railtrykk og påfølgende nød. Det som er gjort er bytte av pumpe i tank, bytte av høytrykkspumpe og bytte av sensorer. etterhvert har jeg fått mistanke til en dyse, men før jeg rakk og bytte denne skjedde følgende:

 

Ute å kjørte med biltransporthenger og fullt lass. Gikk som en klokke. Stoppet for å fylle diesel, fylte for ca 500,-. Startet bilen og kjørte videre ca 2 km. Stoppet for å gå inn på butikken, kom ut igjen og startet bilen etter ca 10 min. Da startet den og stoppet igjen etter ett øyeblikk. Prøvde å starte igjen, da var den veldig tungstartet, men jeg fikk startet og gitt litt gass. Ca 2 til 3000 omdreininger. Fikk ikke fart på den så lot den stå der. Kom tilbake senere samme dag, fikk da startet, men fikk ikke gitt noe gass. Bilen ble videre stående ett par uker. Da fikk jeg ikke startet i det hele tatt. Filter var "nytt", men byttet likevel. Etter mye styr får jeg nå startet den, men går på maks 6-700 omdreininger. Sjekket diesel frem, satt på ekstra pumpe, men igen forskjell. Tatt lekkasjetest på dyser, dyserekke sjåførsiden gir helt likt på alle, på høyre side kommer det ingenting på retur. Har sjekket med bensinstasjon, ikke dårlg diesel, og jeg har ikke fylt bensin. Har jobbet masse med bil, men er rådløs akkurat nå. Ingen som har hatt noen gode forslag så langt.

 

Håper noen her inne har erfart noe tilsvarende. Alle tips mottas med takk. Vil ikke gi opp bilen. Har vært innom tanken på at den har tannet over, men dette pleier å gi feil på diagnose, ingen indikasjon på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du sjekket elektriske koblinger som er på (venstre?) bakhjul? kabelbrudd skaper problemer til drivstoffsystem. Muligens det er din sak.

glødeplugger tilstand? starter?  

monter transparent drivstofilter i motorrom å sjekke bobler, system kan suge luft fra noen sted. 

har du IID tool? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bil døde i en bakke med egr feil i 2017. Ble svakere og svakere og til slutt fikk jeg ikke start. Det skjedde nokså plutselig på vet hjem. Byttet venstre egr på verksted og alt ok. Jeg byttet selv høyre egr forrige helg. Symtomer er vanskelig å få turtall, ingen kraft i motoren. Ser på IID tool egr verdiene at den ikke lukker når du slår av motoren. Det kjøres da en "renseprosedyre". Ventilen blir stående åpen. IID toll er et must for selvmekkeren. Se egr bildet nylig i min tråd. Det rare var at det ga ingen feil annet enn at kjøreprogrammene ikke kunne velges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2023 den 7.44, Timo@ skrev:

Fikk du sjekket elektriske koblinger som er på (venstre?) bakhjul? kabelbrudd skaper problemer til drivstoffsystem. Muligens det er din sak.

glødeplugger tilstand? starter?  

monter transparent drivstofilter i motorrom å sjekke bobler, system kan suge luft fra noen sted. 

har du IID tool? 

Har sett de kontaktene er ganske utsatt, skal sjekke litt på de. Har ikke IDTool, bruker en ganske bra Launch. Tenkte du på noe spesifikt?

På 25.4.2023 den 9.34, Ranger skrev:

Vår bil døde i en bakke med egr feil i 2017. Ble svakere og svakere og til slutt fikk jeg ikke start. Det skjedde nokså plutselig på vet hjem. Byttet venstre egr på verksted og alt ok. Jeg byttet selv høyre egr forrige helg. Symtomer er vanskelig å få turtall, ingen kraft i motoren. Ser på IID tool egr verdiene at den ikke lukker når du slår av motoren. Det kjøres da en "renseprosedyre". Ventilen blir stående åpen. IID toll er et must for selvmekkeren. Se egr bildet nylig i min tråd. Det rare var at det ga ingen feil annet enn at kjøreprogrammene ikke kunne velges. 

Har kodet vekk egrene mine, var litt problemer med de tidligere. Dette kom så merkelig brått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iknutis skrev:

Med IiD-tool kan du feks sjekke dieseltrykket for å se om tilførselen er ok. Jeg syns det høres rart ut at det ikke kommer diesel i retur fra høyre bank.

Ingen feilkoder på motor?

Får trykk på Launhen også. men jeg vet jo ikke helt hva som er normalt trykk på den? Desverre sitter jo trykksensoren på den railen som har normal retur fra dyser, så det er jo typisk. Det er veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2023 den 18.23, Dan77 skrev:

Har sett de kontaktene er ganske utsatt, skal sjekke litt på de. Har ikke IDTool, bruker en ganske bra Launch. Tenkte du på noe spesifikt?

Har kodet vekk egrene mine, var litt problemer med de tidligere. Dette kom så merkelig brått.

 

Om du bare har kodet de vekk, men ikke blokkert de fysisk kan du få trøbbel.

Når en ventil da svikter fysisk, vil du ikke få feilkode eller mulighet til å lese av fysiske verdier på ventilen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, YMK skrev:

 

Om du bare har kodet de vekk, men ikke blokkert de fysisk kan du få trøbbel.

Når en ventil da svikter fysisk, vil du ikke få feilkode eller mulighet til å lese av fysiske verdier på ventilen.. 

Normalt stenger de helt når de er kodet vekk, forsåvidt enig i det du sier. Men har du vært borti at den blir umulig å starte som følge av egr? Begynner å få en gnagende mistanke om at den har hoppet over en tann. Vet du om det er mye skruinf for å få sjekka timing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Dan77 skrev:

Normalt stenger de helt når de er kodet vekk, forsåvidt enig i det du sier. Men har du vært borti at den blir umulig å starte som følge av egr? Begynner å få en gnagende mistanke om at den har hoppet over en tann. Vet du om det er mye skruinf for å få sjekka timing?

 

For å sjekke register er det mest arbeidskrevende å ta ut starter. 

Resten er greit og rett frem. 

 

Jeg ja jeg har vært borti problemet med EGR som er bortprogrammert, som svikter etter noen år. Blir skikkelig bingo å leite etter feil når diagnosen ikke gir fornuftige svar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...