Gå til innhold

Batteri valg.


LandRover

Anbefalte innlegg

Med solceller som lader batteriene til strømmen på fjellet året rundt  uten tilsyn  flyttet jeg for noen år siden 'batteriene ut der de kan eksplodere i fred uten å antenne laftetømmeret. Så kangt funker det fint selv midtvinters. Frakt av slikt pluss ved til oppvarming  er en god unnskyldning for å holde S II i drift.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal man slutte å lade batterier i frykt for eksplosjon kan man slutte å kjøre bil. Jeg er temmelig sikker på at statistikken på ulykker ved bilkjøring opptrer oftere enn lading av batterier.

 

Greit at man følger med, men bruker man ladere fra annerkjente leverandører er de såpass trygge at jeg tør lade batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slutte å lade batteriene pga faren for et batterihavari blir velkdig overdrevet, og var absolutt ikke poenget med posten min.

Gitt antall ganger jeg har ladet batterier vs antall ganger jeg har kverket eller kokt dem så er feilraten definitivt meget lav.

Poenget var vel at man ikke skal stole helt blindt på at de "umulig kan skade batteriet" - og i hvertfall sjekke innom nå og da under lading.

 

En ting jeg også merker meg er at både laderen som ble avbildet med det sprengte batteriet, og den jeg brukte ser ut til å være relativt store ladere (min er en 25A utgave) - det er nok betraktelig vanskeligere å koke et batteri med en liten 5 eller 7,5 A lader, slik de fleste har, og bruker for langtidslading av batteri (f.ex vinterlagring)

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte et triks av vår gamle bilelektriker på jobben. Han satt alltid bilen på lading da han jobbet på den fordi bilen klarer ikke å topplade batteriene. Dette var lastebil på slutten av 80 tallet, 2 batterier og 65 amp dynamo??

Så til trikset. Han blåste alltid over batteripolene før han koblet fra laderen, på den måten fjernet han eventuell knallgass. Kan gjøres manuellt hvis man tar litt forhåndsregler, batterisyre i øya vil du ikke ha, trykkluft anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lade et bilbatteri er i utgangspunktet ikke farlig, så lenge man vet hva man driver med og ikke stoler blindt på laderen.

Et vanlig gammeldags bilbatteri består av 6 celler i serie. Hver celle er ca 2,1 V i fulladet tilstand. Er en celle kortsluttet vil laderen se 10,5 V, altså et batteri som er godt og vel utladet, selv om de 5 andre cellene er fulladet. Om laderen da gir 14,5 V vil hver celle få 2,9 V. Det blir det samme som å lade et friskt batteri med 17,4 V. Da koker det!

De fleste ladere klarer ikke å skille mellom et utladet og et kortsluttet batteri. Laderen tilfører spenning, batteriet tar til seg den strømmen det klarer. Så lenge batteriet tar til seg strøm, vil laderen se dette som et batteri som ikke er fulladet. Når batteriet ikke tar til seg strøm lenger, tilføres det fortsatt spenning. Jeg vet bare om noen ytterst få ladere som slutter å levere spenning når batteriet er fullt.

 

Så ja, følg med når du lader. Lukter det promp? Er batteriet unormalt varmt? Viser laderen tomt batteri unormalt lenge?

Unngå gnist over/ved batteriet, spesielt rett etter lading og etter kjøring. Unngå å koble laderen rett på minuspolen, sett klemma til gods et stykke unna batteriet. Koble til og fra med én bestemt bevegelse. Eller helst monter ladekontakt litt unna. Og ikke lad batteriet lenger enn nødvendig, fullt er fullt. Gjelder ikke bare bilbatteri forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har en Ctec batterilader som nå går ganske varm når den er tilkoblet det nevnte litt eldre batteriet. Det viser heller ikke at batteriet blir ladet og og stanser konstant på 2  lys. Det må være laderen det er noe galt med og ikke batteriet? Er det noen som vet om jeg også skal aktivere mode ABM og recond..ctek.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at det er noe feil med laderen, særlig når det er snakk om et litt eldre batteri.

Så vidt jeg kan se, står det meste om laderen godt beskrevet i bruksanvisningen : Bruksanvisning Ctek MXS 5.0 (8 sider) (bruksanvisningpdf.no).

 

Her er det nok bare spørsmål om hvilke to lys som er tent, og som da vil gi informasjon om batteriets tilstand. Generelt har blybatterier veldig lite godt av å stå helt eller delvis utladet over lengre tid. Da oppstår det oksydering som radikalt reduserer batteriets evne til å ta lading i det hele tatt. Ctek-laderens første ladefase skal delvis motvirke denne oksyderingen, men er oksyderingen omfattende, hjelper dette lite. Du kan sikkert prøve RECOND, men les først bruksanvisningen for å få en anelse om batteriet i det hele tatt er verdt å sloss med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke til bruksanvisningen som jeg vil lese.

Det er de som det står nummer et og to på som lyser grønt både før og etter ladningen er startet. Laderen gir ingen ladning men blir skikkelig varm. Bilen står stille på grunn av foreløpig ukjente årsaker og den kjøres et par mil  som anbefalt en gang i måneden for at den ikke skal "stivne" Batteriet må derfor lades hver gang den skal på veien.  Det skal utskiftes men jeg trodde jeg kunne vente til bilen er fullt kjøpedyktig. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke laderen kommer forbi lampe 2, som indikerer "soft start" med lading opp til 12,6V, tyder det på at det ikke er mulig å oppnå 12,6V på batteriet! Altså defekt batteri - dessverre.

 

Min (mye eldre) Ctek-lader bytter ofte mellom full lading og vedlikeholdslading en del ganger når batteriet er nesten fullt. Hvis din står og vipper mellom lampe 1 og 2 (evnt. med begge tent) kan det tyde på at laderen forgjeves forsøker å gjenopplive et nedoksydert (egentlig sulfatisert) batteri, men egentlig er det på grensen til gjetting, og i dette tilfelle også ganske uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg har lige kjøp en Ctek MSX 10 og prøvet at lade et nyere batteri. Den stopper på 2. trin, dvs. ødelagt batteri. Min bror har 100 vis av batterier av alle slags i drift på målestasjoner i Island og kunne ikke forstå hvorfor min Defender har faktisk ødelagt 3 batterier over et par år, den står stille en stor del av tiden. Jeg bruker den kun til reiser p.t.

Originalbatteriet byttede jeg først etter 260.000 km når bilen var over 25år gammel.

Kan alternatoren ødelegge batterier (f.ex. med AC, hvis ensretter dioder ryker)?

 

mvh

Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"den står stille en stor del av tiden. "

Moderne biler spiser alltid litt strøm når parkert.

Jeg har montert hovedstrømsbrytere.

Min erfaring er at batterier liker å bli brukt.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gautes skrev (33 minutter siden):

Min erfaring er at batterier liker å bli brukt.

I teorien vil ALL bruk skade et blybatteri, de har det aller best når de er fulladet og plassert i fryseboksen... men der gjør det jo ingen nytte...

 

"Batteri liker å bli brukt" handler nok om at bilen ikke står så veldig lenge og at batteriet lades under bruk jevnlig.

 

90en min har en eller annen strømtyv som jeg aldri har funnet (når jeg måler strøm ut av batteri er det 0) så jeg må henge på en liten CTec lader minst en gang eller 2 i måneden siden den jevnlig står en uke eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjartanb skrev (1 time siden):

Kan alternatoren ødelegge batterier (f.ex. med AC, hvis ensretter dioder ryker)?

Det tror jeg ikke men sjekk ladespenningen en liten stund etter start. Ved 20 grader skal der ideelt sett være 14.4V, litt mer når det er kaldere og litt mindre når det er varmere men de fleste regulatorene ligger nok på 14.0V og det er ok nok.

 

I de periodene bilen står så sjekk gjerne batterispenningen jevnlig. Det varierer litt med batteriteknologien men rundt 12.7V indikerer fullt batteri og 11.7V indikerer tomt. Batteriet har alltid best av å være fulladet og om det kommer ned mot 50% eller lavere betyr også tiden det ikke er fulladet mye så uansett årsak: Når batterier har mistet mye lading så få på lader og fyll opp igjen så blir batteriet fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @gautes og @SveinHa, jeg må nok bite i det sure og montere høvedstrømsbryter (det er vel tilstrekkelig at bryte + polen?) og toppe opp ladning på batteriene regelmessig.

Jeg har også strømtyv som jeg ikke har funnet ennå, har derfor ofte koplet batteri fra når bilen står.

Og ja den ble sådan sett brukt daglig frem til 23-24års alder, da ble den trappet ned til i bruk i ny og næ :).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjartanb skrev (34 minutter siden):

det er vel tilstrekkelig at bryte + polen?

Jepp... eller minus, det er det samme hvilken, bryt den som er enklest å komme til og det er nok å ta den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SveinHa said:

I teorien vil ALL bruk skade et blybatteri, de har det aller best når de er fulladet og plassert i fryseboksen... men der gjør det jo ingen nytte...

 

Det var nytt for meg. Min Land Rover har stått kaldt og stille i garasjen i 4-5 måneder nå og jeg vurderte lenge på å ta det nye batteriet inn i varmen. Jeg har nylig  nysgjerrig startet opp bilen da jeg var litt redd at det kunne ha vært utladet. Ingen problemer. En vridning på nøkkelen og full guffe. Man lærer så lenge man  lever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...