Landrev Skrevet 22. april 2023 Del Skrevet 22. april 2023 Ved hjulskift erfarer jeg at hjulmuttere, særlig etter vintersesong setter seg noe inn i he......e. Også denne gangen til tross for at jeg bruker momentnøkkel hver gang og ikke muttertrekker... Nå greide jeg det store kunststykket å ryke mutteren! Rester sitter selvfølgelig igjen på gjengetappen slik at jeg ikke får av dekket... Hva gjør jeg nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. april 2023 Del Skrevet 22. april 2023 For noe møkk! En stor metallbor og drill. Eller, om det er mulig, få en flink sveiser til å sveise på en mutter, men da må han være flink. Mulig en håndholdt fres, luftdrevet, kan gjøre jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 22. april 2023 Forfatter Del Skrevet 22. april 2023 Har vært å fått taki “grisepikk” 12mm, ber til høyere makter og satser på at jeg får ut resten. Satt inn resten med rikelig rustløser som skal få stå over natten. . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. april 2023 Del Skrevet 22. april 2023 Aldri i verden om den holder. Når mutteren knekte finnes det ikke håp at herdet sprøtt stål greier å løsne skiten. Det eneste du oppnår er at det ikke kan bores eller sveises når grisepikken knekker og står igjen der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 22. april 2023 Del Skrevet 22. april 2023 Er desverre enig med Lafte på dette punktet, ikke F om du får nok kraft en grisepikk til å dra av den mutteren der. Beste alternativ jeg ser er å sveise på en mutter som Lafte sier, da vil utvidelsen PGA varmen forhåpentligvis også bidra til at ting løsner, men det blir for all del en skikkelig fiklete operasjon inni hullet du har i felgen. Det var ikke mye imponerende mengder gods i de mutterne gitt, den bruddflaten var temmelig... spe. Bruddflaten er desverre også tilsynelatende helt "ren" for rust og skit - som indikerer at dette ikke var en gammel sprekk, men at alt ga seg samtidig. Du må virkelig ha måttet ta i for å få den til å knekke.. -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 22. april 2023 Del Skrevet 22. april 2023 Hullsag? Med passe stort rør rundt som lager/beskytter mot felgen. Ideen er bore/sage vekk kon/flens på biten som sitter igjen og holder fast felgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 22. april 2023 Del Skrevet 22. april 2023 Forslag1: Bank inn en umbraco- eller torx-pipe og sveis fast denne. Forslag2: 12 mm borr av god kvalitet, bytt bolt når du får av felgen. Forslag3: La felgen stå, bytt kun dekket. Forslag4: Finn et verksted med induksjonsvamer og få varmet mutteren så den gløder. Prøv så med grisepikk eller bank inn en torx-pipe. Forslag5: Skjærebrenner. Husk ordtaket: It can't be stuck if it's a liquid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admiral Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg hadde akkurat "ikke samme problem", men litt beslektet. Manglet nøkkel til låseboltene. Jeg fant noen gamle hjulbolter fra en menneskebil som passet inni hullet og sveiset de fast. To av de løsnet så måtte gjøre det igjen, men fikk de ut til slutt. Ser ut som hullet i din bolt er omtrent samme dim. Dette er vel omtrent Forslag 1 fra WildRover over. Var litt redd for å ødelegge felgen pga varme, men gikk fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 23. april 2023 Forfatter Del Skrevet 23. april 2023 Tusen takk for alle svar! Forslaget over har jeg trua på, bare å finne en med sveiseapparat da, det ordner seg… Har søkt litt på nye muttre her inne, men de fleste trådene er gamle. Hvor lønner det seg å skaffe nye? Og til sist: er det noe middel det går å smøre på slik at det ikke setter seg så inni h….e fast? Som ikke gjør at muttre løsner da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 23. april 2023 Forfatter Del Skrevet 23. april 2023 Fan og en hjulbolt som passa spot on inni mutteren.. Jeg tenker dette er veien å gå jeg. 3 minutter siden, Landrev skrev: Fan og en hjulbolt som passa spot on inni mutteren.. Jeg tenker dette er veien å gå jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg har alltid en tube alufett (Biltema) med meg når jeg bytter dekk. Jeg smører anleggsflaten mellom nav og felg hvis det trengs, og en lite klakk på mutterne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen N Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Kobberpasta funker fint, finnes i boks, tube og spray. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg smører kun gjenger, aldri kontaktflate mellom felg og nav. Her skal det være friksjon fordi felgen ikke henger i boltene. Den sitter i friksjon mellom nav og felg, tror jeg. Men understreker "tror", for har aldri sett fasitsvar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Følg rådet til Lafterolf. Gjenger, hullet i felgen der boltene går igjennom og senterhullet på felgen smører jeg. Boltene korroderer fast i felgen og felgen i sentreringen på navet. Litt puss/stålbørste kan ofte være lurt først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Årsaken til at mutterne "sitter som F***" på våren er sannsynligvis korrosjon mellom bolt og felg - Når metall (i hvertfall jern) oksyderer så utvider det seg, med en imponerende kraft. Når dette så skjer i disse flatene så er resultatet i praksis at mutteren sitter enda strammere enn når du satt den på plass. Noe fett i mellom her forhindrer dette. Ellers, helt enig i at hjulet sitter i friksjon mellom Nav og felg, Strammingen av bolten gir et forspenn som presser felgen mot navnet, og bolten tar seg av dette trykket, mens friksjonen mellom flatene tar seg av belastningen fra akselrasjon og nedbremsing. Denne videoen gjør en ganske god jobb med å forklare prinsippet: -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 23. april 2023 Forfatter Del Skrevet 23. april 2023 Vel, da er endelig f..nskapet ute. Fikk lånt et sveiseapparat og la ei solid kake rundt bolten. Forøvrig passer vag sine hjulbolter rett inni LR muttre Dro den faktisk litt til så den satt godt før jeg sveiste den fast. Etter 20 sek forsøkte jeg å løsne, og da kom den med en gang. Dette har nok med høy varme å gjøre etter sveisingen.... Link til nye gode muttre mottas med takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrian Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg byttet til disse https://www.ebay.com/itm/161201586018?fits=Make%3ALand+Rover&epid=622863125&hash=item25885cff62:g:MzQAAOSwLThi-pNe&amdata=enc%3AAQAIAAAA8HNn%2FG%2BDZHXTIoV2yiZXQY%2Fjdsz4bvyMxpQt%2FsvLT0Fiw8dmdV5FuzjmY0ZrLdrkIr74ocR9bpBGkDnd52SG%2FDJuaqkmRTlvnwvm5td7IrWXMSsGonsF8%2Fk8RwHOHspB6Cq2e5eKiJQ%2BCsCmjlaEZcwCmdpcU9ej9BkuD8S5Sg4HHcSvQvQj1eZNFUbZrxndJKJUPEliADO%2BRj0NG4EG2gp%2BlabZXiglp1OgdNBtKgb4xKQ4pNMVX6KZY8nhRTBXUQUfb3lHyYMQj8dqQMnVANmnFd74EGn%2BEUVVxryIUyWQC9S9BxvqXoRZbNhRq1EsEA%3D%3D|tkp%3ABk9SR_jCj_L1YQ Disse er solide og uten den løse «hetta» som var på de originale mine. Mine rustet på på innsiden av hetten og svulmet opp. Har fått litt overflate rust på den svarte lakken nå etter 2 år, men det er bare kosmetisk. Jeg bruker litt kobberpasta på gjengene når jeg bytter hjul, da løsner de fint selv etter en vinter med saltlake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Flott du fikk'n løs! -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.