Gå til innhold

Krise! Knekt hjulmutter!


Landrev

Anbefalte innlegg

Ved hjulskift erfarer jeg at hjulmuttere, særlig etter vintersesong setter seg noe inn i he......e. 

Også denne gangen til tross for at jeg bruker momentnøkkel hver gang og ikke muttertrekker...

 

Nå greide jeg det store kunststykket å ryke mutteren! Rester sitter selvfølgelig igjen på gjengetappen slik at jeg ikke får av dekket...

 

Hva gjør jeg nå?

IMG_2057.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er desverre enig med Lafte på dette punktet, ikke F om du får nok kraft en grisepikk til å dra av den mutteren der.

 

Beste alternativ jeg ser er å sveise på en mutter som Lafte sier, da vil utvidelsen PGA varmen forhåpentligvis også bidra til at ting løsner, men det blir for all del en skikkelig fiklete operasjon inni hullet du har i felgen.

 

Det var ikke mye imponerende mengder gods i de mutterne gitt, den bruddflaten var temmelig... spe. Bruddflaten er  desverre også tilsynelatende helt "ren" for rust og skit - som indikerer at dette ikke var en gammel sprekk, men at alt ga seg samtidig. Du må virkelig ha måttet ta i for å få den til å knekke..

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag1: Bank inn en umbraco- eller torx-pipe og sveis fast denne.

 

Forslag2: 12 mm borr av god kvalitet, bytt bolt når du får av felgen.

 

Forslag3: La felgen stå, bytt kun dekket.

 

Forslag4: Finn et verksted med induksjonsvamer og få varmet mutteren så den gløder. Prøv så med grisepikk eller bank inn en torx-pipe.

 

Forslag5: Skjærebrenner. Husk ordtaket: It can't be stuck if it's a liquid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat "ikke samme problem", men litt beslektet. Manglet nøkkel til låseboltene. Jeg fant noen gamle hjulbolter fra en menneskebil som passet inni hullet og sveiset de fast. To av de løsnet så måtte gjøre det igjen, men fikk de ut til slutt. Ser ut som hullet i din bolt er omtrent samme dim. Dette er vel omtrent Forslag 1 fra WildRover over. Var litt redd for å ødelegge felgen pga varme, men gikk fint. 

hjulbolt.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Forslaget over har jeg trua på, bare å finne en med sveiseapparat da, det ordner seg… 

 

Har søkt litt på nye muttre her inne, men de fleste trådene er gamle. Hvor lønner det seg å skaffe nye? 

Og til sist: er det noe middel det går å smøre på slik at det ikke setter seg så inni h….e fast? Som ikke gjør at muttre løsner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fan og en hjulbolt som passa spot on inni mutteren.. Jeg tenker dette er veien å gå jeg.

3 minutter siden, Landrev skrev:

Fan og en hjulbolt som passa spot on inni mutteren.. Jeg tenker dette er veien å gå jeg.

 

IMG_2058.JPG

IMG_2059.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg rådet til Lafterolf.

Gjenger, hullet i felgen der boltene går igjennom og senterhullet på felgen smører jeg.

Boltene korroderer fast i felgen og felgen i sentreringen på navet.

Litt puss/stålbørste kan ofte være lurt først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at mutterne "sitter som F***" på våren er sannsynligvis korrosjon mellom bolt og felg - Når metall (i hvertfall jern) oksyderer så utvider det seg, med en imponerende kraft. Når dette så skjer i disse flatene så er resultatet i praksis at mutteren sitter enda strammere enn når du satt den på plass. Noe fett i mellom her forhindrer dette.

 

Ellers, helt enig i at hjulet sitter i friksjon mellom Nav og felg, Strammingen av bolten gir et forspenn som presser felgen mot navnet, og bolten tar seg av dette trykket, mens friksjonen mellom flatene tar seg av belastningen fra akselrasjon og nedbremsing. Denne videoen gjør en ganske god jobb med å forklare prinsippet: 

 

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er endelig f..nskapet ute. Fikk lånt et sveiseapparat og la ei solid kake rundt bolten. 

Forøvrig passer vag sine hjulbolter rett inni LR muttre:P Dro den faktisk litt til så den satt godt før jeg sveiste den fast. 

 

Etter 20 sek forsøkte jeg å løsne, og da kom den med en gang. Dette har nok med høy varme å gjøre etter sveisingen....

 

 

Link til nye gode muttre mottas med takk!

IMG_2061.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til disse https://www.ebay.com/itm/161201586018?fits=Make%3ALand+Rover&epid=622863125&hash=item25885cff62:g:MzQAAOSwLThi-pNe&amdata=enc%3AAQAIAAAA8HNn%2FG%2BDZHXTIoV2yiZXQY%2Fjdsz4bvyMxpQt%2FsvLT0Fiw8dmdV5FuzjmY0ZrLdrkIr74ocR9bpBGkDnd52SG%2FDJuaqkmRTlvnwvm5td7IrWXMSsGonsF8%2Fk8RwHOHspB6Cq2e5eKiJQ%2BCsCmjlaEZcwCmdpcU9ej9BkuD8S5Sg4HHcSvQvQj1eZNFUbZrxndJKJUPEliADO%2BRj0NG4EG2gp%2BlabZXiglp1OgdNBtKgb4xKQ4pNMVX6KZY8nhRTBXUQUfb3lHyYMQj8dqQMnVANmnFd74EGn%2BEUVVxryIUyWQC9S9BxvqXoRZbNhRq1EsEA%3D%3D|tkp%3ABk9SR_jCj_L1YQ
Disse er solide og uten den løse «hetta» som var på de originale mine. Mine rustet på på innsiden av hetten og svulmet opp. Har fått litt overflate rust på den svarte lakken nå etter 2 år, men det er bare kosmetisk. Jeg bruker litt kobberpasta på gjengene når jeg bytter hjul, da løsner de fint selv etter en vinter med saltlake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...