Gå til innhold

oljetrykk


TeRRje

Anbefalte innlegg

og så må du jo få målt lagerklaring så du får riktig dim. på lageret, da disse jo leveres i et utall forskjellige dimensjoner for eksakt tilpassing.

 

Gjør du ikke dette, så er jobben bortkastet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei,

 

Hadde en Austin Princess med en nyoverhalt rekkesekser engang for mange år siden og vi ungdommer, 5 i tallet, skulle fornøyde på påsketur. Underveis oppsto det plutselig endel vibrasjoner og bankelyder i motoren!

Jeg fikk svingt inn til siden og kikket i motorrommet, der var det hull i veivblokka og olja begynte og skvette/dampe ut hullet..... blink.gif

Siden motoren ble rask avskrevet tongue.gif så snudde vi og kom oss de ca.15 km hjem igjen på de resterende 5 sylindrene og da motoren ble stoppet foran garagen ble den stoppet for siste gang....sto i sju steiner etterpå tongue.gif

 

Tok opp motoren for å se hva som hadde skjedd, det viste seg at det ene veivlageret hadde skåret seg (både lagerbane og lager så helt opprevet ut) og hadde til slutt stoppet(?) med den følge at det tilhørende veivstag knakk og slo hull i siden på blokka! sad.gif

 

Motoren var nylig overhalt men de som hadde skiftet veivlagrene innrømmet at de ikke hadde ikke målt toleransene nøye nok, de hadde bare kjøpt inn et sett med orginal dimensjon og montert disse med korrekt moment...

 

En delebil med en brukbar god motor var løsningen den gang, så du slapp billig unna TeRRje! cool.gif

 

Hadde jeg vært deg ville jeg nå uansett fått noen til å sjekke dimensjoner og balansere veiva før den ble installert igjen, gjerne også slipe denne. Ellers kan det samme skje igjen og da kan det være du som står der med hull i blokka på en øde landevei.... unsure.gifunsure.gif

 

Forøvrig veldig bra side du fant Terra, på hovedsiden er det jo et hav av linker til nyttig informasjon!

 

Mvh,

Espen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt videre på motoren i helga. Det har ikke vært lager i bakerste lagerbukk (nr5) når denne ble montert. Ikke spor av lager noen steder, ikke så mye som et lite flak av et slitt lager. Da har jeg saumfart hele motoren og alle kroker.

 

Lager nr 4 ser ok ut, litt slitasje på ene siden men ikke så mye at det egentlig gjør noe.

 

Tok av lagerbukk nr 3. Der er det trustlager som holder riktig fram - bak bevegelse på veiva.

 

Da fikk jeg en ny overaskelse. Lagrene var egentlig ikke noe slitt her heller men en annen feil var det. ohmy.gif

Lagret i blokka var riktig men lagret i bukken var et vanlig lager, dvs det som skulle vært i lagerbukk nr 5 ! blink.gif

 

dvs egentlig er det et trustlager for lagerbukk nr 3 jeg mangler blush.gif

 

Har nå sjekket lagrene og det er originale lager over alt, lagernr vises tydelig og dette er orginale lager i standard dimensjon til 4,0 og 4,6.

 

Veiva er helt fin på de som er åpnet hittil.

 

Motoren står i bilen ennå og det går greit å skifte lagrene med veiva på plass. Kun litt vond arbeidsstilling. Bilen er hevet så det er god klaring mellom aksling og motor.

 

Det har gått greit å ta ut lagrene i blokka hittil. Dytter litt forsiktig på de så glir de rund veiva og etter 180 grader er de løse.

 

Kjørte motoren med ny olje like før jeg begynte å skru så alt er rent å pent under der.

 

Hvis det ikke dukker opp noe nye momenter og alle lagrene videre er standard,tror jeg at jeg bytter alle med motor på plass.

Skal da gå an å få sjekket fram-bak bevegelse etter å ha satt på de 4 første bukkene. Kanskje må jeg løsne de fire skruene på konverteren og dytte den litt bak, ellers burde det gå greit.

 

Måling av lagerklaring er jo også ok opp/ned.

 

Hadde nettopp motoren ut da jeg bytta flexplata så jeg hadde ikke videre lyst å gjøre det en gang til sånn på rappen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt videre på motoren i helga. Det har ikke vært lager i bakerste lagerbukk (nr5) når denne ble montert. Ikke spor av lager noen steder, ikke så mye som et lite flak av et slitt lager. Da har jeg saumfart hele motoren og alle kroker.

 

For og vite om det er montert lager eller ikke så må du ha montert det selv eller fått beskjed om at det ikke er vært montert.

Et lager som er spist opp blir spist opp etterhvert.Har hatt 50k km og gnage på og sannsyneligvis noen oljeskift også.

Partikler som er små og passerer sugesila ender opp i oljefilter resten kommer ut ved oljeskift.

 

Veiva er helt fin på de som er åpnet hittil.

 

Fordi veiva i utgangspunktet ser fin ut uten sår og riper kan det være kast i den som vil spise de nye lagerne.

Hvis det ikke har vært montert lager der pga en giga tabbe fra en eller annen mekaniker så har det nok opparbeidet seg skjevheter

tidels og hundredels mm greier du ikke se med øyemål.

 

 

Litt på siden.Riktig nok så er dette et ekstremt tilfelle men verdt og nevne.

 

Turboen røyk på en traktor på jobben,rettere sagt simringen i turboen så turboen sugde motoren tom for olje i løpet av kort tid.Og det resulterte i at alle rådelagra ble spist opp,ramme lagra greide seg så vidt men var ikke mye igjen når motoren ble demontert.resultatet ble 3 ny råder+ny veiv og 4 nye stempler og alle ventilene måtte skiftes

Traktoren fikk kraftig røykutvikling og dro sinnsykt dårlig så den ble stoppa for og få tatt en sjekk.siden det var mye gråhvit røyk kom mistanken på toppakning men på det tidspunktet var både kjølevæske og olje normal,mangla vel ca 1-1,5 liter olje så det ble toppa opp.Og vi kom fram til at vi burde få traktoren hjem,var ca 5-600 m og kjøre så vi fikk liv i den igjen og kjørte den tilbake,noe vi egentlig aldri skulle gjort,prislapp 40.000 for arbeid og deler,eller røflig 70-75 kr meteren.

 

Men fant aldri noe andre spor etter lagra enn glitrende fingre når en dro fingrene langs bunnpanna.Og dette var slitasje over 5-600 meter eller 5 minutter gange eller noe lignende

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå hørtes planen min ut som en lettvint men kortvarig løsning.

Skal veiva ut for kontroll må motoren også ut.

Tror cylinderservice i Trondheim tar 1800 for en polering av veiv til V8.

Kontroll ang kast / balansering er vel heller ikke noen stor kostnad.

 

De verste er å finne motivasjon for å ta den ut unsure.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette høres jo ut som mitt tilfelle (men jeg har en 200TDI), Terje.

 

Jeg bytta lagrene med motor i, men råden til stempel 3 var oval, så nytt lager holdt kun i ca 15-20 minutter.

Nå er motor ute, ligger i deler i garasjen, og jeg venter (spent) på deler fra england.

Jeg fant ut etter at min veiv har vært slipt før, samt at motoren min er en exchange unit, så jeg gidder ikke ta noen sjangser. Derfor bytter jeg veiv (200pund), og en råde, samt alle lagre og pakninger jeg kommer til.

En nabo her påstod å kunne lese i syllindrene at motoren ikke kan ha gått mer en 40-60kkm...

Jeg håper inderlig at bilen holder mer enn det når jeg blir ferdig med den!

 

Min motivasjon for å bytte med motoren i, var 310,- i nye lagre, og noen timers jobb. Det var helt klart vært sjangsen jeg tok!

 

Uansett hva du velger å gjøre - lykke til!

 

Mvh,

 

Kai

somfølermeddeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå begynne å måle veiva for å se om det er kast eller ujevnheter.

Har fått tak i nye lager som er i samme dimensjon. De har forskjellige ERR nr men det skal ha med produksjon og leverandører å gjøre.

Når jeg måler lagrene med skyvelær er de nøyaktige like.

 

For å være helt sikker har jeg fått Lund i england til å sjekke dette også.

 

Hvis jeg ikke finner noen ujevnheter eller kast i veiva vil jeg sannsynligvis prøve med lagerbytte.

 

Kan da kjøre et oljeskift og ta opp panna og sjekke lagrene for å se.

 

Har ikke hørt noe fra rpi ennå. Kommer litt an på hva de sier også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPI driver oppbygging og salg av shortblock, longblock og komplette motorer. I sin virksomhet har de helt sikkert en panteordning brukt mot "nytt"/overhalet. I denne prosessen blir pantemotorene demontert, og delene sjekket før de evt. går videre til maskinering/gjenbruk. Samme gjelder de engelske firmaer som driver med gearkasser til L.R. biler; Salg av overhalet gearkasse: inn pantekasser-kontroll-maskinering-montasje-ut til kunde. Så muligheten for at en maskinert veiv er satt inn i din motor er helt klart til stede. Helt kurrant og ofte markert med oversize nr. slått/stemplet inn et sted i motorblokka. Let i området rundt der motornummeret er slått inn. Tall du kan finne er 0,10, 0,20, 0,25, eller 0,50

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet om denne motoren er at den var fabrikkny i 97 da den ble satt inn i den andre bilen. Dette er en såkalt turnkey motor.

Det som skal være gjort på motoren er balansering og en kvassere kam.

Samt at alt utvendig er nytt, forgasser, dynamo, innsug , headers, mallory tenning ..osv cool.gif

 

Siden den tid er motoren kjørt kun 50k til den rullet rundt for over et år siden.

Kjøpte vraket komplett og det var sånn jeg kom over denne motoren. biggrin.gif

 

Har nå gjort noen målinger på veiva og det ser ikke så værst ut, er innenfor toleransene. Skal gjøre nye målinger i morgen.

 

Har måleur med magnetfot mad.gif og det var vanskelig å finne noen plasset å sette det på, det eneste var motorfestene og det ble så som så.

Skal lage en stødig stålbit og skru fast på ene siden med bunnpanneboltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje litt rart ut å måle veiva mens den er i motoren.

Det jeg har gjort er å fjerne alle lager og bukker sånær som nr 1 og nr 5

Så måler jeg på 2,3 og 4.

 

Ikke akkurat den mest presise målingen , men en mulighet for å sjekke om det er kast eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet om denne motoren er at den var fabrikkny i 97 da den ble satt inn i den andre bilen. Dette er en såkalt turnkey motor.

Siden den tid er motoren kjørt kun 50k til den rullet rundt for over et år siden.

Kjøpte vraket komplett og det var sånn jeg kom over denne motoren. biggrin.gif

100248[/snapback]

 

Ringer det en bjelle`? huh.gif Kan motoren ha lidd kvaler i 'rundvelten'? Det du beskriver er såkalt "blueprinted" motor, og da er alt lovlig; også veivsliping....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også fundert på om noe kunne ha skjedd i rundvelten, men har ikke kommet fram til noe konkret.

Har tenkt litt på om konverteren har bøyd ett eller annet, men da skulle vibrasjonen og ristingen ha vært permanent.

 

Men lagret som er borte kunne ikke bare ha forsvunnet i rundvelten heller.

 

Finner jeg ikke noe mere galt med veiva og lagrene jeg har er riktige, prøver jeg å sette de på plass.

Blir alt vibrasjon borte og oljetrykk stabilt er jeg nesten i mål. Feilen er hvertfall funnet da biggrin.gif

Da er det bare å kjøre og kjenne / lytte og observere. unsure.gif

Hvis de gamle symtomene kommer gradvis tilbake har jeg jo funnet feilen og tar bare ut motoren og ordner veiva blush.gifblush.gif

 

Hvis derimot ingenting blir bedre, verken vibrasjon eller oljetrykk, kan det hende jeg kjører den ned i en dyp myr og lar den stå der å gremmes til høsten mad.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPI driver oppbygging og salg av shortblock, longblock og komplette motorer. I sin virksomhet har de helt sikkert en panteordning brukt mot "nytt"/overhalet.

100219[/snapback]

 

Mulig jeg tar feil, men jeg tror faktisk RPI kun bygger og selger fabrikknye Rover V8... Leste det i et av de siste LROI.....

 

Hvordan de skal kunne fortsette businessen nå, etter at produksjonslinja er solgt, det vet da f**den.... huh.gif

Endret av ole jacob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de driver med begge deler, både nye og overhaling på et høyt nivå.

 

Har nå fått svar fra de og hvis veiva så bra ut var det bare å sette inn nye lager. smile.gif

Fikk ikke noe forklaring eller beklagelse på feilen men De sa heller ikke noe om at dette ikke kunne være riktig blush.gif

 

Fikk ikke gjort kontrollmål i kveld da jeg har kjøpt ny båt og det er veldig fint vær her i nord nå biggrin.gifbiggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles fint vær, men nå svir det på skuldrene og det var mere behagelig temperatur i garasjen blush.gif

 

Har nå satt inn nye lager og nettopp startet opp.

Oljetrykk meget bra biggrin.gifbiggrin.gif

Vibrasjonen er også forsvunnet biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Har bare hatt en kort prøvetur men alt ser lovende ut ennå.

 

årsaken til all elendighet er hvertfall funnet og det var på tide, har grublet på alle mulige årsaker i et halvt år nå blink.gif

 

Skal ta en lengre tur i morgen og lytte , kjenne og høre.

 

Så forresten at det var dobbelkjede på registret cool.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er bare fryd og glede ennå biggrin.gif

101202[/snapback]

 

Det er jo glimrende biggrin.gif

 

OG mens du tydeligvis er i godt humør tongue.gif Du skulle ikke tilfeldigvis ha et speedometer som passer i gamlebilen din på lager? Har bestillt nytt fra Knut Bøhler, men han sliter visst med å få tak i det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tralla la la  biggrin.gif  Det tror jeg skal finnes et eller annet sted. Skal sjekke med han som er bestyrer på lager 2 rolleyes.gif

Han er på ferie denne uka men skal sjekke så snart han er tilbake

101268[/snapback]

 

biggrin.gifbiggrin.gif Er du så sikker at jeg kan kansellere bestillinga av det andre? rolleyes.gifrolleyes.gif

Hadde vært himmla græit smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå snakka med bestyreren på lager 2 og fått bekreftet at dette er lagervare. biggrin.gif

kjørt 207k km og skal være likt det du har.

 

vi ordner med sendingen når han kommer hjem i neste uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå snakka med bestyreren på lager 2 og fått bekreftet at dette er lagervare. biggrin.gif

kjørt 207k km og skal være likt det du har.

 

vi ordner med sendingen når han kommer hjem i neste uke

101292[/snapback]

 

biggrin.gifbiggrin.gif Virkelig bra!

Du kan hilse LB2 og si at det er ingen hast med sendingen. Bare svi skuldrene videre du laugh.gif

Vi hadde forresten svimlende høye temperaturer her også for noen dager siden, høyeste på minst to år... 13,6!! cool.gif

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Alt er bare fryd og glede ennå :D

 

 

Har nå kjørt et havt år, kanskje ikke så mange kilometer men det har vært en del krevende kilometer.

Har også kjørt den høyt på turtall ofte da denne motoren trives best mellom 3 og 6000 rpm.

 

Har nå tatt ut motoren og sjekket de nye lagrene. Ser helt fine ut. :D:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...