Gå til innhold

oljetrykk


TeRRje

Anbefalte innlegg

Har fått noe merkelig oljetrykk. Motoren er en 4,6 med forgasser

Har ny giver til originale lyset pluss nymontert oljetrykksmåler med egen måler.

 

Når motor er kald er alt greit. riktig trykk og stabilt. Etter en liten kjøretur slik at motoren blir varm, faller plutselig trykket og når motoren går på tomgang er trykket så lavt at også lampa tennes.

Økes turtallet går trykket noe opp men faller helt ned igjen når turtallet går ned.

 

Lar jeg bilen stå til den blir nesten kald og starter opp er alt i orden igjen, til den blir varm igjen.

 

Har hatt ut oljepumpa og alt der er ok, ventilen går lett. Har også prøvd å bytte fjær. Det hjalp ikke.

 

Bruker 20W-50 olje.

 

Kan det være noe med det røret som går ned i oljepanna, slik at pumpa ikke klarer å dra opp olje, eller tar inn luft sammens med oljen. Er det noen tetning eller rør der nede som kan løsne, slik at dette kan skje?

Endret av TeRRje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kjenner ikke de motorene,men på 2.25 sitter det en o-ring på sugerøret til oljepumpa og den har en tendens til og bli hard som stein og da tetter den dårlig.

 

Har du sjekka oljetemperaturen?blir olja for varm kan den få koke tendenser eller bli for tynn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen måler på oljetempen. Motoren har normal driftstemp.

Er det noe spesielt som gjør at olja kan bli ekstra varm ?

99243[/snapback]

 

Trimming,hardkjør,feil instilt motor og ikke minst tett oljekjøler hvis motoren krever oljekjøler.

Tror de fleste verksteder har oljetempmåler,en duppeditt som de stapper ned i peilepinne røret som leser av oljetemp i bunnpanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke at oljen er så varm at det er det som er årsaken til varierende oljetrykk.

Etter at den bare har gått på tomgang til den er driftsvarm, litt gassing og plutselig faller trykket.

 

Er det ingen som vet noe om det er ett eller annet rør på Rover V8 i bunnpanna som kan "lekke" slik at det kan være årsaken til varierende trykk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røret til pick up i bunnpannen kan selvfølgelig løsne, og da greier ikke pumpa å suge tilstrekkelig olje. Ville sjekket det, og evt. sprekk i røret. Sjekk/rengjør silen på pick up mens du først er igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg ta grisejobben med å ta av panna og sjekke der.

Kanskje jeg tar å sjekker på noen lager samtidig. Er gått kun 50k så alt burde være i orden.

 

Så inne i selve "huset" på oljepumpa at det var noe slitt og rufsete. Mulig jeg må skifte hele frontdekslet også for å se om det hjelper, hvis jeg ikke finner noe i panna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var panna av. Røret ok, sil helt fin, pakning hel og skruene faste.

Ingen ulumskheter i panna.

 

Det var jo bra, men hvor leter jeg etter oljetrykket nå???

 

Kanskje dekslet med oljepumpehuset må inspiseres nøyere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så merkelig er at oljetrykket er meget bra med kald og halvvarm motor. Da er det ifølge måler fra 1,5 - 2 bar. Ruser jeg opp går det over 3-4 bar også. Men når den nærmer seg driftsvarm, faller trykket til 1-0,5-og så helt ned og lampa tennes også.

 

Nå er vel ikke dette noe presisjonsinstrument men det viser tydelig at noe er galt.

Samtidig lyser også den originale lampa.

 

Visst det er oljepumpa som er så slitt synes jeg det er litt rart at trykket er så bra når den er kald.

Men det kan godt hende den vil oppføre seg slik om det er slitasje i den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til lavt oljetrykke er funnet. Sannsynligvis årsaken til ubestemmelige vibrasjonen også. biggrin.gif

Manglet en halv lagerskål bakerst på veiva !! blink.gifblink.gif

Hvor den er blitt av vet ikke jeg. Tror den har manglet hele tiden for det finnes ikke spor av den i panna eller noen steder i motoren. unsure.gif

 

Om det er nedre eller øvre lagerskål vet jeg ikke da det ser ut til at den har vært med noen runder. Veiva ser helt fin ut.

Har ut det nest bakerste lageret også men det var bra.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt lager til 4,6 i all hast ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om det er nedre eller øvre lagerskål vet jeg ikke da det ser ut til at den har vært med noen runder. Veiva ser helt fin ut.

 

99648[/snapback]

 

Hvis så er tilfelle, så er miraklenes tid ennå ikke forbi...Hva med de andre lagerene på veiva? Her har enorme vibrasjonskrefter vært tilstede.. ph34r.gif

Har skrudd endel motor i mitt liv, men dette er første gang jeg leser om at ei veiv mangler lager...Mulig at den som har skrudd på motoren har hatt sine grunner til å utelate lageret? Skjeiv veiv for eksempel.?. huh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglet en halv lagerskål bakerst på veiva !! blink.gif  blink.gif

Hvor den er blitt av vet ikke jeg. Tror den har manglet hele tiden for det finnes ikke spor av den i panna eller noen steder i motoren. unsure.gif

99648[/snapback]

Det er de utroligste ting enkelte hobbymekanikere finner på. Selv har jeg opplevd motor med bankelyd der stemplene var montert feil vei og en innsprøytningspumpe (diesel) som manglet såpass med deler at to sylindre ikke fikk diesel.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er RPI som har bygd motoren i 97. Balansert og greier men sannsynligvis et arbeidsuhell. wink.gif Etter gransking er det det nedre lagret som mangler.

 

motoren er gått 50k nå og alt ellers i motoren ser ut som nytt.

Det neste lagret så brukbart ut. smile.gif

 

Har nå en teori om hva som skedde når jeg startet kald motor: blink.gif

 

Den halve lagerskåla har blitt med rundt og har sannsynligvis være oppe helt til motoren ble driftsvarm. Det forklarer hvorfor oljetrykket var bra i den perioden.

I samme oppvarmingsperiode var vibrasjonen også værst. Lite støtte på veiva under.

 

når motoren ble varm flyttet lagret seg ned og veiva fikk bedre støtte den veien den har størst belastning. Vibrasjonen ved belastning ble også mye mindre nå. Samtidig datt oljetrykket pga at lagret ikke var der det skulle og dermed var det fri flyt av olje.

 

Når jeg tok av lagerbukken lå lagret nede. Dvs slik havner det når motoren stoppes når den var varm.

Endret av TeRRje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver som bakerste lager, må vel være bærelageret, altså det som holder veiva fast i blokka i bakkant. Jeg må jo tro deg når du sier at hverken lagerbane i blokk og overfall, samt veiv er uskadd, og da er et nytt sett med bærelager det som skal til for at motoren er oppe og går igjen....

Kontakt lokalt firma (Am car verksted f.eks) som skrur motorer. De burde kunne skaffe lager til denne motoren. De trenger et bærelager som er helt som referanse, og så må du jo få målt lagerklaring så du får riktig dim. på lageret, da disse jo leveres i et utall forskjellige dimensjoner for eksakt tilpassing.

 

Edit: Er dette opprinnelig en 4,0 liter som er bygget om til 4,6? Ring i såfall R.P.I og be om data på lagerene de har brukt.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer, det er det bærelagret som er bakerst på motoren.

Det er en original ny 4,6 som er bygd om med annen kam, edelbrock innsug, Weber 600, mallory dobbelstift, headers samt balansering og mulig stage 1 topper.

Skal gi rundt 270 hk når alt er ok.

 

Lager nr har jeg funnet og det er ERR 1764 ( står også FY 7299 på andre enden) for øvre lager.

nedre er ERR 1765 ( FY 2300 )

 

Dette tyder på at det er originale lager ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da problemet ditt opprinnelig var lavt oljetrykk, så anbefaler jeg deg å lese denne siden....

I ditt tilfelle vil jeg tro at bare å bytte lager ikke hjelper, du har mest sannsynlig et oljetrykkproblem som må løses først....

Snakket med en mekaniker nå nettopp, og han sa at motoren UMULIG kan ha gått 50K uten komplette lager. Han sa at lager kan bli 'spist opp' ved feil tilpassing, overoppheting/oljemangel....Feil tilpasset lager fra R.P.I. kan jo også være en mulig årsak til at lageret har skåret seg, men at det da har overlevd i 50k er veldig usannsynlig....

Det var mekanikeren som tipset om artikkelen ovenfor..

Men når dette er sagt; Manglende lagerskål fører til lavt oljetrykk, så da kan muligens nytt lager hjelpe....

Nå måtte mekanikeren legge på røret...Han hadde annet å gjøre enn å pjatte med meg, sa han... huh.gifbiggrin.gifwink.gif

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det opprinnelige problemet mitt var egentlig vibrasjon. Hvordan oljetrykket har vært vet jeg egentlig litt lite om, bare at lampa kun har lyst/blinket på veldig lavt turtall.

Det er nå først etter at oljetrykksmåleren ble montert at jeg fikk se hva som egentlig hendte med oljetrykket.

 

Visst det halve lagret har blitt spist opp er det rart at det andre halve var sånn noenlunde ok, kun mye slitt og med preg av å ha flyttet på seg.

 

Burde funnet noen rester av det manglende halve ett eller annet sted.

 

Trodde jeg fant virbrasjonsfeilen tidligere da jeg fant ut at flexplata før konverteren var sprukket og en plass var ene boltefestet til konverteren knekt løs av plata. Dette var da sansynligvis en følgefeil for etter å ha skiftet denne ble det ikke noe bedre med vibrasjonen. mad.gif

 

Hele greia høres litt rart ut men er kanskje ett bevis på at 4,6 har en sterk veiv biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra artikkel.

 

Denne biten er verdt og merke seg

 

One mistake he said rebuilders should be careful to avoid when installing bearings is failing to oil the threads on the main cap bolts. "If you don’t oil the threads, the cap may not tighten all the way down leaving too much clearance in the bearings. We’ve seen caps installed with dry threads that had .0045 inch of clearance. When the caps were reinstalled with oiled threads, the clearance decreased to .002 inches," said Kluemper.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det halve lagret har blitt spist opp er det rart at det andre halve var sånn noenlunde ok, kun mye slitt og med preg av å ha flyttet på seg.

 

Leser du artikkelen jeg linket til, så ser du at lagermetall gjerne består av en blandingslegering bly/kopper. Ikke problem å fragmentere de metallene ved mekanisk påkjenning...

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send mail til R.P.I. med motornummer e.t.c. Mulig de er villig til å bistå deg i denne saken. De liker ikke å høre om at tingene de selger går i stykker, og iallefall ikke etter 50 k..... wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...