Gå til innhold

Injeksjosnpumpe 300TDI, mekanisk med eller uten EGR


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

Sannsynligvis en Bosch VE-pumpe (eller Nippon Denso VE som er nærmest blåkopi av Bosch). Hvis du har den gamle pumpa som lekker, så kan du få byttet pakninger i den hos Dieselgrossisten på Hønefoss til en ikke avskrekkende pris. Jeg hentet Yotaen min der i går etter at nettopp en slik jobb hadde blitt utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P

15 timer siden, HansChristian skrev:

Sannsynligvis en Bosch VE-pumpe (eller Nippon Denso VE som er nærmest blåkopi av Bosch). Hvis du har den gamle pumpa som lekker, så kan du få byttet pakninger i den hos Dieselgrossisten på Hønefoss til en ikke avskrekkende pris. Jeg hentet Yotaen min der i går etter at nettopp en slik jobb hadde blitt utført.

Det er en Bosch VE ja, burde vel ha skrevet det i overskrift.

 

Jeg plukket ifra hverandre nesten hele pumpa i 2022 da den da hadde lekasje i høytrykksdelen der injektorrørene går ut. Jeg kjøpte da inn fult pakningsett og ny membran og boost pin fjær. Jeg tok da ut pumpa og hadde den i skrustikka, så dette gikk ganske greit asistert av YouTube videoer. Pga tidspress tok jeg ikke av "tårnet" med "gass pådrag", "thotle shaft" på ny norsk. Nå lekker det ifra ja nettopp thotle shaft. Tiper det bare er den lille simringen der inne som har gitt seg, og det blir vel til at jeg prøver å bytte den uten å ta pumpa ut av bilen, risikabelt men sparer masse tid om jeg får det til. Har nå en mistanke om at tidligere eiere kanskje kan ha brukt drivstoff som kanskje ikke var ren diesel da alle gumipakninger som er i kontakt med diesel ser ut til å ha gått ut på dato. Da jeg og har en Disco 1 med "feil" diesel pumpe tenkte jeg at det ikke skadet å se om jeg fikk tak i en ekstra pumpe slik at jeg i ro og mak (i skruestikke inne i garasjen) kan bytte pakninger i den som nå lekker.

 

Mulig Dieseleksperten på Hønefoss er greie på pris. I 2022 henvendte jeg meg til Østlandske Motorverksted på Hamar. De var absolutt ikke billige og dertil hadde de vel ca en måneds ventetid før man kunne få jobben gjort så da endte jeg med å få deler ifra England og gjøre selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselgrossisten tok 3500,- (ink mva) for å bytte alle pakninger i pumpa mi. Jeg synes egentlig ikke det var så galt. Nå skal det sies at jeg også betalte et verksted for å skru pumpa ut og inn av bil også (så det kostet en god del mer totalt), men alt ble gjort til forhåndsavtalt pris. :)
Jeg bytta den O-ringen rundt throttle-shaft på pumpa mi i fjor (uten å ta pumpa ut av bilen). Det gikk fint en kort stund, og så begynte det å lekke overalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg både tok pumpa inn og ut av bilen i fjor selv samt byttet omtrent samtlig andre pakninger da håper og tror jeg at det holder å bare bytte den rundt throtle shaft denne gangen.

 

Forøvrig enig i at 3500 på Hønefoss var en bra pris, iallefall mye billigere enn hva jeg ble forespeilet i fjor ifra Østlandske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...