Gå til innhold

Justering av diff


Mats MK

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har erfaring med justering av diff på en 2003 TD5 med ARB? 
 

Bakre diff lager klunkelyd, og når foringer, stikkakslinger, og alt annet er skiftet de siste 20 000 km er det bare diffen igjen.

 

Er dette noe man gjør selv med micrometer, eller hadde dere satt det bort? Har funnet flere gode YouTube linker og er litt lysten på å prøve selv, men skulle gjerne hatt en voksen å støtte meg på ;-)
 

Noen pakninger som bør skiftes når man først tar ut diffen? 

Endret av Mats MK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det friskt svinghjul i bilen? 

 

Min erfaring er at slakke i drivverket utlignes av motor og svinghjul. Om en sensor etc ikke fungerer vil motoren kutte turtallet øyeblikkelig når gasspedalen løftes, og du får smell i drivlinjen. En frisk motor utligner veldig godt og smell i drivlinjen forekommer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte ikke at A-kula på bakakselen er sjekket nøye eller om drivakselflensene er byttet.

 

Sjekk også drivverket foran. Lyd forplanter seg godt på 4x4.

Sjekk alle akselinnfestninger,gir og motorfester,mellomakselkryss og innfestninger, eksosoppheng og løse ting i bilen før du piller på diffen.

Utrolig hva annet som kan gi tilsvarende symptomer.

Noen ganger har jeg rådet folk til å fjerne mellomakselen til mistenkt aksel og prøvekjøre med låst senterdiff.

 

Shimsing/justering er ikke rakett-teknologi men krever litt verktøy og lesing av manualer e.l.

Og så er spørsmålet om lagrene nærmer seg slutten på levetiden sin.

Riktig olje og hyppig nok oljeskift på diffen tilsier at de bør holde et par hundre tusen km.

Hvis ikke montøren på øya har brukt streikestål eller montert tingene etter publunchen,da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mats MK skrev:

Hei. Er det noen som har erfaring med justering av diff på en 2003 TD5 med ARB? 
 

Bakre diff lager klunkelyd, og når foringer, stikkakslinger, og alt annet er skiftet de siste 20 000 km er det bare diffen igjen.

 

Er dette noe man gjør selv med micrometer, eller hadde dere satt det bort? Har funnet flere gode YouTube linker og er litt lysten på å prøve selv, men skulle gjerne hatt en voksen å støtte meg på ;-)
 

Noen pakninger som bør skiftes når man først tar ut diffen? 

Som Gaute skriver så er ikke justering av differensialer på bilen din spesielt komplisert - men du må følge prosedyrene. "Engineer's Blue" for å treffe riktig på tannhjulene og et mikrometer er bra (Biltema holder). Sjekk/skift lagre etter behov og kjøp gjerne også Differential Backlash Adjusting tool (du kan også lage dette selv...). Givende jobb som krever litt tid og tålmodighet ;-) . Anbefales for å bygge egen selvtillit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ulyd jeg trodde var diffen foran men viste seg å være lagre på den ene siden med for mye stramming (1999-  system med utbyttbart mellomstykke er lite hjemmeverkstedvennlig) . Løsning: bytte til gammelt (pre Td5) system med to mutre og låseblikk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hos meg var det kula på A-ramma som lagde lyd som Gaute skriver. Kjempeflaut! Ny kule men nylakket bakaksel gjorde at kula måtte etterstrammes etter en liten stund med kjøring. Superirriterende når du har satt opp diff og det kommer seriøs klunking etter kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Erik e skrev (4 minutter siden):

Hei !    Er det noen som har ‘jukse’ justert bort slakk i diff.? Altså ikke full overhaling. Har selv utført det på noen biler av andre merker som har lengre kjørelengde med hell. Mindre slakk uten og få ulyd. 

Dette er ikke å jukse 😉 . Så lenge ikke noe er ødelagt eller nedslitt så kan toleransene på en differensial justeres til spec. Men må gjøres nøyaktig og riktig. Engineers Blue og måleklokke + helst riktig verktøy.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle G skrev (12 timer siden):

Dette er ikke å jukse 😉 . Så lenge ikke noe er ødelagt eller nedslitt så kan toleransene på en differensial justeres til spec. Men må gjøres nøyaktig og riktig. Engineers Blue og måleklokke + helst riktig verktøy.  

👨‍🦳🛠  Vi får se i løpet av vinter’n. 😉.  Mulig det blir ny.  Når vi er på ‘Diff’,er vel ikke bra og montere LS diff på bil med ABS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik e skrev (28 minutter siden):

👨‍🦳🛠  Vi får se i løpet av vinter’n. 😉.  Mulig det blir ny.  Når vi er på ‘Diff’,er vel ikke bra og montere LS diff på bil med ABS.

Ikke noe problem det 😉 . Sjekk https://ashcroft-transmissions.co.uk/product-category/limited-slip-differentials/ Men da er det ikke bare å justere differensialen - da må du demontere litt mer og lurt å sjekke lagre ++ samtidig. Er det en vanlig Rover diff?.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle G skrev (1 time siden):

Ikke noe problem det 😉 . Sjekk https://ashcroft-transmissions.co.uk/product-category/limited-slip-differentials/ Men da er det ikke bare å justere differensialen - da må du demontere litt mer og lurt å sjekke lagre ++ samtidig. Er det en vanlig Rover diff?.  

Tja,tror det. Min datters nyinnkjøpte 07 Defender Td5.   De (svigersønn) har kjørt 4 stk Pajero og har nå Volvo XC 90. Men med hund og jakt er Defender ‘Drømmebilen’. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lafterolf skrev (56 minutter siden):

Vil du virkelig ha diffbrems? Det gir slitasje på dekk og vaskebrett i alle svinger på grusvei.

Har hatt diffbrems på mange biler uten utpreget dekkslitasje på bakhjulene. Gjelder dette kun Defender? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iknutis skrev (46 minutter siden):

Har hatt diffbrems på mange biler uten utpreget dekkslitasje på bakhjulene. Gjelder dette kun Defender? :)

Har diff brems på forakselen på Hercules - kjørte 10.000. km i sommer mye på SVÆRT dårlige veier i Romania og andre land uten å se noe ekstra slitasje eller vaskebrett i svinger (tror at Lafterolf må ha testet gamle/dårlige produkter 😉 ).  Har også planer om å montere diffbrems på de 2 bakerste akslingene på Hercules. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har kjørt japanske firehjulstrekkere er vel godt kjent med det.

 

Sånn har alle mine vært, og det har blitt mange siden min første japanske som jeg kjøpte i 1985.🙂

Her hvor jeg bor er det bare grusveier. Tviler på at du lagde vaskebrett på en tur, og du snudde sikkert ikke og kjørte tilbake?

Ville vært hyggelig om dere fortalte litt om fordelene?

For en brems har både fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffbremser har jeg hatt veldig forskjellig erfaring med når de slår inn.

Oljeskift, oppsett og bruk styrer jo levetiden.

Diffbremser og sperrer virker forskjellig og belaster drivverk forskjellig.

På vei og greenlaning ville jeg kanskje vært fornøyd med brems.

I konkurranser og offroading er det sperrer for alle penga.

Jeg foretrekker generelt at jeg får kjøre bilen slik jeg vil og ikke plutselig overstyres av en eller annen dingz.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine japanske har enten hatt full sperre eller helt åpne differ, faktisk. :)
Men amerikanerne mine har som oftest hatt LS bak, og jeg hadde en gammel E30 med brems på 90-tallet. Og jeg monterte en quaife lsd på en Golf 4 GTI for 15år siden.

Fordelen med brems er jo at den bremser det spinnende hjul, så det gjør underverker for fremkommeligheten på vestlandske vinterveier, uansett om man har 2wd eller 4wd.
På banekjøring med Golf merkes det best ved utgangen av svingene der man får effekten ned i asfalten istedet for at man spinner på innerhjul.
Ved terrengkjøring med Jeep Cherokee eller på vinterveier med BMW merker man det på fremkommeligheten med mindre hjulspinn rett og slett.

Negativt? Den eneste negative erfaringen jeg har hatt er med Cherokeen når jeg skulle opp en bratt og snødekt stigning. Det ene bakhjulet begynte å spinne i veldig lav fart, bremsen slo inn og når jeg da plutselig spant på begge hjul gikk bilen sideveis bak og jeg satte meg fast.
Går sikkert under benevnelsen brukerfeil. :)

At man må bruke spesialolje eller tillegg i olja er jo også negativt.


Så lenge du ikke spinner, har ikke bremsen noen effekt. Så jeg skjønner ikke helt hvordan den skal kunne lage vaskebrett. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iknutis skrev (5 timer siden):

Alle mine japanske har enten hatt full sperre eller helt åpne differ, faktisk. :)
Men amerikanerne mine har som oftest hatt LS bak, og jeg hadde en gammel E30 med brems på 90-tallet. Og jeg monterte en quaife lsd på en Golf 4 GTI for 15år siden.

Fordelen med brems er jo at den bremser det spinnende hjul, så det gjør underverker for fremkommeligheten på vestlandske vinterveier, uansett om man har 2wd eller 4wd.
På banekjøring med Golf merkes det best ved utgangen av svingene der man får effekten ned i asfalten istedet for at man spinner på innerhjul.
Ved terrengkjøring med Jeep Cherokee eller på vinterveier med BMW merker man det på fremkommeligheten med mindre hjulspinn rett og slett.

Negativt? Den eneste negative erfaringen jeg har hatt er med Cherokeen når jeg skulle opp en bratt og snødekt stigning. Det ene bakhjulet begynte å spinne i veldig lav fart, bremsen slo inn og når jeg da plutselig spant på begge hjul gikk bilen sideveis bak og jeg satte meg fast.
Går sikkert under benevnelsen brukerfeil. :)

At man må bruke spesialolje eller tillegg i olja er jo også negativt.


Så lenge du ikke spinner, har ikke bremsen noen effekt. Så jeg skjønner ikke helt hvordan den skal kunne lage vaskebrett. 
 

Det var vel med BMW E30 det startet for meg. En gang LS diff,aldri mer uten. 😉. God helg 🚙❄️❄️❄️❄️❄️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...