Gå til innhold

Helårs-dekk M+S NOKIAN 2.15-85-R16


Anbefalte innlegg

Aluminiumsfelgene skal vist nok passe til Land Rover Defender/Classic/Discovery 1 . I følge han jeg kjøpte av skulle felgene også passe på min serie 2a, men det stemmer ikke.

Felgene er ikke så pene som bildene viser. I tillegg må ventilene skiftes fordi de lekker mellom ventil og felg.

Gav 4000 for dem.

B4582D06-8532-4FC2-884B-1207BA0B05BA.png

3F1E04EC-4132-471B-A841-1D107DBA779B.png

192DE677-C24F-4A87-8407-A1EEC0CB6CEC.png

3223F14F-F3A0-4971-9342-BD1C7257C5EF.png

7349F4CA-5D92-40D9-B0DD-F3CED74C404F.png

D8D7B7EC-52FD-4A8F-8AC8-C01DC1C39B91.png

6E575E2B-36CE-43F2-BCA1-4BFADF81E5C5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Julius Baardsen skrev:

Interessert i felgene men ikke dekk. Jeg har felger som passer på serie 2 liggende, både stålfelger og alu..

Hei

Kanskje vi kan bytte felger oss imellom. Dekkene kan jeg så bruke selv.

Kan du kontakte meg på 95976618 eller Johnny.hansen@vabb.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil her, men jeg mener at alt av felger går om hverandre på alle seriebiler, Defender og Disco 1. Jeg vet i hvert fall at felger fra Defender passer på serie 1, og at felger fra Disco 1 passer på Defender. Det har jeg brukt selv. Hvordan det er med Classic, vet jeg ikke.

Men det bør bety at felger som ikke passer på serie 2 heller ikke vil passe på Defender - sånn før dere kommer alt for langt i noe som kanskje/sannsynligvis ikke går. Jeg ville i hvert fall forsikret meg om at jeg tar feil først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg tro at felgene er så tykke at man ikke får nok gjenger å skru muttrene i. Serie 2 har også tynnere bolter enn nyere Landrovere.  Man får kjøpt større og lengre bolter, men hull til bolter må maskineres/bores opp før nye bolter presses inn.

 

Når det gjelder andre aluminiumsfelger vil ikke alle passe Defender heller, for før 1994 hadde medbringer (senter) annen utførelse, litt tykkere gods, som gjør at felger som dekker senteret vil knipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Julius Baardsen skrev:

Seriebiler har litt annerledes nav så mye alufelger passer ikke på dem.  Samme med Range Rover Classic stålfelger. Senter er for lite for seriebiler. Jeg vet at disse alufelgene passer for mitt prosjekt, og de byttes i stålfelger som garantert passer ham :)

Da har dere jo ting under kontroll, og det er flott. Min erfaring gjelder jo også bare stålfelger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Olav Haavardsholm skrev:

Mulig jeg tar feil her, men jeg mener at alt av felger går om hverandre på alle seriebiler, Defender og Disco 1. Jeg vet i hvert fall at felger fra Defender passer på serie 1, og at felger fra Disco 1 passer på Defender. Det har jeg brukt selv. Hvordan det er med Classic, vet jeg ikke.

Men det bør bety at felger som ikke passer på serie 2 heller ikke vil passe på Defender - sånn før dere kommer alt for langt i noe som kanskje/sannsynligvis ikke går. Jeg ville i hvert fall forsikret meg om at jeg tar feil først...

Hullsirkel og hull i nav passer til min serie 2a. Men felgene er for tykke og har 60graders kon i hullene. Seriebiler har 90graders kon på mutterne og mutterne er for store for hullene. Prøvde å dreie et par nye muttere med 60 graders kon med fikk kun 14 mm inngrep på  gjengene fordi felgene er for tykke. Vurderte å forsenke hullene for å få mer inngrep men vil heller være lovlydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spacere kunne jo vært alternativet. Men vil heller ha de originale stålfelger.

Har søkt på nettet og finner ikke andre enn originale muttere til seriebiler som har 9/16-16BSF eller 9/16-16UND som det står på den gamle gjengetappen jeg fant på yrkesskolen. Nyere biler har vel tykkere og lengder bolter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2023 den 23.36, Olav Haavardsholm skrev:

Mulig jeg tar feil her, men jeg mener at alt av felger går om hverandre på alle seriebiler, Defender og Disco 1. Jeg vet i hvert fall at felger fra Defender passer på serie 1, og at felger fra Disco 1 passer på Defender. Det har jeg brukt selv. Hvordan det er med Classic, vet jeg ikke.

Men det bør bety at felger som ikke passer på serie 2 heller ikke vil passe på Defender - sånn før dere kommer alt for langt i noe som kanskje/sannsynligvis ikke går. Jeg ville i hvert fall forsikret meg om at jeg tar feil først...

Felgene ligger nakne, uten dekk, og venter på tur til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...