Gå til innhold

Motorolje til D3, hjelp


Markus

Anbefalte innlegg

Heisann:)

 

Tiden for å bytte motorolje på min D3 2006 har kommet. Har til nå brukt Castrol 5w30 A5. Står i instruksjonsboka at jeg skal bruke 5w30-01 i henhold til ACEA: B1 eller B3. På påfyllinglokket står det også Castrol 5w-30.

 

Vi har jo Castrol 5w30 A5 som møter ACEA A1/B1 som jeg har brukt, men for eksempel 5W/30 A3/B4, møter ACEA A3/B3

 

Har drevet og lett etter informasjon og folk sier så mye forskjellig, noen bytter over til 5w-40 og holder på.

 

Jeg lurer på hvilken olje som møter kravet B1 eller B3 nærmest da den oljen helt klart ikke lages lenger. Setter pris på hvis noen har noe fornuftig kunnskap og komme med :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten sier:

 

Følg spesifikasjonene, er forskjellig olje om du har partikkelfilter eller ikke

WSS-M2C934-B specification engine oil used in DPF equipped vehicles 2.7 TDV6, 3.0 TDV6, 3.6 TDV8, 4.4
TDV8, Defender 2.2 Puma and Freelander 2.2 TD4

WSS-M2C913-B/C specification engine oil used in 4.2/4.4 AJV8 Gasoline and non DPF Diesel engines 2.7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2006 er uten DPF - rett olje blir då etter Ford sin standard  wss-m2c-913a/b/c/d, 

 

Biltema har fått f.eks denne. Og uten å starte ein diskusjon om det, så meiner et bestemt hyppige intervall, max 10000km og ikkje sjeldnere enn årlig er viktigere enn butikken olje med rett spec er handla på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...