Gå til innhold

Lekkasje kjølevæske, td5 99-mod.


Jan Egil

Anbefalte innlegg

Det forsvinner nå mye kjølevæske i løpet av en kort kjøretur der motoren blir gjennomvarm. Fyller fort på 2 liter. Ser det kommer ut et sted under turboen, hører også lyd av lekkasjen når kjølevæske er barm og det kommer trykk på. Ser dårlig og kommer dårlig til. Slangen fra vannpumpa kjennes grei ut. 

Det hele startet med at jeg mista varme i kupe. Ved sjekk av væskenivået ser jeg at det er mye grums rund påfyllingskorken og mye fargestoff. Er da ganske grøtete masse som kommer ut først. Hadde problemer for 6-8mnd siden. Ble da byttet vannpumpe, termostat og radiator. Var da en del grøt i vannpumpehuset også. Tappa av, skylte en runde med vann og hadde på biltemas røde longlife. Har fungert fint fram til nå. 
Noen tips hva det kan være? Er det verksted sak eller noe å begynne på for en uerfaren men forholdsvis handy kar?Bilde.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manifolden krymper og drar av skruene. Det er bare ett tidsspørsmål før det skjer. Derfor er det superlurt å rette opp den før den ødelegger gjengene i toppen også, og det blir så veldig mye enklere å bytte slangen, som ligger ekkelt plassert under manifold bak turbo. 

 

Husk å utvide skruehullene i lengderetning så de minsker muligheten til å dra skruene når den krymper enda mere, for det vil den gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke orker jobben kan du fjerne sjoldet over turboen, da får du adkomst til slangen, om det er den som lekker. Kjøper du et speil med lys, biltema har, kan du sjekke om du ser pulver (sporingsstoff) ved slangen før du bryter deg på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men kan være jeg er litt treg,  skjønner ikke det med å utvide hullene i lengderetning? Er det hullene til boltene i manifolden det er snakk om. Og hvis de ikke skal utvides i diameter men i lengderetning så ser jeg ikke helt hva det er snakk om. Da må en jo fôre på?

Det er slangen som lekker ja. Hadde start på den i går kveld og da spruter det nesten ut under der. Er det en slange jeg kan få tak i hos tools eller tilsvarende eller bør den bestilles som Defender del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen er litt større i ene enden, så orginalt gjør det enklere for deg. 

 

Hullene må utvides bare i lengderetning. Tenk at manifolden krymper i lengderetning, og derfor trekker den skruene når den krymper. Hullene må utvides i endene for å kompansere for krymp. Det er bare hullene i hver ende på manifolden som er kritisk. Midt på trengs det ikke justering. Du bør også få planet den om du tar den ut fordi den under krymping slår seg. Det er varmen som gjør at den krymper.

Har en skisse som viser hvor det blir varmest, og pilene viser hvor den krymper mest.

20180106_092848.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et lite hull i slangen ja. Så da blir spørsmålet, hvor får jeg denne kjappest fra? Og hvordan får jeg den av. Går det å løsne kjølerøret som går rundt baksiden av motor? Var så mye slanger og herk der og vondt å se og komme til. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne klemmene, vri slangen så den løsner fra rørene. Skyves inn på ett rør så vipper du den ut. Alternativt stikk skrujern inn mellom rør og slange så slangen løsner. Bruk kniv og kapp i to.

 

Den nye trer du bare langt inn i ene røret før du trekker den inn på andre enden.

 

Kan garantere at det blir prakk. Kjøp nye klemmer.

Biltema har tang som passer orginalklemmene.

 

Ps. Om du oppgir hvor du bor er det lov å invitere en snill entusiast over på kaffe og slangevridning.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...