Mr Rover 75 Skrevet 17. mars 2023 Del Skrevet 17. mars 2023 Hei, Har lest flere historer med knekt/låst veivaksel på D3 med V6 motor grunnet bakre rammelager som vrir seg ut av posisjon i blokka slik at den mister smøringa her. Er dette noe som er oppgradert/ordnet på senere motorer? Er det helt likt på D4 med 3.0l V6? Er det noen grunn til å ikke ha paranoia for havarert veiv på en eldrende D3/D4 med V6 motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. mars 2023 Del Skrevet 17. mars 2023 Veivlager er følgefeil og ikke årsak. Når motoren må gå fire-fem-seks sekunder ved oppstart uten oljetrykk mener jeg det er årsaken. Oljepumpe ligger høyt og bruker tid til å løfte olje. Det skulle vært montert elektrisk pumpe som løfter olje til den mekaniske oljepumpa. Da ville oljepumpa fått olje mens bilen glødet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 17. mars 2023 Del Skrevet 17. mars 2023 Se denne og få svar på alle dine spørsmål. LR Time går over svakheten i veivakslingen ganske nøye her. https://youtu.be/v3moekbW6z8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 Oppsummering fra LRbutikken https://lrbutikken.no/index.php?id_product=2669&rewrite=unnga-motorhaveri&controller=product Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. mars 2023 Del Skrevet 20. mars 2023 Syntes du var litt snau med tiden, Lafterolf. Men du har mer erfaring med nyere redskap. De få gangene jeg har tatt tiden på eldre og varmkjørte motorer har jeg endt opp med 10-15 sekunder og mer . For de med normal hørsel er det ganske greit å høre når olja har kommet helt fram. Motorlydene rett etter start er harde og kantete inntil oljetrykket er på plass i HELE motoren. Da blir det mykere og stillere godlyder. At oljetrykkslampa slukker og andre metere sier ok betyr ikke annet enn at det er blitt trykk der følerne sitter. DVS ikke i hele motoren. Lurer du, kjør motoren god og varm,stopp den, vent en halvtimes tid, åpne panseret, start opp og lytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. mars 2023 Del Skrevet 20. mars 2023 Motoren i D3 høres ut som et trøskeverk inntill det blir smøring, så det høres godt ja. Værst på de som velger å bytte olje etter boka, da er oljen like tynn som piss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 20. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2023 Takker for svar. Mye bra her! Ble litt klokere nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.