Gå til innhold

Kjøpstips FL2


Admiral

Anbefalte innlegg

Guttungen ser omsider behov for (egen) bil og jeg forsøker å lure han vekk fra sjarmløse østenbiler.

Har foret han med Freelander 2 omtaler og Finn annonser som faktisk virker å ha fungert!

 

Noen spesielle tips til hva man skal se etter og eventuelt styre unna? 

 

Ser de sliter med rust i hjulbuene og gåen haldex er stadig nevnt - noen som kan si ca kost på skifte eventuelt om det er overkommelig for en legmann? Ellers skjønner jeg at regulær service og pleie er lurt, men det gjelder vel alle biler.

 

Han er ikke spesielt flink til å skru og selv om jeg gjerne skulle skrytt på meg mer så kan jeg strekke meg til å fikse litt bremser og enklere greier. Har en annen sønn som sveiser og youtuber så sammen skal vi nok kunne gjøre litt. 

 

Denne kom akkurat ut og hadde den vært litt nærmere ville den blitt kikket på:

 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295090420 

 

Hvis noen her inne har en til overs så er det selvfølgelig interessant!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brytere/håndtak til bakluke er et svakt punkt, spesielt på pre-facelift. Bryteren i håndtaket svikter gjerne, og i tillegg så gnager plasten på de "gamle" håndtakene på lakken, så her blir det gjerne rust. Vann slipper gjerne inn i bakluka via det høytsittende bremselyset som det også kan være verdt å sjekke.

 

På biler med skinnseter så sprekker gjerne setet på siden, rett over der bryterne for regulering av setet sitter. Ellers er FL2 en takknemlig bil å skru på. Mye Ford/Volvo-deler. Å bytte haldex er ingen kunst om man bare har alle nødvendige deler og verktøy. Har hatt haldex ute på vår FL2 et par ganger i forbindelse med overhaling og til slutt utskiftning. Bakdiff er også en svakhet, så hør etter ulyder fra den. Heller ikke veldig vanskelig å bytte, bare jobb. @Mr Rover 75 her på forumet overhaler differ, så det er mulig å få tak i en nyoverhalt diff til en hyggelig pris fra ham. Satte inn en diff fra ham for en liten evighet siden som fortsatt fungerer helt utmerket.

 

Utover det så kan jeg ikke komme på noe spesielt i farten utover at det kan være litt klønete å komme til oljefilter og pollenfilter om man gjør service selv. 

 

Kan jo hende at det er en del ting og tang i hjuloppheng som begynner å bli slitent, men det vil det jo alltid være på biler som begynner å trekke på årene og et antall kilometer.

 

Hadde jeg hatt avkom, så hadde jeg ikke hatt problemer med å dytte FL2 på vedkommende. :)

 

Lykke til med biljakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til det meste her :) Sjekk historikk på glødeplugger. De har nok sett sine beste dager om de ikke har vært skiftet. Clutch lever heller ikke evig på disse, så en god prøvekjløring er viktig. Sjekk om den slurer under fullt pådrag i en bratt oppoverbakke i 3. gir ;) 

Ellers, hør etter ulyder, sjekk for rust i hjulbuer bak og bakre travers som viser seg å råttne vekk på de tidligste modellene nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
1 hour ago, lafterolf said:

Uten å ha kjennskap til freelander tenker jeg at haldex må byttes. Den ligger i bakdiff.

 

Det har du nok helt rett i. Typisk haldexissue.

 

Eventuelt kan du kikke på denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=302555334

 

Den kan helt sikkert prutes ned noen tusen, og da er jeg ganske sikker på at du får en solid bil som er tatt godt vare på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Admiral said:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=302505359

 

Noen tips til hva: "problem med 4 wheel draive. kobler inn og ut selv. her prøvde å vise en mekanikk.  men vet ikke hva er problem. må inn til landrover for å finne ut problem." kan være?

Kan begynne å lese her :) https://www.bellengineering.co.uk/fault-symptoms 

 

Enten Haldex eller spline kobling mellom PTU og girkasse. Kommer det feilmeldinger, så ligger det mest sannsynlig i Haldex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

 

Det har du nok helt rett i. Typisk haldexissue.

 

Eventuelt kan du kikke på denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=302555334

 

Den kan helt sikkert prutes ned noen tusen, og da er jeg ganske sikker på at du får en solid bil som er tatt godt vare på...

 

Takk - nå har "guttungen" funnet ut at de vil ha automat... så da fortsetter jakten!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da mista jeg "Røvern", dvs den har vert anektert av døtrene i to år, og nå flytta de til Trondheim og tok med seg bilen dit - så det eneste jeg ser nå er forsikring og bompenger med et reg no jeg kjenner igjen... De vil ha den til siste slutt, for bedre bil kan de ikke tenke seg. Så den får fortsatt trekke hestehenger i rikt mon, og får mange kjærlige stunder. Mennå er det ikke lengre pappa som kan ta oljeskift og små rep, og spor av (potensielle) svigersønner med slike skills ser jeg ikke spor av.

Tips om fornuftige steder der en kan få utført rep med egne (les egenfremskaffa) deler i Trondheimsområdet mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NLRK avdeling midt sine klubblokaler på Øysand, Melhus.

Løftebukk og noe ekstra. 

 

finner ikke tlf nummer, men søk gjennom facebook gruppa

Hans Erik Johnsen, leder avd Midt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ser etter hyttebil , så hvorfor ikke en slik... Virker som ok biler. 

Ikke erfaring med FL, men kjørt D3 i snart 9 år... 

 

Skal stå i Tana, tørt og fint klima. 

Har hatt div billig biler, men må jo alltid fikse noe hver sommer 

 

https://www.finn.no/308704546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, oggioffshore said:

Ser etter hyttebil , så hvorfor ikke en slik... Virker som ok biler. 

Ikke erfaring med FL, men kjørt D3 i snart 9 år... 

 

Skal stå i Tana, tørt og fint klima. 

Har hatt div billig biler, men må jo alltid fikse noe hver sommer 

 

https://www.finn.no/308704546

Var mye rust på stakkaren, ellers så den vel høvelig grei ut. Hadde sjekket rammevangene foran om den er aktuell, de har også en tendens til å ruste ganske godt, og om stålmarken har spist hull i skjermene, så kan det hende at det er andre ting som har blitt utsatt for vektreduksjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ville jeg sjekket nøye! Lå ute for salg for noen måneder siden til 15.000,- som delebil! Gammel finn-annonse.

 

Jeg sjekker alltid bilens historikk på denne nettsiden: Bilens historikk. Her kommer det opp gamle finn-annonser hvis de ikke er slettet.

 

Bruktbilselger har altså vasket bilen og lagt på 30.000,- i pris. Har ligget lenge ute til salgs. Prøver selv å følge med på FL2 til salgs, for vi vurderer en slik selv. Det virker til å være svært langt mellom de gode bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg undersøkte litt på denne også, siden den er rett i nærheten: finn-annonse

Jeg tok kontakt med forrige eier. Hun fikk 19.000,- for den hos bruktbilforhandler. Hun sier den har mye rust, og at DPF bør skiftes. Nå selges den av herr Ahmad, som trolig bare flipper den siden han kjøpte den for under to uker siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/3/2023 at 9:29 AM, trondshj said:

Var mye rust på stakkaren, ellers så den vel høvelig grei ut. Hadde sjekket rammevangene foran om den er aktuell, de har også en tendens til å ruste ganske godt, og om stålmarken har spist hull i skjermene, så kan det hende at det er andre ting som har blitt utsatt for vektreduksjon også.

Takk for tips 

Tror kanskje eg går tilbake til eldre Audi til hytta... 

Sikler på en A8 no 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette lenge før det ble FL2, langt mellom gode eksemplarer, som det blir sagt. Det var to gode, begge gikk før jeg kom på banen. Fikk tak i en ok, men ender nok totalt på 30-40 it utbedringer over tid nå inkl. rustbehandling før fluidfilm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
23 hours ago, MaKi said:

Står en fin 2012-modell (har ikke lest nøye i annonsen) på Finn nå. Jeg hadde vurdert et bud her og slått til vs en 2007-2009 modell 

Er vel denne du referer til? : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=302672186 

 

Veldig pen bil. Absolutt verdt å vurderes. Synes personlig den er noe overpriset, men det er vel slik det alltid er :) 

Kunne godt tenkt meg denne selv, og har vurdert den, men tror det er bedre økonomi å holde liv i den jeg har til den nærmer seg spiker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mr Rover 75 skrev:

Er vel denne du referer til? : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=302672186 

 

Veldig pen bil. Absolutt verdt å vurderes. Synes personlig den er noe overpriset, men det er vel slik det alltid er :) 

Kunne godt tenkt meg denne selv, og har vurdert den, men tror det er bedre økonomi å holde liv i den jeg har til den nærmer seg spiker....

Ja, det er den. Tror jaggu den har økt i pris etter jeg så den i starten. Overpriset nå. Den som gikk i Troms gikk også stadig oppover. Fra 125-145. 

4 timer siden, Timo@ skrev:

sikkert overpriset, synes pris for slik ligger rund 100k

Så ny som 2012 er ikke dagligdags her til lands. 100 er nok ikke lett å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, MaKi said:

Ja, det er den. Tror jaggu den har økt i pris etter jeg så den i starten. Overpriset nå. Den som gikk i Troms gikk også stadig oppover. Fra 125-145. 

Så ny som 2012 er ikke dagligdags her til lands. 100 er nok ikke lett å få til. 

Ja, Selger har skrudd opp orisen. Den lå ute til ca 150k først. Sammenlignet med tilsvarende Volvo XC60, så er prisnivået omtrent likt.

På den annen side så har Freelander tradisjonelt gått lavere enn andre tilsvarende biler, men i gjen, denne er veldig pen og det er veldig få av disse.

Tilslutt, så er det jo hva markedet vil gi som bestemmer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...