Gå til innhold

Vannlekkasje Webasto


grønn disco

Anbefalte innlegg

IMG_20230309_161840.jpgIMG_20230309_161857.jpg

 

Frostvæske lekkasje fra den sorte delen under eksosrøret fra webasto.

Drypper under bilen.. 

Vet noen hva delen heter, også om det er quick fix i garasjen eller stor demontering for å tette lekkasjen?

Webasto starter av seg selv i kulda om dagen,så blir noen dråper lekkasje, overalt,hvor vi parkerer,om dagen.

Takknemlig for konstruktive svar! 

 

Hilsen fra kalde Telemark 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig så er det vannpumpe. Min begynte også å lekke men det var ikke vannpumpa selv men kobling av pumpa til selve webastoen. Jeg tok hele webastoen ut, renset koblinger og påførte https://hylomar.com/en/hylosil/ (andre pakningsmidler virker vel også). Var en grei jobb  for en ettermiddag og på min Puma var webastoen ikke så lett tilgjengelig som det ser ut på din.

 

Endret av HeX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Ja det er lett å komme til rundt webastoen. Og at det er vannpumpen som har en lekk pakning, høres riktig ut.

Måtte du lufte' etterpå, du monterte tilbake etter reparasjon?

Om det kom luft i systemet?

Eller var det då lite at det var 'bolt on' etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Puma er webastoen plassert under motornivå. Så det jeg gjorde var

  1. Klemme av begge slangene før jeg koblet de fra webastoen
  2. Fikset Webastoen
  3. koblet på en slange og åpnet forsiktig klemmen slik at webastoen kunne fylle seg inntil kjølevæsken kommet ut av andre enden.
  4. Koblet på andre slangen og fjernet klemmene.

På den måten var det lite luft igjen som motoren klarte å lufte ut selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det er vannpumpa ja.

Den er ganske lett å skifte / plukke av / jobbe med når du tar ut webastoen - og siden du basert på bildet har en defender, så er tilgangen god.

 

Jeg har hatt min ut endel ganger i diverse sammenhenger, og har stort sett bare skvist slengene med en klemme slik Hex beskriver over, og pukket ut webastoen.

 

Ved remontering har jeg bare startet motoren etterpå (uten webasto) det har ikke vært noe problem å få vannpumpa til motoren til å blåse luften ut av webastoen... Det er ikke store volumet inni der. Om du også først monterer nederste slange, og så letter på klypa på den slangen inntil det kommer veske ut av øverste kobling, før du setter den på, så har du nesten ikke noe luft igjen i systemet. Gitt at webastoen står lavere enn ekspansjonstanken på en Td5, så fungerer dette.

 

-C

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering: 

Ingen lekkasje fra webastoen, MEN det som så ut som rødt vann/frostvæske,i en dam under bilen,er ikke vann...

Men eksosrøret under/ut av webasto var løsnet,så eksos/varmluft sto ned mot karosseriet og smeltet Sauefett/Lanolin,som er litt rødrosa og rant nedunder bilen..

Flexi eksosrøret er igjen festet til undersiden av webastoen,så nå kommer eksosen ut i enden av eksosrøret under bilen. Og det er slutt på det som var antatt lekkasje fra sirkulasjons pumpen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...