Gå til innhold

Forsikring utenfor Europa, Grønt Kort


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

Defendern min er forsikret i Gjensidige. Det har vært billig og bra og ingen problemer, frem til nå.

 

Forsikringen gjelder nemlig bare i Europa og jeg har planlagt tur til Marokko. Jeg trode jeg skulle klare meg uten tillegsforsikring siden Marokko er med i det Europeiske forsikringsområdet og Grønt Kort ordningen. Men hos Gjensidige er ikke Marokko en del av Europa. (Hos trafikkforsikringsforeningen finner en oversikt over hvilke land som krever Grønt Kort og Marokko og Tunis er blandt andre listet opp her).

https://www.tff.no/ansvarsforsikring/gront-kort/Grønt kort

 

Så da trenger jeg vel en eksra forsikring. Klarer meg vel med bare Ansvarsforsikring dersom den gir meg Grønt Kort. Noen som kan rådgi  meg til forsikringsselskap jeg kan spørre. Vurder og en telefon til Trafikkforsikringsforrreningen for å spørre om Gjensidige rett og slett gir meg feil svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar ifra TFF:

 

Norske forsikringsselskaper er pålagt å tilby trafikkforsikring som er gyldig for alle EØS-land. Utover dette minimumskravet, kan selskapene selv begrense geografisk dekningsområde.

 

Marokko er med i Grønt Kort samarbeidet, og våre medlemmer har derfor mulighet til å tilby forsikring som gjelder der. Hvilke dekningsområder (utover det som er pålagt) selskapene velger å tilby er styrt av selskapene selv, og markedets etterspørsel.

 

Så da må jeg vel finne et alternativ. Har fått tips om http://alessie.com/ Andre tips motas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mr. Croft skrev:

Da fikk jeg svar ifra TFF:

 

Norske forsikringsselskaper er pålagt å tilby trafikkforsikring som er gyldig for alle EØS-land. Utover dette minimumskravet, kan selskapene selv begrense geografisk dekningsområde.

 

Marokko er med i Grønt Kort samarbeidet, og våre medlemmer har derfor mulighet til å tilby forsikring som gjelder der. Hvilke dekningsområder (utover det som er pålagt) selskapene velger å tilby er styrt av selskapene selv, og markedets etterspørsel.

 

Så da må jeg vel finne et alternativ. Har fått tips om http://alessie.com/ Andre tips motas med takk.

Reiser dere på egenhånd eller i en organisert gruppe?  Hvis gruppe så vil de som organiserer kunne gi råd - og rådet vil sannsynligvis være å kjøpe forsikring på grensen til Marokko.  Vi har kjørt i en del land som ikke kan forsikres fra Norge (Iran, Turkmenistan, Kirgisistan, og noen til på tur til Mongolia...) - stort sett så gikk det greit å kjøpe rimelige forsikringer på/ved grensen.  Husker ikke hvordan vi gjorde det da vi var i Marokko i 2006 ...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Løsningen ble å kjøpe forsikring for Marokko i 10 dager av Amazigh Assurances, lokalt i Marokko. Alt ble ordnet via WhatsApp. Jeg sente bildekopi av sertifikat og vognkort. Fikk forsikring papir påp bilde på WhatsApp som var tilstrekkelig ved tolling av bilen inn til Marokko på båten over ifra Spania. I Marokko ventet Mohammad som avtal like etter grensekontrollen og jeg fikk de fysiske forsikringspapirene i bytte mot den avtale betalingen. Mohammad hadde også ordnet et SIM kort til oss med 10GB datatrtafikk som var mner en tilstrekkelig. Om andre skal til Marokko og trenger forsikring si ifra og jeg kan formidle kontakt til Mohammad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

+212 661-598848 er/var nummeret hans - bruker WhatsApp.  Han jobber i Nador men du kan spørre om han kan hjelpe til hvis du ankommer en annen havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...