Gå til innhold

Støtdempermutterhel**te


Espen Olsen

Anbefalte innlegg

Min 1999 Td5 110 CSW ble ikke godkjent ved PKK - kontroll grunnet slitte gummiforinger ved nedre støtdemperinnfestning. Jeg har selvfølgelig både googlet og youtubet og der løsner man enkelt mutteren. Mitt forsøk: Et par omdreininger på mutter med mer og mer pådrag, så: Nei.

 

Jeg benytter heavy-duty rørtang for å fiksere nedre ytterhylse for støtdemper . Jeg får dreid et par omdreininger til, men rett før alle gjengene på støtdemperbolten er inne i mutteren er det *helt* stopp.

 

Hva i all verden? Mutteren er jo skrudd på for 4 år siden og det er ikke overstadig korrosjon.

 

Espen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved demonteringer blir ofte gjengepartiet som ikke dekkes av mutteren rengjort/godt nok og mutter kiler seg på dritten.

Skru mutter inn på plass igjen , stålbørste e.l., skvett motor/gir-olje på gjengene (bedre enn gunda på boks) og prøv igjen.

Evt. kan mutter skrus ut og inn gjentatte ganger til dritten er gnaget vekk. Ta i for hardt og du angrer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge opp Gaute sitt "Ta i for hardt og du angrer..."  - vurder å slipe ned (vinkelsliper) en side av mutteren helt til du kommer akkurat inn til gjengene, da har du både varmet opp og svekket mutteren slik at du kan skru den ut med fastnøkkel eller pipe på de gjenværende hele sidene.  Men håper at Gaute sitt forslag fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme fungerer også ofte bra, jeg har en liten gassbrenner jeg bruker for å varme opp.
Hvis du ikke skal bruke opp igjen muttren, har jeg også god erfaring med mutterklyver:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/mutterklyver-2000016970

Den klyver ikke mutteren slik navnet tilsier, men gjør den litt oval i hullet som gjør at den løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav opp og lot verkstedet som  uansett skulle ta EU-etterkontroll gjøre jobben. De hadde brukt varme til å få løsnet mutteren som hadde skåret seg i gjengene på bolten helt ytterst - noe som av og til skjedde i følge dem. Bearmach demperinnfestingsgummiene var tynnere enn originalene så de måtte shimses. Litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...