Espen Olsen Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 Min 1999 Td5 110 CSW ble ikke godkjent ved PKK - kontroll grunnet slitte gummiforinger ved nedre støtdemperinnfestning. Jeg har selvfølgelig både googlet og youtubet og der løsner man enkelt mutteren. Mitt forsøk: Et par omdreininger på mutter med mer og mer pådrag, så: Nei. Jeg benytter heavy-duty rørtang for å fiksere nedre ytterhylse for støtdemper . Jeg får dreid et par omdreininger til, men rett før alle gjengene på støtdemperbolten er inne i mutteren er det *helt* stopp. Hva i all verden? Mutteren er jo skrudd på for 4 år siden og det er ikke overstadig korrosjon. Espen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Ved demonteringer blir ofte gjengepartiet som ikke dekkes av mutteren rengjort/godt nok og mutter kiler seg på dritten. Skru mutter inn på plass igjen , stålbørste e.l., skvett motor/gir-olje på gjengene (bedre enn gunda på boks) og prøv igjen. Evt. kan mutter skrus ut og inn gjentatte ganger til dritten er gnaget vekk. Ta i for hardt og du angrer.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 For å følge opp Gaute sitt "Ta i for hardt og du angrer..." - vurder å slipe ned (vinkelsliper) en side av mutteren helt til du kommer akkurat inn til gjengene, da har du både varmet opp og svekket mutteren slik at du kan skru den ut med fastnøkkel eller pipe på de gjenværende hele sidene. Men håper at Gaute sitt forslag fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Varme fungerer også ofte bra, jeg har en liten gassbrenner jeg bruker for å varme opp. Hvis du ikke skal bruke opp igjen muttren, har jeg også god erfaring med mutterklyver: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/mutterklyver-2000016970 Den klyver ikke mutteren slik navnet tilsier, men gjør den litt oval i hullet som gjør at den løsner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Måtte bruke mutterklver når støtdempertårnene skulle oppgraderes... endte med å måtte kjøpe nye støtdempere også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 7. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2023 Jeg gav opp og lot verkstedet som uansett skulle ta EU-etterkontroll gjøre jobben. De hadde brukt varme til å få løsnet mutteren som hadde skåret seg i gjengene på bolten helt ytterst - noe som av og til skjedde i følge dem. Bearmach demperinnfestingsgummiene var tynnere enn originalene så de måtte shimses. Litt rart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.