Gå til innhold

Discovery 4 2016 SDV6 - EUR 4 eller EUR 6 / AdBlue


Atle G

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss en Discovery 4 - 2016 - med  relativt lav km og i god stand med VIN SALLAAEG6GA823624.  Vi trodde først at denne hadde en EUR 6 motor og at vi måtte styre med AdBlue - men er nå rimelig sikker på at motoren er EUR 4 og selvsagt uten AdBlue (og vi er fornøyd med det ;-) ).  Har forsøkt å finne fra hvilke VIN nummer D4 gikk til EUR 6 - uten hell. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2023 den 22.58, Ranger skrev:

Da er 2016 et overgangsår hvor de leverte både Euro 5L og 6 motorer.

Akkurat - takker for god informasjon. Litt av forvirringen er at det i instruksjonsboken til bilen refereres til AdBlue og hvor og hvordan dette skal fylles på - så denne bilen er kanskje akkurat på grensen til skifte.  Siden vi er i gang - EGR Delete er jo generelt populært - er det noe å vurdere på denne motoren?  Eller vil elektronikken protestere?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er mulig på D4. Vet at det måtte noe reprogrammering til på senere versjoner av D3, så i beste fall så må det reprogrammeres.

 

Når det er sagt så er 3-literen som sitter i D4 langt mindre belemret med EGR-problemer enn 2,7-literen som satt i D3. Min D4 gikk vel 280.000 med orginal EGR, så jeg ville vel mene at det å fjerne EGR på D4 er å lage seg mye jobb for et problem det er lite sannsynlig at du kommer til å oppleve. Eventuelt at det er mindre jobb å bytte EGR-ventilene den dagen problemet eventuelt oppstår.

 

Noen langturer med jevne mellomrom hvor man i tillegg jager motoren opp mot rødmerkingen skader nok heller ikke.

Skal også nevnes at det ikke ble byttet EGR på 280.000. Det var da jeg byttet inn bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iknutis skrev:

På biler med DPF brukes EGR til å heve temperaturen når filteret skal brennes rent, så man kan lettere oppleve tett DPF om man ikke fjerner det i samme slengen.

Takker for tilbakemeldinger - det stemmer med det jeg har lest på ulike forum ute i verden...  Fin og sprek bil ;-) - så den blir slik som den er.  Til England om en god måned - og tar 7 års + 10 års service på bilen da !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...