Atle G Skrevet 24. februar 2023 Del Skrevet 24. februar 2023 Vi har kjøpt oss en Discovery 4 - 2016 - med relativt lav km og i god stand med VIN SALLAAEG6GA823624. Vi trodde først at denne hadde en EUR 6 motor og at vi måtte styre med AdBlue - men er nå rimelig sikker på at motoren er EUR 4 og selvsagt uten AdBlue (og vi er fornøyd med det ;-) ). Har forsøkt å finne fra hvilke VIN nummer D4 gikk til EUR 6 - uten hell. Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 24. februar 2023 Del Skrevet 24. februar 2023 Ble nygerig på spørsmålet og søkte på vegvesnet sine sider. Du har en Euro 5L motor https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=SALLAAEG6GA823624 Her skrives det om en 2016 modell med Adblue https://www.just-auto.com/features/vehicle-analysis-2016-land-rover-discovery-2017-l462/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 24. februar 2023 Del Skrevet 24. februar 2023 Da er 2016 et overgangsår hvor de leverte både Euro 5L og 6 motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2023 På 24.2.2023 den 22.58, Ranger skrev: Da er 2016 et overgangsår hvor de leverte både Euro 5L og 6 motorer. Akkurat - takker for god informasjon. Litt av forvirringen er at det i instruksjonsboken til bilen refereres til AdBlue og hvor og hvordan dette skal fylles på - så denne bilen er kanskje akkurat på grensen til skifte. Siden vi er i gang - EGR Delete er jo generelt populært - er det noe å vurdere på denne motoren? Eller vil elektronikken protestere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 Vet ikke om det er mulig på D4. Vet at det måtte noe reprogrammering til på senere versjoner av D3, så i beste fall så må det reprogrammeres. Når det er sagt så er 3-literen som sitter i D4 langt mindre belemret med EGR-problemer enn 2,7-literen som satt i D3. Min D4 gikk vel 280.000 med orginal EGR, så jeg ville vel mene at det å fjerne EGR på D4 er å lage seg mye jobb for et problem det er lite sannsynlig at du kommer til å oppleve. Eventuelt at det er mindre jobb å bytte EGR-ventilene den dagen problemet eventuelt oppstår. Noen langturer med jevne mellomrom hvor man i tillegg jager motoren opp mot rødmerkingen skader nok heller ikke. Skal også nevnes at det ikke ble byttet EGR på 280.000. Det var da jeg byttet inn bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 På biler med DPF brukes EGR til å heve temperaturen når filteret skal brennes rent, så man kan lettere oppleve tett DPF om man ikke fjerner det i samme slengen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2023 2 timer siden, iknutis skrev: På biler med DPF brukes EGR til å heve temperaturen når filteret skal brennes rent, så man kan lettere oppleve tett DPF om man ikke fjerner det i samme slengen. Takker for tilbakemeldinger - det stemmer med det jeg har lest på ulike forum ute i verden... Fin og sprek bil ;-) - så den blir slik som den er. Til England om en god måned - og tar 7 års + 10 års service på bilen da !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.