Gå til innhold

Disco 3 nesten igjennom EU


Rune80

Anbefalte innlegg

 

Hei!

 

Hadde gobilen på EU igjen og gikk nesten greit...Den har jo gått 284.000 forholdsvis problemfrie kilometer så noen slitasjedeler er jo greit.

 

Men tenkte jeg skulle høre om det var noen erfaringer der ute:)

 

1)      Fikk 2'er på håndbrekket. Var visst krav at det skulle holde tilsvarende 16graders helling. Og det klarte ikke mitt. Jeg har ikke merket at det tar spesielt dårlig, men er vel kanskje bare å bestille et sko sett og følge Bodsys bibel. Men gruer litt for å "mikke" med noe som egentlig har fungert og fortsatt funger bra...Mitt spørsmål: Går det an å bare stramme det til på et hvis? Eller kjøre "Bed in" prosedyre på nytt? Eller er det bare å bestille nytt EPB kit fra øya?

2)      Må og ha nye skiver framme. Bestiller et nytt kit, men er det sånn at man absolutt bør bytte bremseskjold og? (Tror ikke de er spesielt rusta…), men er det sånn at man bare normalt bytter de og når man først er i gang..:) (Alternativet et vel kanskje å bare lakke /mønje de på nytt)

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prøvd stramme litt opp. 

Blir jo I teorien ikke slitasje sånn sett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oggioffshore skrev:

Hadde prøvd stramme litt opp. 

Blir jo I teorien ikke slitasje sånn sett 

Det tenkte jeg og. Men hvordan gjør jeg det? På den "strammemutteren" ved skoa eller en elektronisk/ bed-in prosedyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde begynt m just på skoa... 

 

Eg pleier bruke en moment nøkkel på senter mutter satt til 100-120 Nm.. Så strammer eg til begge hjul har likt moment, og så et par klikk tilbake på just 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke samme prosedyre som om man hadde satt på nye sko??

 

-løsne litt på den lille skruen, -strammehjul løsnes

- Så strammer man det igjen helt bom,

-strammer til skruen

-setter strammehjul tilbake (løsnes) 8-10 klikk/en runde

tar en bed-in prosedyren..

Finnes garantert en youtube video på dette. Står uansett i den bremsebibelen.

 

Bremseskjold tar du om de er rustet i fillebiter. Men da må vel alt demonteres helt ned til hjullager? Er det bare overflaterust rengjør du de bare og lakker over… tar mine en runde på hjulskift. Smører da også opp glidepinner på kalipper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir samme prosedyren ja. Eneste er om jeg skal kjøre bed-in prosedyren, men antar det. (Har iid-tool).

Har lett endel på nettet og finner bare for skifte til nye klosser. Og ikke noen som harr strammet opp de som er der. 

Men tar og følger prosedyren som med nye og satser på det går ok.  (legger til nye klosser på delebestilling uansett). Så om det skjærer seg helt så får jeg montere nye:) Greit å ha liggende uansett og var bare ca 50 pund. Skal jo ha bilen i maaaange år til:) 

 

Skal legge opp en liten oppdatering når når jobben er gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Glemte å oppdatere tråden..

Oppdatering: jekket opp og strammet et par knepp på hver side. Funket bra og rett igjennom EU. Brekket har fungert utmerket på bilen og vil helst ikke "tukle" med brekket. Så da får det nye håndbrekkskitet ligge på reservedelshylla til en annen gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...