Gå til innhold

P38 4.6 med LPG utfordringer


SteinE

Anbefalte innlegg

Hei Forum

 

Jeg prøver meg med noen spørsmål om gassdrift på en P38/4.6 GEMS....

Multi - ting jeg lurere på

 

Bilen går delvis på LPG.  I sommer fungerte det utmerket.  Men nå i det siste , så går det kun  greit på tomgamg/lite gasspådrag.  Men såfort det er litt gass-pådrag, så piper det i kontrollbryter inne i bilen, og den kobler over på bensin.  Noen som har ide om hvorfor?

 

Jeg er usikker på hvaslags versjon av LPG-kit jeg har;  Det er BRC Sequent , men hvilken versjon av software jeg trenger , vet jeg ikke.  Kunne tenke meg å se litt hva LPG tingen holder på med.  Få koblet opp PC/SW mot 'GasControlUnit' 'en og om det gir noen økt forståelse

 

Det hører også med at nivå på gasstank er feil;  viser alltid full tank :-)

 

Ganske rotete installasjon som er gjort. Lange kabler, mye strips og mikk/makk for å få det på plass. Se bilder

 

Editer:  Endret tittel fra P36 til P38  (sukk)

 

20230210_125504.jpg

20230210_125611.jpg

20230210_125617.jpg

20230210_125636.jpg

20230210_125644.jpg

20230210_125733.jpg

Endret av SteinE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • SteinE endret tittelen til P38 4.6 med LPG utfordringer

Første tanken er jo at du har for lite gass igjen på tanken. Ved gass pådrag da - vil den koble over til bensin, det er som det skal være.

Du trenger nok en service på LPG anlegget ditt, at tank nivå måleren er riktig er helt essensielt for at systemet skal virke. LPG service har programvare for å stille utslag / sensivitet på den tank måleren.

 

Har LPG i min RRp38 4.6 V8 også, men synes verdien av det anlegget har tapt seg i det siste. Bensin prisen varierer voldsomt, men LPG prisen ligger på ca 50% av den høyeste prisen vi hadde for en tid tilbake. Det blir helt feil.:wacko: Besparelsen blir da minimal opp mot de negative faktorene som drifting av ett LPG anlegg inneholder.

Før var besparelsen virkelig merkbar, så jeg har vel kjørt ca 150 000km på gass, men sånn som situasjonen er idag, hadde jeg neppe investert i en ny installasjon av LPG.

Synd egentlig, når man skal fremstå miljøvennlig.. 

 

Mvh Brage   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankmåleren han være et problem men trodde ikke den ville strupe gassen. Der er et gassfilter som skal byttes årlig, har litt mer tro på det.

 

Jeg hadde et litt annet BRC gassanlegg på en Tahoe 5.3 og det fungerte helt supert. Var en tur i Danmark og kjørte en LANG omvei for å fylle gass på en av 4 bensinstasjoner med gass men endte opp med å fylle bensin da gassen kostet 15 og bensinen 11... Det er noen år siden...

 

Ville få tatt en service, er nok en enkel filleting som tett filter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Saken er løst, 'ikke virker' delen. Det hjalp å fylle på  gass. Flaut.. burde vært det første jeg sjekket..OMG.

 

Men da er den atter fungerende på gass.

Usikker på økonomien i det. Pumpepris nå var 14,90. Det var nå mest for å prøve litt.

Det er nok betydelig etterslep på vedlikehold rundt om  på bilen; gassanlegg inkludert. 

 

Får legge til at P38 virkelig er en drøm å kjøre.. 

Mvh

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her nevnes service på LPG-anlegget. Jeg kjører min bil utelukkende på gass. Har hatt bilen i 8 år og har ikke hatt service på anlegget, men heller aldri hatt noe problem med det. Anslår at bilen har kjørt ca. 100.000 km med dette anlegget. Eneste feil er "drivstoffmåleren". Den viser halvfull når den er full. Ved ca "halv tank" kommer det røde lyset om lavt nivå, dette holder seg til tanken er tom.  Det er et Prinz-anlegg, og dette skal heller ikke ha olje, har i hvertfall ikek funnet noe sted å tilsette denne oljen.  

 

Apropos service: Er det noen som driver med dette på østlandet? Jeg har ikke klart å finne noen. Brage refererer til et firma som heter LPG service, men eneste med det navnet holder til på Bryne. 

 

Er ellers enig med Brage i at det er leit at LPG har blitt så dyrt. Jeg fyller LPG for rett under Kr. 14 pr. liter (var i overkant av Kr. 5 da jeg kjøpte bilen). Ser ut til at Break-even pris i forhold til bensin ligger på en bensinpris på Kr. 18-19. Bensin er jo sjelden billigere, og så har man jo miljøaspektet, samt at motoren generelt holder seg renere så jo, jeg kjører fortsatt primært på gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...