Gå til innhold

Registerreim 300 tdi Defender 1997


ArneG.

Anbefalte innlegg

Har endelig begynt på arbeidet med å skifte reima på Defenderen. Bilen har ikke gått mer enn 32.000 km siden ny reim, men det er snart 8 år siden (skulle vel vært skiftet innen 6 år). Åpner opp og finner mye gruff fra gammel reim både på frontdeksel og rundt reima. Føler at katastrofen var nær forestående, eller at jeg har hatt flaks. Noen fakta:

 

Ny reim 30 mm bred og 161 gram

Gml reim 22 mm og 115 gram

34 gram med gruff, det jeg fikk ut

 

Dette skal da ikke være slik? Strammehjul mm var av ny type, men det var spist vekk 8mm av reima. Noen som har erfaring med dette?

Skal jeg basere meg på reimskifte hver 30'?  Legger ved noen bilder

20230202_123430.jpg

20230209_132736.jpg

20230209_132801.jpg

20230209_133459.jpg

20230209_133851.jpg

Ser at verkstedhåndboka sier noe om "misalignment of the front timing cover..."

 

20230209_134448.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du større moment enn anbefalt på reima? 

 

Er løpehjulet med kant? Vanskelig å se på bildet.

 

Jeg har sett reimslitasje eer momentet er satt for hardt. Har tenkt at hjulet på dieselpumpa gir etter og at reima klatrer der.

Ser du på dekselet hvor reima har slitt spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som skiftet sist, så tør ikke si noe om moment, men det er vel redusert noe den siste tiden?

Det var ikke kant på verken løpehjul eller strammehjul. Kan heller ikke se noen spor på frontdekselet. Reima satt ikke utenfor noen hjul.

 

Kan det være denne som er synderen? Vanskelig å se men nytt hjul har tykkere ytre kant enn det gamle.

 

 

20230209_160829.jpg

20230209_160913.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært heldig.

Min erfaring med reimer som ser slik ut er at ett av hjulene må stå litt skjevt eller litt av armeringen i reima har gitt seg pga alderdom/overspenning for at dette skal skje.

Sett i ny reim,bolt,mutter,strammehjul,løpehjul,simringer frontdeksel og veiv,O-ring og veivdrev.

Og følg monteringsanvisning nøye. Da bør det holde 120` eller 6 år som anbefalt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill.

 

Fant forøvrig et godt tips på nettet ang låsing av svinghjulet. Mulig det er allment kjent, men nevner det allikevel.

 

For å låse svinghjulet før regreimskifte kan man bruke en bremselysbryter til R380 girkasse (AMR3918). Den passer rett i hullet og er også fjærbelastet. Da kan man høre et tydelig klikk når man dreier motoren og tappen treffet åpningen i svinghjulet.

 

(Da jeg bestilte en slik fra EWS fleipet han med at han ville ta dobbel pris da han hørte jeg skulle bruke den som verktøy :lol:)

 

 

 

20230209_094539.jpg

20230209_100427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...