Gå til innhold

P38 V8 -Temp.måler kjølevæske og Gearbox Fault ?


Peete

Anbefalte innlegg

Heisan, lenge siden sist, men kjører fortsatt P38 som bruksbil og stortrives med det, dvs intil nylig da noen problemer har dukket opp, vil gjerne høre om andre har hatt samme erfaringer.

 

Det hele startet med at jeg skulle bytte batteri og jordingskabler fra batteriet. Etter dette begynte tempmåleren å oppføre seg som følger:

 

Den stiger normalt helt til ca vanlig driftstempratur, hvoretter den så stiger fort til helt på det røde, varsellampen kommer på, og så får jeg meldingen "Temperature gauge fault" (motoren har fortsatt normal driftstemperatur).  Har også etter dette fått "Gearbox Fault" som resulterer i at motoren stopper.  Det er da bare å starte igjen og bilen er like blid helt til neste "Gear box fault", noe som kan være om to minutter eller ikke i det hele tatt .  Jeg har ikke helt tro på tilfeldigheter, og derfor mistenker jeg at dette har noe med batteriskiftet og at jeg kanskje har kommet borti noen ledninger og skapt dårlig kontakt et sted.  

 

Hvis man tror på tilfeldigheter så kan man kan jo da mistenke at det er noe feil med temp. giveren. Ser det sitter to stk oppe på motoren. Den ene har en firkantet, to-polet plugg, den andre har kun en rund en-polet plugg. Finner kun den to-polete hos mine engelske leverandører av LR-deler. Jeg har en ide om at den to-polete er til ECU og den en-polete er til tempmåleren, men dette kan være helt feil. Noen som vet?

 

En ytterliggere kompliserende faktor er at bilen har gassanlegg (Prinz) og pluggen til ECU for dette sitter i batterikassen, så mulig jeg har "forstyrret" denne, men ser vel ikke hvorfor "gearbox fault" og høy temp-visning skal forårsakes av det. Bilen går like fint på gass som før. Uten at jeg egentlig har empiri på det så lurer jeg på om dette med "gearbox fault" kun har kommet når den går på gass"

 

Det hele er veldig forvirrende ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Min P38 får suspension fault en gang i blant. Det kommer helt ut av det blå. Jeg fant til slutt ut at det korrelerer med dårlig spenning på batteriet. Jeg ville tatt en runde og sjekket alle jordinger og koblinger siden feilen oppsto etter bytte av batteri. Jeg har også opplevd gearbox fault på grunn av dårlig spenning. 
 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Liten oppdatering her: Feilen(e) skyldtes dårlig jording. Ikke selve jordkabelen fra batteriet, men diverse andre jordingspunkter. Gikk over alle som var i motorrommet og vipps var alle mystiske gremlins borte. Ingen mer Gearbox fault, tempmåleren i instrumentpanelet viste korrekt og diverse andre sporadiske feilmeldinger opphørte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig jord er vel den single største feilen på alle eldre biler med en del elktronikk, og den som oftest blir oversett.
Feilmeldingene peker på en eller annen dubeditt, og i forbeindelse med demontering for å bytte bytte denne er man borti jordingen og fikser ser problemet. Så er man glad og fornøyd til neste gang bilen kommer med en feilmelding.

 

Mao på en eldre bil bør en del av vedlikeholdet være å gå over alle jordingspunkter med jevne mellomrom.

 

MVH

En som flere ganger har opplevd å få kjøpt eldre biler hos forhandlere for en slikk og ingenting, der problemet har vært så enkelt som dårlig jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...