Gå til innhold

Dilemma - Funn av større feil etter kjøp av Defender


hpbt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte tidligere i vinter en defender Puma. Grunnet lite erfaring med defendere, hadde jeg som forbehold at bilen skulle gjennom kontroll på et verksted der de gikk gjennom hele listen tilsvarende EU-kontroll eller "unormal slitasje". Alt var bra ifølge rapporten med unntak av et sprukket blinklysglass, som jeg var klar over.

I ettertid, har jeg måttet bytte termostat og senest i dag EGR. Da jeg byttet EGR på Strømmen bilverksted i dag, påpekte de at det var gravrust i pokalene som lakk og at både øvre og nedre swivel pin / king pin på høyre side var såpass slitt at jeg ville fått 2'er feil på EU på grunn av feilene. De mente at dette ikke kunne ha oppstått de siste 2 månedene og feilene var der da bilen var på kontroll.

 

Hadde jeg vært klar over feilene hadde jeg spurt om et prisavslag eller latt vær å kjøpe bilen.
 

Hvem sitter med ansvaret her? Eller er det jeg som må bite tenna sammen og annerkjenne at jeg har kjøpt en Land Rover med alt det innebærer?

Tar gjerne i mot tips om hva jeg skal gjøre her :)



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre om et prisavslag, kanskje en skikkelig selger burde se poenget om at man kan dele på slike utgifter.

På ingen måte sikkert/sannsynlig at selger visste om det med pokaler/swivel pin, men han/hun kan kanskje være med og dekke utgiften likevel.

Slitasjen du nevner er litt sånn innenfor "Land Rover med alt det innebærer" og den er ikke spesielt kostbar å utbedre. 

Lykke til med en bil som sikkert er både fin og kjekk på tross av de der greiene som må tas innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  Bruk dine forbrukerettigheter dersom du følger deg noe lurt.  Det er ikke smart å overse feil/mangler bare fordi "Slitasjen du nevner er litt sånn innenfor "Land Rover med alt det innbærer" og at den ikke er spesielt kostbar å utbedre."

 

Bruk reklamasjonsretten din!  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eukontroll er ikke strengt tatt en kvalitetskontroll, den er primært sikkerhetsfokusert.

 

Da bør du heller bruke verksteder/ organisasjoner som gjør tester med langt flere punkt og gir deg en skikkelig tilstandsrapport. 

 

Støtter å bruke reklamasjonsrett, kom deg ut av kjøpet dersom mulig. Da får du tid til å gjøre god research før neste kjøp. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Bilen er tilsynelatende ellers i god stand, med lite/ingen rust i ramme dører etc. så jeg har egentlig lyst til å beholde bilen hvis mulig. Men tror den må på en full service der de går over alt for å se om det er noe annet rusk som potensielt kan være dyrt og ikke i henhold, og da på et LR verksted!
 

Men jeg har nå gjort meg opp endel erfaringer så det vil helt klart være lettere å kjøpe Defender nr 2 hvis den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har allerede vært hos Strømmen Bilverksted , da skal du bare fortsette der.:)

Kenneth og hans gjeng kan LR-produkter , og han har vel eid , kjørt og skrudd på det som finnes !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...