Gå til innhold

Serie 2 -58 mod. 2.0l olje i luftingene


Jetinge

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt av deksler for å justere ventiler.

 

Ånder mye olje opp gjennom luftingene, og det er et forsteinet gult belegg på toppene ref. bilde.

Spørsmål : Noen som kan si litt om hva det er. og hva kan/må gjøres for utbedring.

1. ånding av olje

2. gult fast belegg på metallet i toppene.

 

Ha en fortreffelig fin kveld og helg videre :)

 

/ Trond

 

 

Topp med gult belegg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar lafterolf.

 

Hm.., var litt redd for det ja. Ligger en overhaling i lufta her, men er det fare for motorhavari sånn plutselig?

Den starter og går helt strøkent ( ventiljusteringa var grunnet mye klapring) 

Noe som kan gjøres med det gule belegget - hvordan fjerne det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva belegget er. Sitter det fast?

En slitt motor kan vare lenge, men ikkegå i fella og bare etterfylle olje i den tro at den stadig får fersk olje, det er minst like viktig med oljebytte nå, og gammel god motor må ha ny olje hver 500 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belegget sitter dønn.

Har ca. 85' km på motor med nettopp de intervallene du sier, og med filterbytte.

Det er trolig ikke toppakning som har gått heller, ikke vann i oljen eller minkende kjølevann.

 

Underlige greier....:) Takk for innspill.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Gaute, er det mulig å høre hva som sannsynlig må gjøres/ byttes, eller må det plukkes ned og måles?

 

Vet du hva det gule belegget er? Det er helt fast og forstenet, gammel olje og vann som har gått opp i en 

høyere enhet langt tilbake i tid?

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare er litt gulaktig under toppdekselet til 2.0 litere. Dette bildet er fra da jeg bygde opp motoren min for mange år siden. 

Om du må gjøre en overhaling mener jeg du skal klare å få tak i det meste du trenger, men du må nok til England for mye av det du trenger. 

IMG_4137.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...