Gå til innhold

FL2 2009 Lading (og litt glødeplugger)


Bruningen

Anbefalte innlegg

Hei, fikk levert bil på tunet (dvs fikk beskjed om å komme og hente på tunet) med dødt batteri. Bilen er anektert av mine hestegale døtrer, og jeg ser den kun når den ikke funker - dvs alt fra lyspærer til... Heldigvis utrolig skjeldent.

Well, her var batteriet knekt, og det viser seg at glødeplugger ikke har fungert på en tid- så Biltemabatteriet har hatt et hardt liv.... døden var kanskje en befrielse.

Etter å ha skiftet batteriet så vil den ikke lade. Ladelampen lyser opp etter ca 10 sek, noe jeg ikke har sett på andre biler. Indikerer dette noe annet en dynamosvikt?

Mht glødeplugger - er det grei skuring på disse, av med manifold og rett ut, skifte pakning på manifold og sammen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladelampa er i prinsippet koblet mellom en egen tilkobling på generatoren og pluss på batteriet. Når generatoren ikke lader, får ladelampa jord gjennom generatoren slik at den lyser. Når generatoren lader normalt, er det pluss i begge ender av ledningen slik at det ikke går strøm gjennom ladelampa.

 

Symptomet tyder på samme feil som jeg hadde på Defenderen: Overledning til jord mellom generator og ladelampe. Dermed fikk ladelampa jord uavhengig av hvordan generatoren ladet. Oppdaget den egentlige feilen etter at jeg hadde byttet generator, men da var det enkelt å trekke ny ledning mellom ladelampe og generator. (Og den gamle generatoren lever fortsatt i en annen bil.)

 

PS. Det kan være andre løsninger på disse moderne bilene med masse innebygd "intelligens", men akkurat dette er så enkelt og funksjonelt at jeg vil tro man har beholdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...