Gå til innhold

Dieselvarmer 20 kw uten skorstein?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg eier et gammelt hus som har behov av oppvarming en og annen gang i kulden. Det kreves god utlufting. Dører skal helst så åpne, men da forsvinner jo halve varmen.  Er det i det hele tatt noen god ide å bruke slike. Hvor er faregrensen? og hvor lenge kan man oppholde seg i slike rom etter at dieselvarmeren er slått av. 

Min varmer er en 20 kw Stanley uten skorstein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En CO alarm hadde nok vært lurt... Jeg har en lignende som jeg bruker i dobbeltgarasjen men da har jeg alltid ene porten minst halvmeteren åpen. En slik med skorstein er jo myyyyye bedre men koster jo minst 5 ganger mer og gjerne 10 også... av en eller annen grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke! Det der er en kulldioksydmåler, og vil ikke varsle om farlig kullosnivå.

 

Jeg har vurdert å anskaffe CO-alarm på hytta selv siden vi bruker parafinovner til oppvarming i tillegg til vedovn/peis, og tenkte at her har jeg kanskje noe jeg kan bruke, men da må vi nok se etter noe annet.

 

Denne for eksempel er CO-alarm som reagerer på den farlige kulloksydgassen.

Endret av Olav Haavardsholm
Link til CO-alarm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du  advarte meg. Ellers har jeg også vurdert en slik en 12v. 8w. Det finnes en  kar en som har montert denne som som nødløsning i sitt hus i tilfelle strømbrudd. En meget omfattende video har han laget hvor han viser detaljer hvordan gjør det selv. Egentlig en garasje og bil heater men likevel. Bildet er lånt fra en post her under, men det ser ut som den samme som han omtaler. (den røde) med slange som forer avgassen ut hull i veggen. 

Søkeord for dem som vil se videoen er:  Free heating fuel but it's illegal. 

Jeg ser for øvrig at det diskuteres slike china varmere i et topic her på forumet. 

 

Screenshot_20221230_135625_com.facebook.katana.jpg

Endret av LandRover
Tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, LandRover skrev:

Takk for at du  advarte meg. Ellers har jeg også vurdert en slik en 12v. 8w. Det finnes en  kar en som har montert denne som som nødløsning i sitt hus i tilfelle strømbrudd. En meget omfattende video har han laget hvor han viser detaljer hvordan gjør det selv. Egentlig en garasje og bil heater men likevel. Bildet er lånt fra en post her under, men det ser ut som den samme som han omtaler. (den røde) med slange som forer avgassen ut hull i veggen. 

Søkeord for dem som vil se videoen er:  Free heating fuel but it's illegal. 

Jeg ser for øvrig at det diskuteres slike china varmere i et topic her på forumet. 

 

Screenshot_20221230_135625_com.facebook.katana.jpg

Maks 4,5 kw den der men gir jo kjempemye varme.  Den får jo eksos ut så kan jo stå og gå hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 60 kw uten skorstein. Nyservet og justert hver sesong.

Etter et par år ble det svarte belegget på alt i oppvarmingsområdet sjenerende.

Da ble den solgt, området vasket ned og varmeveksler montert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har kommet i en nødsituasjon. Hovedluftvarmepumpen ha stanset og det er vanskelig å få respons fra firmaet som solgte den.  Nå kjører jeg med 20 kw brenneren punktvis med alle innerdørene åpne totalt et par timer om dagen for å holde lunken 8-10+ grader. På soverom har jeg dog elektrisk ovn 20 grader. En luft/vann varmepumpe bestilte jeg i sommer men tross flere purringer så ble den aldri installert. Likegyldighet gjør seg gjellende her jeg bor. 

Kan bileksos fra diesel og gass fra dieselbrenneren sammenlignes?

 

Huset er ca. 314 kvm Et eldgammelt hotell og  har totalt 18 rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel forbrenningsgasser begge deler så ja, jeg vil anta det! (I alle fall er det bokstavelig talt livsfarlig å anta noe annet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningsgasser skal man uansett påstander vurdere som farlige jfr min opplæring som brannmann i Sivilforsvaret.

Jeg ville tatt en tur til gubbdagis og kjøpt et par byggvarmere.

De funker til så mangt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er det beste. Kinavarmeren som vist ser ut til å gå under forskjellige merker med samme utseende. VEVO er et av merkene og loves sendt innen 24 timer.

Holder de frakten som de lover? Nå bor jeg i Sverige og har ingen problemer med moms og toll om den kommer fra EU, men skal en tro at den kommer fra Kina? Jeg er skeptisk. Lenken nederst Fruugo Norge.

 

Handlekurv totaltNOK 2 349,00
LeveringNOK 126,99

MVANOK 495,20

Bestilling totaltNOK 2 475,99

 

Fruugo Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for hjelp og råd.

 

Jeg ser at selger på Tradera har  denne brenneren ny til ca. 2000.- NOK og 2300,- med LCD kontroller fraktfritt innen Sverige. Overaskende. Bra.

 

Jeg kommer likevel til å skaffe meg en  CO-alarm som reagerer på den farlige kulloksydgassen.

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette tenkt for å brukes i bolighus?

 

Da ville jeg heller montert luft til luft varmepumpe. Ser du har en fra før, men uansett vil ikke dieselvarmeren bli god oppvarming i en bolig. Den vil ikke greie å spre luften tilstrekkelig, og den vil bli for liten. Billig fyring blir det heller ikke, og jeg tviler på at den vil holde i det lange løp. I tilfelle ville jeg montert i brannsikkert skap utvendig med slange inn.

 

Man får kjøpt varmepumper man kan montere selv med rør som er gassfyllt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en slik ny monoblock 10 000.- KRONER luftvarmepumpe umontert som jeg skal montere selv. Grunnen til at den ikke er montert er at jeg har ventet på en større luft til vann varmepumpe men som allerede nevnt så kom den aldri til huset tross flere purringer. Denne skulle ha levert vann til ca. 18 radiatorer.  Dieselvarmeren er bare en nødløsning da en av luftvarmepumpene har feilet. Det jeg savner mest i huset er en skikkelig vedovn eller kombinasjon med pellets. Huset hadde opprinnelig to store skorsteiner, dog er det nå bare en men med fire kanaler. 

 

Hadde el prisen vært det samme som den var før 2021 så hadde det ikke vært noe problem, men med en pris på kr. 5,- kwt blir en helt knekt.:huh:

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel nåværende skorstein som du beskriver er, men vær oppmerksom på at flere av løpende kan være lufteløp. Er vel ikke vanlig med mer enn et skorsteinsløp alternativt 2 viss det er en vertikaldelt tomannsbolig i utgangspunktet med en felles skorstein. Da er to av løpene tiltenkt lufting og disse kan ha flere åpninger til forskjellige rom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK FOR SVAR.

Nåværende skorstein er en av opprinnelig to skorsteiner fra huset ble huset ble bygd ca 1899.  En kanal har lenge vært til oljebrenner fyrrommet. En har sannsynligvis gått til vaskegryte i kjeller En ble for lengre tid brukt tlil ovn i annen etasje dog plassert en meter fra skorsteinen med rør tilkoblet. Det har også vært vedfyrt kjøkken komfyr til matlagning til hotellets gjester, men er gjenmurt. Noen kan dog ha brukt samme kanal Det var før i tiden, nå er det jo andre regler.  Om jeg visste at el prisene blir som det har vært i det siste så ville jeg kjøpt en kombinert ved og pellets fyr som erstatning for den gamle oljebrenneren for transport til de i alt  ca. 18 radiatorer. 

 

Det gledelige er at jeg har nå selv funnet og fikset feilen til den største luftvarmepumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2023 den 13.55, LandRover skrev:

Jeg ser at selger på Tradera har  denne brenneren ny til ca. 2000.- NOK og 2300,- med LCD kontroller fraktfritt innen Sverige. Overaskende  bra.

 

Vel, nå har jeg ventet nesten en uke, men ingen beskjed om at varmeren er sendt. Selgeren er bosatt i Stockholm og måten han skrivere på tyder alt på at pakken skulle bli sendt derifra, men dog har jeg en mistanke om at den kommer fra Polen eller annet EU land. Ingen fare da jeg ser at selgeren har solgt flere og har fått gode karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2023 den 16.12, LandRover skrev:

TAKK FOR SVAR.

Nåværende skorstein er en av opprinnelig to skorsteiner fra huset ble huset ble bygd ca 1899.  En kanal har lenge vært til oljebrenner fyrrommet. En har sannsynligvis gått til vaskegryte i kjeller En ble for lengre tid brukt tlil ovn i annen etasje dog plassert en meter fra skorsteinen med rør tilkoblet. Det har også vært vedfyrt kjøkken komfyr til matlagning til hotellets gjester, men er gjenmurt. Noen kan dog ha brukt samme kanal Det var før i tiden, nå er det jo andre regler.  Om jeg visste at el prisene blir som det har vært i det siste så ville jeg kjøpt en kombinert ved og pellets fyr som erstatning for den gamle oljebrenneren for transport til de i alt  ca. 18 radiatorer. 

 

Nye reglar, eg kjenner ikkje kva som gjelder i Sverige, men på gamle hus i Norge blir det fort ein diskusjon om i kva grad nye forskrifter får tilbakeverkande kraft.

 

Om du ikkje har gjort det, sjekk forskirfta og gjer det sjølv. Det er ofte rom for tolking og "proffosjonelle" tolkar ikkje alltid gunstigast for huseigar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kanalene blir godkjent av feieren så får jeg nok bruke dem. Skorsteinen har stått kald de siste 15 år så jeg må nok forberede meg på skuffelser. Fotografering på innsiden vil bli gjort og skal jeg tro naboen  så trykktestes skorsteinen.  Disse bøyelige "metall rør kanalene" som senkes ned i pipa blir mye brukt ser jeg og en kan visst gjøre det selv, dog skal det godkjennes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag kom den røde dieselvarmeren 12V 4.5 kw. men jeg trenger en transformator/eliminator da jeg skal bruke denne inne i huset. For å unngå feilkjøp så spør jeg om denne på Jula er den rette for dette bruk. Jeg må i tilfelle ha en sigarett kontakt til montering på dieselbrennerens 12V strømledning. . . . . . litt spennende er det. Til avgassen har jeg faktisk en ekstra skorstein-luftekanal. I foregår hadde vi 9 grader minus her. 

 

 

LINK TIL TRAFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Sparelys har en som koster litt mer, uten sigarettenner

Det gjør det så mye enklere med bare ledningskopling. Jeg bor for tiden i Sverige og finner ikke den type du nevner men ser at Biltema har en del forskjellige typer hvor de fleste er spesielt tilpasset LED? Igjen min uerfarenhet er dårlig på det elektriske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...