Gå til innhold

Alternativ til 4land?


Joachim G

Anbefalte innlegg

Min L322 har vært to turer til Tomek i 4land - jeg ble veldig fornøyd begge gangene. Nå trenger bilen mye jobb igjen, men 4land har sluttet å ta i annet enn Defendere.

 

Har noen kjennskap til verksteder i Norge eller utland som kan disse bilene, og som ikke flår en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Javel, Gaute - du mener det er rimeligere å kjøre til Gdansk - evt. få 4land til å hente i Moss (noe som faktisk er mitt nærområde) enn å gjøre jobben selv som i gamle dager: Løfte av tak+sider. Skifte cappings selv. Kjøre Lars (den heter det) uten tak til karosseriverksted som fjerner rustinfisert plate i underkant av frontruteramme og litt nedover samt dørfester. Overflatearbeid og lakk.  

 

Er det virkelig blitt sånn at det ikke er lønnsomt å gjøre noe som helst av fysisk arbeide her i Norge?

 

Jeg har en tysk kollega som kom til meg for et par dager siden og fortalte at han bytter ut sin ca 5 år gamle XC90 hybrid med en 07 Defender. Defenderen er kjørt til Tyskland for totaloverhaling på LR-dedikert verksted med ny motor (65kkr) Totalpris: så vidt under 500 kkr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Espen Olsen skrev:

Javel, Gaute - du mener det er rimeligere å kjøre til Gdansk - evt. få 4land til å hente i Moss (noe som faktisk er mitt nærområde) enn å gjøre jobben selv som i gamle dager: Løfte av tak+sider. Skifte cappings selv. Kjøre Lars (den heter det) uten tak til karosseriverksted som fjerner rustinfisert plate i underkant av frontruteramme og litt nedover samt dørfester. Overflatearbeid og lakk.  

 

Er det virkelig blitt sånn at det ikke er lønnsomt å gjøre noe som helst av fysisk arbeide her i Norge?

 

Jeg har en tysk kollega som kom til meg for et par dager siden og fortalte at han bytter ut sin ca 5 år gamle XC90 hybrid med en 07 Defender. Defenderen er kjørt til Tyskland for totaloverhaling på LR-dedikert verksted med ny motor (65kkr) Totalpris: så vidt under 500 kkr. 

Det er jo avhengig av hvor mye som skal sveises / lakkes - men det baller jo fort på seg.  Jeg har hatt 5 biler hos Tomek. En Discovery 2 måtte ha nytt tak, fikk pris på 300.000,- her hjemme - 50.000,- med hell-lakkering hos Tomek.   Norske verksteder har norske kostnader som både er relatert til lønninger og ikke minst til alt av lover og regler (byråkrati/administrasjon) - tror ikke at de tjener store penger, men vi har det godt i Norge og alt koster.... Tyskland er ikke spesielt billig - UK er et alternativ også fordi de har mye kompetanse og at der er relativt små Land Rover verksteder som er raske / dyktige og rimelige.  Vi drar til England i slutten av måneden på kombinert lang Påskeferie + 7 års service (utvidet sådanne) på vår Discovery 4. Timeprisen på det verkstedet vi bruker er rundt 1/3 av  norske priser - og de skrur bare LandRover.  Men igjen,  beste alternativ er å gjøre mest mulig selv - skift mest mulig så blir det mest skruing og alt holder lengre ;-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg slutter meg til spørsmålet fra Joachim. Min RRC 1982 trenger en motoroverhaling (ventilklikk) og generelt etteryn (ikke mye feil) under, sidespeil, of nye rammer rundt trekantvinduene, samt noen innvendige plastpaneler og nye setetrekk foran.  Jeg bor i Brussel, så England, Polen og her i området er mest aktuelt. 

 

Takker for tips!

Harald Evensen, 47 92 454 454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...