Gå til innhold

Motorsag - hva anbefales?


vegarj

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en ny motorsag etter at en tulling som brukte vår gamle trofaste, kjørte på ren bensin. 
tenker å bruke 4500-5000. Jeg syns det er litt vanskelig å skille de forskjellige modellene, så spør her. Hva bør jeg handle?

 

saga skal brukes til lett vedhogst, og jeg har ingen preferanser om den er svensk eller østerisk :)

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket merke spiller mindre rolle så lenge du holder deg til de annerkjente merkene.

Kjøp proffsag. De har høyere turtall og er veldig kjappe til kvisting etc.

 

Kjøp heller brukt enn ny hobbysag. Du vil aldri gå fra proffsag til hobbysag når du først har brukt ordentlig sag.

 

Min favoritt for tiden er Stihl 201. Liten og kjapp. Har flere store sager, men det er alltid den letteste jeg bruker. 

 

Jeg bruker utelukkende 95 oktan bensin på mine sager. Synes de har bedre ytelse med bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, lafterolf skrev:

Kjøp heller brukt enn ny hobbysag.

Regner med du mener å kjøpe brukt proffsag til hobbybruk i stedet for ny hobbysag, det er jeg enig i.

 

Proffsagene koster jo litt men da jeg fant ut at en kjip Partner el.sag ble alt for pinglete (flyttet fra byggefelt til hus midt i skauen der stormer jevnlig la trær over veien) tok det ikke så lang tid før jeg endte opp med disse:

image.png

Stihl MS-181C, Stihl MS261C og Stihl MS-661C. Alle brukes om hverandre men 261 er favoritten. Kjenner lite til andre merker men Stihl har forhandler bare noen få km hjemmefra. Eneste jeg har hatt bruk for av deler i de omtrent 15 årene jeg har hatt disse er 1 stk sikkerhetsbøyle som knakk da en stor gren falt ned på den. 661 blir i overkant stor til å håndtere i lengden men brukes med 30" sverd og Alaskan Mill for å lage grove plank.

 

181 har Easy-Start. Kjøpte det fordi jeg har sett alt for mange som sliter med å starte motorsagen men det har vist seg å nesten mer være en ulempe enn fordel siden moderne sager er lette å starte. Verktøyløst kjedebytte er jo ganske ok da...

 

Bruker kun Stihl bensin og kjedeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS661 med 7.5Hk/7.5kg er jo overkill i de aller fleste tilfeller :rolleyes:. Spørs jo litt på bruken. Jeg kan godt bruke MS261 med 4.1Hk/4.9kg hele dagen men det er jo makeligere med MS181 med 2Hk/4.6kg. Vekten på de 2 minste er jo nesten identisk mens effekten dobles og det er nok i dette området jeg ville valgt. MS181 er jo i hobbysagkategorien men er veldig kapabel likevel. Ellers er det jo viktigere med skarp kjede enn mange hester så et fornuftig slipeutstyr MÅ en ha. Jeg har både håndfil med mal og elektrisk men liker egentlig best håndfilen for den er lett å ta med i skauen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Drømmer jo litt om slikt alaskian sagbruk, men tenker en slik sag er litt voldsom til det jeg egentlig skal bruke den til :)

 

den gamle Shagiawa (spelling?) var 25 år, men likte den uansett. Alltid lettstartet og passe stor. Om den var proff eller ikke vet jeg ikke, men den hadde i hvertfall varme i håndtaket

 

Problemet syns jeg er å se forskjellen på div sager. Veldig mange er jo relativt like i vekt/ccm/hk men alikevel en del forskjell i pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hobbybruk synes jeg Husqvarna 445e med 13" sverd er ett godt alternativ.

Ikke grusomt dyr og har tålt mye bruk uten å lage trøbbel for min del. 

Er også håndterbar og ikke for stor eller liten til de fleste oppgavene. 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en brukt proffsag er i tillegg til ytelse deletilgang og holdbarhet.

jeg hadde en husqvarna kinasag til 2000 kr i noen år til jallabruk, men når jeg begynte og lage mye ved byttet jeg den i en ms261. Fy for en forskjell. Starter alltid kjapt uansett, kjørt over med traktoren, skjærer som bare det.

to tomler opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...