Gå til innhold

Viftemotor til Bosch varmeapparat i en serie 2


Dråget

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Bosch kupevarmer i høyre fotbrønn i Rovdyret (88" serie 2 fra 1969). Den vil jeg gjerne beholde pga utseende. Problemet er at jeg ikke får viftemotoren til å bli pålitelig. Jeg har hatt enheten i deler flere ganger, den går når jeg monterer den tilbake, men stopper raskt igjen.

 

Har noen her et tips til en viftemotor som passer i dette huset? Jeg har søkt og søkt uten å finne noe som er laget til å passe. Innmaten trenger ikke være original for min del, så lenge jeg kan beholde det synlige. Originalvifta gir heller ikke allverdens med luft på ruta, så litt mer fres hadde ikke vært å forakte:)

20221229_095305.jpg

Endret av Dråget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bilde av innmat? 

Er børstene ok,? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje stor sannsynlighet for at dette er et børsteproblem ja. Kanskje ikke så lett å få tak i nye børster til disse heller...

 

Skal se om jeg får demontert enda en gang og ta med meg motoren offshore. Har en mekaniker og en elektriker som ble litt gira på å få sving på den gamle motoren da jeg snakket om å bytte den ut med noe uorginalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på "carbon brushes for electric motor" på Ali express , f.eks: Carbon Brushes For Electric Motor - Tools - AliExpress så for du litt å velge iblandt. Kvaliteten kan jo være så som så men ting her er ofte så bilig inkludert porto at man kan koste på seg å kjøpe er par alternativver. Ali express ordner også norsk MVA ved betalig. Så du får pakken rett i postkassen og slipper gebyr til posten for inkreving av MVA. Dog dette sendes stort sett ifra kina så beregn 1 måned leveringstid.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mr. Croft skrev:

Søk på "carbon brushes for electric motor" på Ali express , f.eks: Carbon Brushes For Electric Motor - Tools - AliExpress så for du litt å velge iblandt. Kvaliteten kan jo være så som så men ting her er ofte så bilig inkludert porto at man kan koste på seg å kjøpe er par alternativver. Ali express ordner også norsk MVA ved betalig. Så du får pakken rett i postkassen og slipper gebyr til posten for inkreving av MVA. Dog dette sendes stort sett ifra kina så beregn 1 måned leveringstid.

 

 

 

 

Godt tips! Takk skal du ha!

Riktig søketekst er jo som regel alfa og omega:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsliping av børster fungerer godt har jeg selv erfart.

Skulle på snartur til Nederland med -64 Mini og hente LRdeler hos Knooks en gang tidlig på 80-tallet.

Dynamoen leverte sine siste ampere rett før Gøteborg.

Fant en gammel bensinstasjon som hadde børster på lager men dårlig biloversikt.

Kjøpte et par forskjellige størrelser og demonterte dynamoen i fergekøen på brygga.

Tok med dynamoen opp i overfylt kafè på båten men trailergutta lånte oss bordplass.

Jeg slet litt med sløv og liten lommekniv før en av sjåførene tjuvlånte en stor kniv og bryne fra kjøkkenet.

Etter noe tid med muntre kommentarer og friske historier fra tilskuerne var dynamoen fikset og klar.

Så var det ned ad ulovlige krokveier til bildekket med en hale av sjåfører på slep for montering og testing.

Holdt fint tur/retur og i mange år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode minner dukker opp når noe relatert skjer.

Minien var kostemalt i Corroless i påvente av tid til lakkering.

Det ble aldri ble utført før den ble solgt.;)

Noen venner? hadde forøvrig skrevet over hele panseret med tykk tusj:

OSLO-AMDAM-OSLO OR BUST.

Det bidro nok til litt ekstra oppmerksomhet.

Skjedde mye mer moro ila turen men nå venter brøyting på meg.

Verso som dagligbil tillater max 15cm snø før buklanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...