Gå til innhold

Bytte webasto diesel-/fødepumpe Thermotop C


superhans

Anbefalte innlegg

Hei!

Første innlegg her som (veldig snart) Defender eiere. Håper jeg poster riktig sted.

Vi tar over en Defender 110 2004 modell i morgen der dieselpumpa/fødepumpa til Webastoen er gåen. Jeg skal bytte ut denne, er det noen som har erfaringer med å bytte denne? Har funnet f.eks denne på Finn til 500, vil den fungere eller bør jeg prøve å finne en original pumpe? Webastoen er en Thermotop C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet!

Du har fått en spennende hobby fremover og et fantastisk kjøretøy!

 

Om du går inn under topic 'Artikler og Guider ' her på forumet,så ligger det en tråd,og fremgangsmåten på å bytte på den utgaven du har Termotop C.

 

Lykke til!

 

Beste hilsen fra Defender eier i Telemark 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse pumpene er relativt enkle doseringspumper.

DVS at hver gang pumpen "klakker" så leverer den en fastsatt mengde diesel til brenneren - og brenneren styrer dieselmengde og dermed avgitt effekt med hvor ofte den kjører pumpen (sånt sett kan du høre hvor mye den mater på, basert på hvor hyppig pumpen sier "klakk"

 

Sånt sett er disse pumpene veldig universale. Jeg har selv ikke prøve kinapumpe slik du refererer til på finn dog, så jeg kan ikke bekrefte at de funker. Jeg har selv stort sett handlet orginaldeler hos https://www.butlertechnik.com/,.  Men teknisk sett så ser jeg ingen god grunn til at billigpumpen ikke skal fungere på thermo top'en du har.

 

Ny orginalpumpe til en termo top C finner du her, om det skulle være aktuelt.

https://www.butlertechnik.com/webasto-fuel-pump-12v-82553b-1322440a-p132

 

Ellers, sjekk gjerne at det faktisk er pumpen som er død, ikke bare skadet ledningsnett eller noe sånt. du kan sjekke dette ved å prøvekjøre pumpen med 12V rett på pinnene. Disse pumpene er erferingsmessig ganske vanskelige å ta livet av - den under min bil ser ut som en jordklump og er etter alt å dømme fra 1999 - men fungerer fortsatt prikkfritt, utrolig nok.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...