Gå til innhold

Td5 manglar diesel ved start


radovan

Anbefalte innlegg

Det er eitt eller anna som ikkje er heilt tett i røra eller noko, for sjølv om Discoen har stått berre ein times tid må ein til med lufteprosedyre for å få start. Bilen går heilt normalt etterpå til neste stopp.
Det kom over natta for kort tid sidan og til no har eg berre konkludert med at motoroljen er av normal kvalitet og kvantitet. Likt på trekvart full tank og nesten tom tank.
Ingen synlege lekkasjar eller uvanlege lydar.
Kvar skal eg begynne å feilsøke? Er det noko som kan eliminerast med å kople opp Nanocom´en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, KethilF skrev:

Er ikke dette litt sånn dysetettingsproblem da? Kan være? Da kan du se på balansen mellom sylinderne med Nano.

Det kan eg prøve :)

Eg har tenkt at det kom av mangel på diesel ettersom kona ikkje har sjans til å starte bilen, mens eg gjer det nokså greitt ved å bruke luftemagi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden oljenivået ikke øker eller synlige lekkasjer er det garantert et trykkfall i rail/trykkregulator/dyse.

TD5 Injector Adjuster Screw | Land Rover UK Forums

 

Eneste muligheten for å finne ut av hvor, er å montere trykkovervåkning på disse stedene.

 

Dyse:

Om øvre o-ring lekker vil det gi diesel i olje. Om kobberpakning i bunn lekker vil det gi diesel i sylinder og ned i olje.

Om dyse kan utvikle en intern lekkasje har jeg ikke hørt om, men kan sikkert forekomme.

 

Rail:

Sprekk i topp har jeg lest om, men før du bytter topp gå til neste steg.

 

Trykkregulator:

Intern lekkasje i trykkregulator. Hvis det ikke har vært byttet før eller lenge siden er det sikkert denne.

Vanlig på TD5

Skikkelig kosejobb på D2, særlig hvis du har webasto. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KennethA skrev:

Siden oljenivået ikke øker eller synlige lekkasjer er det garantert et trykkfall i rail/trykkregulator/dyse.

TD5 Injector Adjuster Screw | Land Rover UK Forums

 

Eneste muligheten for å finne ut av hvor, er å montere trykkovervåkning på disse stedene.

 

Dyse:

Om øvre o-ring lekker vil det gi diesel i olje. Om kobberpakning i bunn lekker vil det gi diesel i sylinder og ned i olje.

Om dyse kan utvikle en intern lekkasje har jeg ikke hørt om, men kan sikkert forekomme.

 

Rail:

Sprekk i topp har jeg lest om, men før du bytter topp gå til neste steg.

 

Trykkregulator:

Intern lekkasje i trykkregulator. Hvis det ikke har vært byttet før eller lenge siden er det sikkert denne.

Vanlig på TD5

Skikkelig kosejobb på D2, særlig hvis du har webasto. :rolleyes:

Her var det mykje å lese seg opp på. Takk for tipsa!

2 timer siden, gautes skrev:

Går pumpa når du setter på tenninga?

Den skal gå en viss tid før den kutter uten å få signal om at motor roterer/går.

Pumpa går ei stund som du skriv. Den er ikkje ny, men heller ikkje gammal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2022 den 6.27, jermundpr skrev:

Diesefilterbrakett er også en sak som gir disse symptomene. Min måtte luftes om den stod over natta. Har ikke fått prøvd så mye enda med ny brakett men jeg hører at pumpa går normalt nå og ikke trenger lufting mer. :)

Korleis oppdaga du at det var der feilen låg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, radovan skrev:

Korleis oppdaga du at det var der feilen låg?

 

Egentlig helt tilfeldig. Kjøpte filterbraketten til min forrige D2 (den lakk litt diesel). Men siden den D2'n brant opp før jeg rakk å bytte ble den liggende på hylla bare til jeg fikk denne D2'n jeg jobber med nå. Min fungerte fint ned til halv tank, under det måtte det luftes, gjerne også to ganger når tanken nesten var tom. Testet nå som den har stått en uke, pumpa gikk normalt uten luft og motoren gikk helt reint :) Jeg byttet komplett brakett med rørstusser og enveisventil(er?) og andre greier som satt inni rørstussene. Jeg gjetter selv på at det var en defekt enveisventil egentlig for braketten så helt fin ut uten noe korrosjon. Det kan jo også være at et av rørene på braketten har løsnet litt eller drar luft. Kjenn om rørene sitter fast på stussene ut av braketten kanskje? 

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...