Gå til innhold

VCU'en har tatt kvelden


Kvammen

Anbefalte innlegg

Nå har VCU'en på min FL2 tatt kvelden og det er tid for å gjøre noe med det. Har søkt litt på nettet og ser at de kan overhales. Er det noen her som har fått det gjort/gjort det eller vet hvor det gjøres, hva det koster eller om man kan gjøre det selv? De er jo ganske kostbare, men det er jo enda dyrere å ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FL2 er helt forskjellig fra FL1 og har ikke en VCU - men derimot en Haldex enhet som bare kobler inn 4x4 ved behov. 

Fant denne beskrivelsen: 

FL2 is the opposite of FL1:

FL1 is always-on with a viscous coupling to the rear diff which locks up hard if the two ends spin at different speeds. The diff ratios are slightly different front to rear so the front "pulls" the rear along, making the car drive more like a front-wheel-drive most of the time.

FL2 uses a Haldex unit (hydraulic clutch) so normally it is 2WD only until the ABS detects any wheel slip, at which point the haldex locks up and drives all four. This does away with the issues the FL1 has with the viscous units seizing up and presumably also saves some fuel under normal driving as it's not dragging the rear wheels around. I wouldn't worry about the fact it's not locked all the time though, LR's ABS & TC systems are pretty amazing, I can't remember the exact numbers but I saw some presentation somewhere describing "normal" ABS/TC systems acting on a wheel after maybe 30 degrees rotation / slip and the LR one catching a spinning wheel after something like 1.5 degrees.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje vi trenger en litt med dyptgående beskrivelse av hva som er problemet og hvordan dette arter seg. :)

 

Om det er Haldex som har tatt kvelden, så finnes det overhalingssett - uten at det gir noen garanti for fix. Forsøkte det på vår FL2, men da den ble plukket fra hverandre dukket det opp metallspon, så den var "too far gone".

 

Fikk tak i en brukt Haldex fra hogger, overhalte denne, og siden har det vært fryd og gammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det Haldex-en jeg mener, det er nok den som har tatt kvelden. Dvs. jeg visste jo ikke at det ikke er VCU på FL2 det skal jeg glatt innrømme. Da får jeg ta en nærmere titt på den for å se hva jeg kan gjøre med den, må kanskje se meg om etter en brukt.

Endret av Kvammen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...