Gå til innhold

Litt leikent elnett på Defender td5 2006 mod.


Tom Erik Varlo

Anbefalte innlegg

Hei! Parkerte bilen ei uke å skulle bryte den igang igjen etter 5 dager. Tempføler går til rødt, motorlampe å glødelampe er fraværende å pumpa er død. Kobler til diagnoseapparat å finner kun abs unit i ecu. Begynner å måle kontakter som det er oppgitt at det skal være spenning på å finner ut at stikk 3, 22 og 27 bare har 2,4 volt. På sikring 5 har jeg derimot 12 volt. Merk at dette er uten tilkoblet ecu. Stikk 3,22og 27 har så vidt jeg kan skjønne forbindelse sammen. Disse har brun/oransje farge på seg. Tok i dag å avisolerte en bit så jeg fikk frem kobber på en brun/oransje ledning som antakeligvis går opp i ei kontakt som er tenkt måling å feilsøking. Lagde forbindelse med kabel og sikring inn i sikring nr 5 under radio å inn på denne kabelen. Setter på tenninga å alt virker normalt. Bilen starter, diagnoseapparat kommuniserer med ecu å temp føler er ok. Er det noen som vet strømveien fra sikringen å frem til ecu? Å er det noen risiko ved å kable som jeg har gjort mtp ecu? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om samme feil på min 2005. Fikk tips på forumet at en av de gule releene under pasasjersetet var løst, riklet litt og alt i orden igjen.

Samme skjedd en gang senere, fixet med samme metode.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om ikke et kontaktpunkt bak varmeapparatkanalen er synderen.

Ikke helt uvanlig med feil i en av de blå sammenkoblingene.

Sjekket at ingen sikringsholdere er brente eller oksyderte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme for en måned siden på vår 2003 td5 Defender.

Ikke lys i gløde og motorlampe,når starteren dro rundt m tenningsnøkkelen. 

Kill switch ved torpedoveggen,var synderen. Trykket ned knappen og bilen startet deretter.

Nå er ny kill switch knapp montert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

Det spørs om ikke et kontaktpunkt bak varmeapparatkanalen er synderen.

Ikke helt uvanlig med feil i en av de blå sammenkoblingene.

Sjekket at ingen sikringsholdere er brente eller oksyderte?

Sikringer å holdere ser bra ut. Har for ordens skyld smurt opp å pussa der det var antydning til irr. Hva er enkelste veien inn til di kontaktpunktene du henviser til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen morsom jobb så sjekk alt annet veeldig grundig først.

Usikker på hvor mange samlekontakter det er på din modell så sjekk elskjema men ikke stol blindt på det.

 

På noen biler har jeg klart å dra ned ledningsnettet fra over sikringsboksen så mye at jeg har fått tak i synderen.

Det er første steg på veien til full demontering også.

På andre biler har det vært mulig å få tak ovenfra etter å ha demontert øvre deler av dashbordet.

Dette er også trinn to på vei til full demontering.

Siste utvei er full demontering av nedre del av dashbordet,les varmeapparatkanalen.

Da er det nesten bare rein torpedovegg igjen så adkomsten er grei.

Så langt har jeg ikke måttet gå selv da jeg har fått tak i en av samlekontaktene som var problemet .

(Men har hatt ute kanaler av andre grunner.)

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...