Gå til innhold

Hercules, Defender 170, 6x6, ekspedisjonsbil - fornying/vinterprosjekt


Atle G

Anbefalte innlegg

Påbygget på Hercules er originalt fra -96 med senere endringer. En god del jern var brukt og løs glava isolasjon. 30mm kryssfiner i gulvet uten ekstra isolasjon - og ulikt som har vært vått med råte som resultat.  I det hele tatt behov for en full oppfriskning.  Noen forbedringer har vi også ønsket / planlagt - den største er et stort hevetak slik at vi får et soverom i en 2dre etasje når vi parkerer. "Boksen" er helt ny, produsert etter originale mål her i Norge (av www.letthus.no) - utseende skal bli tilnærmet som originalt. Moderne materialer / lettere og mye bedre isolasjon...  og rust og muggfritt ;-). Nytt interiør skal bygges - igjen tilnærmet som originalt, men det forbedringer og mange justeringer.  Når først boksen er av så gjør jeg en full rengjøring og behandling av ramme. -96 modell UTEN noen rusthull eller svake / tynne områder!!  Plukker av alt som er festet til rammen (har også skåret vekk originale "bump stops" som jo er rene rustfeller). Etter HT spyling av ramme så bruker jeg nål hammer for å slå vekk alle rustskall / løs maling og deretter roterende stålbørste. Kommet godt i gang og har så vidt begynt å male noen løse deler (som er rengjort i StripAll). Planlegger å løfte den nye kassen på plass i begynnelsen av Januar - og da begynner innredningen (har heldigvis en lokal snekker med erfaring fra innredning av båter som skal gjøre den jobben).  Og ellers så er det en "uendelig" liste med ulikt som skal gjøres / må på plass...  På veien igjen i slutten av April? Som ny - men utseende tilnærmet som originalt. 

Hercules-delt.jpg

Hercules ramme1.jpg

Hercules ramme2.jpg

Hercules ny boks1.jpg

Hercules ny boks2.jpg

Hercules ny boks3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Litt av en bil.:)

 

Edit:  Hadde spørsmål på vinkling av akslinger, men ser nå at armene er tatt ut.:D

Må plukke av alt som er montert på rammen for å få malt alt vet du ;-).  For de som er mer enn normalt interessert: Sjekk høyden på rammen der hvor den er forlenget!!  Der er også original sveiset på en ekstra tykk stålplate under rammen.  Kvaliteten på sveisen viser at dette var en "one off"  LOL - men solid!! Akkurat inne igjen etter 3 timer med nålehammer for å slå vekk alt av rustskall +++ fra det som er demontert fra rammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Og da er hele bakerste delen 100% rengjort og malt med 2 strøk med "Quick" som skal fungere rett på metall /fast rust. Igjen_ ingen hull eller svake partier på en ramme fra -96. Har også behandlet rammen innvendig med Fluid Film / sauefett - måtte varme det godt opp for å få en skikkelig tåke inni i alle deler av rammen. Har nye bolter og foringer + at alle smådeler også er rengjort og malt - så nå begynner jobben med å skru alt sammen. Det skal ikke være store jobben når alt er klart på forhånd. Ny stor bakre dieseltank er importert fra Australia og skal monteres og så har jeg fått sveist opp en stor aluminiumskasse som skal inn på motsatt side av vanntanken og brukes til verktøy ++. Har også en ny boks som skal felles ned i gulvet på "kassen" hvor det nye 225 amp litium batteriet passer.  Det riktig store prosjektet er jo å få montert den nye "kassen" og så innrede den. Møbelplater er kjøpt inn / farge bestemt og en lokal møbelsnekker er hyret inn for å gjøre jobben.  Og endelig - etter å ha ventet et godt år så er det nye PopUp taket/soverommet kommet til Norge, blir spennende å få det levert i neste uke. Mye er gjort - og mye gjenstår...  ferdig før slutten av April -23. Ønsk meg lykke til. ;-) 

Hercules ramme ferdig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det baller jo litt på seg dette prosjektet ;-). Etter at jeg oppgraderte bremsene foran (levert av LOF - skiver og caliper fra Aston Martin Vantage) og også skiftet til en 1 1/8" hovedsylinder så har jeg nå bestilt deler for å bygge om til hydraulisk bremsekraftforsterker (bruke styreservopumpen til dette). Med normal vekt på over 4 tonn så krever Hercules i dag mye kraft på bremsepedalen - for mye slik som vi opplever det. Derfor ombygging - kan ikke se at dette er noe å anbefale generelt.  LOF: https://lofclutches.com/shop/brakes/brakeconversionkits/16-extremespec-front-vented-kit-330mm/?v=c2f3f489a005

Hydro-Boost https://www.powerbrakeservice.net/hybrsyforlar.html  

1 time siden, Sven skrev:

Hercules blir vel hovedattraksjon på landstreffet i Elvedalen i 2023 :mellow:

Hvis vi er i landet - så kommer vi til Landstreffet (men ofte(st) så er vi på tur).  Uansett så dukker vi opp på treff også i -23.  Dette året (-22) var vi ute av landet i 4 måneder i strekk - blir nok kortere i -23. 

https://www.gandrudbakken.no/?p=2960 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var ramme / understell ferdig og ferdig behandlet. Den nye store tanken kom inn ved hjelp av skohorn og litt makt - men passer 100%. Bremserør / diesel til og fra rør / lufteslanger til differensialene + en ekstra 13 leder kabel + gassrør er pent og skikkelig montert med nye "originale" clips ++ på rammen. Ekstra verktøy boks er montert / vanntanken er tilbake på plass og alle delene/bjelkene/platene som skal holde boksen er skikkelig skrudd fast med nye bolter og låsemutre. Har sprayet godt med Fluidfilm/sauefett alle mulige steder.  Fikk løftet boksen på plass i helgen - dvs at jeg løftet boksen opp (har H-bjelke med talje/løpekatt i taket) og så skjøv vi bilen under.  Boksen ligger på mange tversgående profiler - alle i samme høyde og alle sauset med sauefett på toppen så boksen kan relativt lett flyttes inntil jeg bolter den fast.  Det elektriske "Pop-Up" taket (soverom i 2.dre etasje ;-) ) dukket også opp ca ett år etter at vi bestilte det fra USA. Ser helt perfekt ut - og rammen er på plass på toppen av boksen.  Arbeidet med innredning er i gang i nabolaget - 15mm poppel plater er kjøpt inn og ferdigmalt.  Ulikt teknisk er bestilt fra England (  https://no-camperinteriors.glopalstore.com/ ) VV bereder / mye deler til vann / gass / innredning ++++  til priser som var rundt 50% av det jeg fant her hjemme ( etter at jeg har tatt hensyn til forskjell mellom Engelsk VAT og Norsk MVA + frakt med DHL).  MYE arbeid som står igjen - planen er fortsatt å ha Hercules på veien igjen 1. April ...  men vi får se. 

Hercules pop up.jpg

Hercules med teltramme.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Og da er Hercules the 6x6 Defender 99% ferdig til å dra på ny tur i sommer.  Kommende fredag setter vi kursen mot Romania for å kjøre i fjellene der i 2-3 uker.  Sjekk www.gandrudbakken.no for alt av bilder og video av Hercules etter oppdateringen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Litt teknisk oppdatering om Hercules som også kan være relevant for andre i miljøet?  Bremser er alltid viktigere enn motor effekt og Hercules med sine +/- 4200 kg og kjøring på utfordrende (bratte) veier krever sitt. Etter at jeg tidligere har oppgradert skivebremser og caliper på front akslingen til et sett fra en Aston Martin Volante (levert av LOF) og også har skiver på begge bakakslingene - så var det nå tid for en ny dobbel servo klokke. Litt utfordring fordi jeg tidligere også har konvertert til en hovedsylinder med litt større diameter for å få nok bremsevæske til 3 akslinger. (Den originale hovedsylinderen begynte å lekke - og det var umulig å finne ut hva som opprinnelig var brukt).  Rent teknisk så gikk denne oppgraderingen greit: Måtte lage nytt hull i bremsepedalen fordi staget ut fra servoen var lengre enn den originale servoen + at jeg måtte lage en forlenger på ut siden av bremseservoen slik at denne matchet inngangen på hovedsylinderen.  Alt skikkelig gjort og justert inn.  I tillegg til standard vakuum pumpe på 300Tdi motoren så har jeg en ekstra elektrisk pumpe som aktiveres av signal fra bremselysbryteren. Et ekstra vakuum reservoir (fra en Bentley...) er også satt inn i kretsen pluss et par enveisventiler. Alt testet og 100% tett (holder på vakuum).  Hvis andre ønsker lettere / bedre bremser på sine (litt eldre) Land Rovere så er denne ombyggingen ikke spesielt komplisert. 

På bildene så ser dere også andre oppgraderinger som gjelder motoren (300Tdi 2,8) med nytt innsug, Etanol/vann innsprøytning og ellers litt ulikt av aluminium fra Allisport.  Har vel ingen større planer om nye oppgraderinger ;-) - men litt vedlikehold blir det jo alltid. 

Hercules Motorrom2.jpg

Hercules Motorrom 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...