Gå til innhold

Owatrol olje eller CIP?


Anbefalte innlegg

Uvitende som jeg er så spør jeg da jeg må bestille tilsendt.

Hvilke type owatrol skal jeg bruke på deler av understellet Owatrol olje eller Owatrol CIP? De gjør jo i prinsipp det samme. olje fås dog i 5 liter CIP bare i  1 liter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av LandRover
deleted images
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, lafterolf said:

Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. 

 

Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen.

 

Har du artikkelnr til biltema sin olje?  jeg finner bare kokt linolje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
On 12/7/2022 at 8:11 PM, lafterolf said:

Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. 

 

Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen.

Har lest så mye gott om fluid film at jeg kunne tenke meg å gå for den. Svart fluid film  får i tillegg en fin overflate. En kan dessuten planlegge å ta del for del av understellet. Hva ville du eller andre ha brukt? Linolje  Eller Fluid film? Hva er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler. Sauefett er supert helt til du må under bilen for å ta en reperasjon. Over dammen har Surface shield blitt populært. Den henger vedentlig bedre på enn sauefett og tåler mer.

Linolje er veldig mye hyggeligere for mekanikeren, men må behandles årlig av eier selv.

 

Men om min bil hadde hatt så få kilometer som din ville jeg spandert en runde med tradisjonell understellsbehandling. Det er faktisk veldig bra og varer i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å gjøre  det grundig selv stykke for stykke med børstning av rust. Det blir for mye for meg. Så er jeg overbevist om at fluid film - lanolinbehandling er meget bra. Har gått grundig igjennom understellet og ser at det er ikke så forferdende som jeg først trodde. Bortsett fra bakre kort støtfanger som bør/skal skiftes ut så har størstedelen av rammen fremdeles originallakk. Et par grønne delelapper sitter fremdeles limt på.    Når du nevner tradisjonellunderstells behandling tenker du da på lanolin behandling av firma eller?  

Om jeg skulle gjøre noe selv en gang sprayes fluid film direkte på området. Er det ikke nødvendig med stålbørsting for å ta bort eventuell rust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på tectyl, mercasol, dinitrol etc. 

Dette er stoff som beskytter godt, år etter år, men det krever grundig rengjøring og er ikke egnet om metallet har fått rustdannelse. Det er ment som et slitasjesjikt som beskytter lakken, for det er lakk som beskytter metallet i utgangspunktet. 

 

Sauefett har en annen virkning. Kan ikke regnes som et beskyttende slitasjesjikt. Det er fett, og fungerer som isolerende sjikt og isolerer metallet fra fukt slik at galvanisk korrosjon ikke akselerer. Samme med linolje, bortsett fra at linoljen i tillegg er penetrerende pga små molekyler. Da trekker oljen inn i rusta og fyller porene slik at det blir mindre oksygen. 

 

Har bilen en ramme som har orginallakken er mitt valg den tradisjonelle understellsbehandlingen, som ikke er sauefett. Det er en forholdsvis ny metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 12/7/2022 at 8:20 PM, LandRover said:

Takk!

Det var da overaskende gode nyheter som jeg hadde ingen aning om. 

 

Ikke det at det har noe med bil å gjøre men jeg har eldgammelt linoljemalt hus og holder faktisk på med linoljebasert vindusrenovering.

 

Takke igjen-

Da er vi to i samme bransje . Jeg skal linoljemale huset mitt. Det  er stor forskjell på maling.. ObLR: Hva er folks erfaring med egen BILTEMA linoljebehandling mot profesjonell FluidFilm (Lanolin)- behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca. 60 vindusrammer bare i første etasje som ikke har sett maling på lenge.  Det tilsvarer ca.10 vinduer som jeg tipper kan være nærmere 100 år gamle. Linoljekitt og linoljemaling minst to strøk. Som tidligere nevnt så har jeg hatt arbeidere fra Litauen som som har byttet tak på huset. Meget arbeidsomme folk som jobber hele tiden. De har også tilbudt meg hjelp med vinduene dog må jeg overbevise dem med å bruke linolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Linolje vs. Lanolin på ramme etc. så har jeg valgt lanolinbehandling. Lanolin er IMO enda mer gjennomtrengende  enn linolje. Den herder heller ikke. Linoljen herder etter en stund, selv rå linolje (oksiderer) blir hard etter eksponering for luft i noen måneder. Det ser ikke ut som skjer med lanolin. Det gjør også at den hele tiden må suppleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 12/7/2022 at 8:11 PM, lafterolf said:

Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. 

 

Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen.

Etter lenge om og men så går jeg for rå linolje kjøpt på maler vare handelen "høres enkelt og greit ut også bra" Har jeg forstått riktig så kan den smøres på rust da den trekker inn til metallet?  Kompressor har jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2023 at 11:53 PM, Espen Olsen said:

Når det gjelder Linolje vs. Lanolin på ramme etc. så har jeg valgt lanolinbehandling. Lanolin er IMO enda mer gjennomtrengende  enn linolje. Den herder heller ikke. Linoljen herder etter en stund, selv rå linolje (oksiderer) blir hard etter eksponering for luft i noen måneder. Det ser ikke ut som skjer med lanolin. Det gjør også at den hele tiden må suppleres.

Redigering går ikke på min nye Windowsmaskin. Jeg vil bare tillegge at det sto mellom lanolin og rå linolje og som du nevner så er/var jeg nære på å velge lanolin siden den   Lanolin er IMO enda mer gjennomtrengende  enn linolje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, lafterolf.  Molekylstørrelse er en ting, fuktegenskaper noe annet. Blant plantebaserte oljer heter det at linolje har minst molekylstørrelse. Fuktegenskaper mot et underlag av et gitt materiale er noe annet. Dette er fra et vitenskaplig synspunkt litt dårlig forstått fysisk og noe som må testes i hvert enkelt tilfelle. Rå linolje herder erfaringsmessig etterhvert, noe lanolinen åpenbart ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt linolje i snart tretti år. Den herder ikke, det er kokt linolje som herder.

Etter årlige behandlinger blir det liggende et seigt lag på rammen, om man kjører i terrenget og skraper opp rammen er linoljelaget så seigt at ripen tettes. 

En annen fordel er at skitt ikke fester seg i den. Det er også vennlig mot mekanikeren som skal reparere under bilen.

 

Men å behandle en gang og tro at det er nok blir feil. Behandling må gjøres årlig i flere år før man oppnår en yte som blir solid.

 

Jeg har også brukt lanolin på flere biler, og det virker veldig bra, men det trekker ikke inn i rust, det ligger utenpå og blir et isolerende sjikt som isolerer for vann slik at galvanisk korrosjon holdes på avstand, med andre ord, den gjør jobben den skal. 

 

Men det er et helsikes griseri for den som må skru under bilen.

 

Fordeler og ulemper med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/7/2022 at 8:11 PM, lafterolf said:

Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. 

 

Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen.

Jeg siterer deg for tredje gang da det gikk meg forbi  att trykkluftsprøyta passer til boksen. Nå fikk jeg kjøpt bokser lokalt så er det bare sprøyta feiler. Og jeg som kjøpte koster gammeldags som jeg er. Selvfølgelig er det ikke bare i åpningene det kan sprøytes over det hele understellet. Aluminium behøver dog ikke sprøytes antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det går tregt med renoveringen. Jeg hadde planer om å børste/slipe vekk rust, men behøver jeg det. Linolje er gjennomtrengende leser jeg. Behøver jeg da å børste av det eksisterende rust før jeg smører på? Litt av en jobb med all den børstningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...