LandRover Skrevet 7. desember 2022 Del Skrevet 7. desember 2022 (endret) Uvitende som jeg er så spør jeg da jeg må bestille tilsendt. Hvilke type owatrol skal jeg bruke på deler av understellet Owatrol olje eller Owatrol CIP? De gjør jo i prinsipp det samme. olje fås dog i 5 liter CIP bare i 1 liter. Endret 7. desember 2022 av LandRover deleted images Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. desember 2022 Del Skrevet 7. desember 2022 Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 7. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2022 Takk! Det var da overaskende gode nyheter som jeg hadde ingen aning om. Ikke det at det har noe med bil å gjøre men jeg har eldgammelt linoljemalt hus og holder faktisk på med linoljebasert vindusrenovering. Takke igjen- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julius Baardsen Skrevet 8. desember 2022 Del Skrevet 8. desember 2022 18 hours ago, lafterolf said: Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen. Har du artikkelnr til biltema sin olje? jeg finner bare kokt linolje.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. desember 2022 Del Skrevet 8. desember 2022 36-2452 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.H Skrevet 23. desember 2022 Del Skrevet 23. desember 2022 Tørker biltemalinoljen sånn som owatrol? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. desember 2022 Del Skrevet 23. desember 2022 Nei. Den trekker inn på rust. Trenger lang tørketid. Når man behsndler årlig vil det tilslutt bli en seig hinne utenpå, men ikke så bløt at skitt fester seg. Vil du ha linolje som tørker som owatrol må du bruke kokt linolje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 26. april 2023 Forfatter Del Skrevet 26. april 2023 On 12/7/2022 at 8:11 PM, lafterolf said: Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen. Har lest så mye gott om fluid film at jeg kunne tenke meg å gå for den. Svart fluid film får i tillegg en fin overflate. En kan dessuten planlegge å ta del for del av understellet. Hva ville du eller andre ha brukt? Linolje Eller Fluid film? Hva er best? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg har prøvd begge deler. Sauefett er supert helt til du må under bilen for å ta en reperasjon. Over dammen har Surface shield blitt populært. Den henger vedentlig bedre på enn sauefett og tåler mer. Linolje er veldig mye hyggeligere for mekanikeren, men må behandles årlig av eier selv. Men om min bil hadde hatt så få kilometer som din ville jeg spandert en runde med tradisjonell understellsbehandling. Det er faktisk veldig bra og varer i mange år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg hater fluidfilm hver gang jeg er under bilen for å skru eller å trekke en ledning... Men stoppe rust gjør det så kommer nokk til å behandle med fluud film enda en gang.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 28. april 2023 Forfatter Del Skrevet 28. april 2023 Jeg hadde planer om å gjøre det grundig selv stykke for stykke med børstning av rust. Det blir for mye for meg. Så er jeg overbevist om at fluid film - lanolinbehandling er meget bra. Har gått grundig igjennom understellet og ser at det er ikke så forferdende som jeg først trodde. Bortsett fra bakre kort støtfanger som bør/skal skiftes ut så har størstedelen av rammen fremdeles originallakk. Et par grønne delelapper sitter fremdeles limt på. Når du nevner tradisjonellunderstells behandling tenker du da på lanolin behandling av firma eller? Om jeg skulle gjøre noe selv en gang sprayes fluid film direkte på området. Er det ikke nødvendig med stålbørsting for å ta bort eventuell rust? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. april 2023 Del Skrevet 28. april 2023 Jeg tenkte på tectyl, mercasol, dinitrol etc. Dette er stoff som beskytter godt, år etter år, men det krever grundig rengjøring og er ikke egnet om metallet har fått rustdannelse. Det er ment som et slitasjesjikt som beskytter lakken, for det er lakk som beskytter metallet i utgangspunktet. Sauefett har en annen virkning. Kan ikke regnes som et beskyttende slitasjesjikt. Det er fett, og fungerer som isolerende sjikt og isolerer metallet fra fukt slik at galvanisk korrosjon ikke akselerer. Samme med linolje, bortsett fra at linoljen i tillegg er penetrerende pga små molekyler. Da trekker oljen inn i rusta og fyller porene slik at det blir mindre oksygen. Har bilen en ramme som har orginallakken er mitt valg den tradisjonelle understellsbehandlingen, som ikke er sauefett. Det er en forholdsvis ny metode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 28. april 2023 Forfatter Del Skrevet 28. april 2023 Takk. Da blir det et dinitrol center som er i en nærliggende by. Jeg har faktisk tidligere undersøkt hva og hvordan de gjør det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. april 2023 Del Skrevet 28. april 2023 Om du velger det ene eller det andre spiller egentlig mindre rolle. Bare noe blir gjort for å beskytte ramma er det bedre enn ikke å gjøre noe. Men skal du sveise noe burde det gjøres før behandlingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 On 12/7/2022 at 8:20 PM, LandRover said: Takk! Det var da overaskende gode nyheter som jeg hadde ingen aning om. Ikke det at det har noe med bil å gjøre men jeg har eldgammelt linoljemalt hus og holder faktisk på med linoljebasert vindusrenovering. Takke igjen- Da er vi to i samme bransje . Jeg skal linoljemale huset mitt. Det er stor forskjell på maling.. ObLR: Hva er folks erfaring med egen BILTEMA linoljebehandling mot profesjonell FluidFilm (Lanolin)- behandling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 22. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2023 Jeg har ca. 60 vindusrammer bare i første etasje som ikke har sett maling på lenge. Det tilsvarer ca.10 vinduer som jeg tipper kan være nærmere 100 år gamle. Linoljekitt og linoljemaling minst to strøk. Som tidligere nevnt så har jeg hatt arbeidere fra Litauen som som har byttet tak på huset. Meget arbeidsomme folk som jobber hele tiden. De har også tilbudt meg hjelp med vinduene dog må jeg overbevise dem med å bruke linolje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Når det gjelder Linolje vs. Lanolin på ramme etc. så har jeg valgt lanolinbehandling. Lanolin er IMO enda mer gjennomtrengende enn linolje. Den herder heller ikke. Linoljen herder etter en stund, selv rå linolje (oksiderer) blir hard etter eksponering for luft i noen måneder. Det ser ikke ut som skjer med lanolin. Det gjør også at den hele tiden må suppleres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 1. september 2023 Forfatter Del Skrevet 1. september 2023 On 12/7/2022 at 8:11 PM, lafterolf said: Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen. Etter lenge om og men så går jeg for rå linolje kjøpt på maler vare handelen "høres enkelt og greit ut også bra" Har jeg forstått riktig så kan den smøres på rust da den trekker inn til metallet? Kompressor har jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 1. september 2023 Forfatter Del Skrevet 1. september 2023 On 6/28/2023 at 11:53 PM, Espen Olsen said: Når det gjelder Linolje vs. Lanolin på ramme etc. så har jeg valgt lanolinbehandling. Lanolin er IMO enda mer gjennomtrengende enn linolje. Den herder heller ikke. Linoljen herder etter en stund, selv rå linolje (oksiderer) blir hard etter eksponering for luft i noen måneder. Det ser ikke ut som skjer med lanolin. Det gjør også at den hele tiden må suppleres. Redigering går ikke på min nye Windowsmaskin. Jeg vil bare tillegge at det sto mellom lanolin og rå linolje og som du nevner så er/var jeg nære på å velge lanolin siden den Lanolin er IMO enda mer gjennomtrengende enn linolje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. september 2023 Del Skrevet 1. september 2023 Jasså, er lanolin mer gjennomtrengende? Jeg trodde linoljen hadde minst molekyler og dermed mest penetrerende? Kan smøres også, men inni ramma bør man blåse med kompressor og pistol. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 1. september 2023 Del Skrevet 1. september 2023 Tjah, lafterolf. Molekylstørrelse er en ting, fuktegenskaper noe annet. Blant plantebaserte oljer heter det at linolje har minst molekylstørrelse. Fuktegenskaper mot et underlag av et gitt materiale er noe annet. Dette er fra et vitenskaplig synspunkt litt dårlig forstått fysisk og noe som må testes i hvert enkelt tilfelle. Rå linolje herder erfaringsmessig etterhvert, noe lanolinen åpenbart ikke gjør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. september 2023 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg har brukt linolje i snart tretti år. Den herder ikke, det er kokt linolje som herder. Etter årlige behandlinger blir det liggende et seigt lag på rammen, om man kjører i terrenget og skraper opp rammen er linoljelaget så seigt at ripen tettes. En annen fordel er at skitt ikke fester seg i den. Det er også vennlig mot mekanikeren som skal reparere under bilen. Men å behandle en gang og tro at det er nok blir feil. Behandling må gjøres årlig i flere år før man oppnår en yte som blir solid. Jeg har også brukt lanolin på flere biler, og det virker veldig bra, men det trekker ikke inn i rust, det ligger utenpå og blir et isolerende sjikt som isolerer for vann slik at galvanisk korrosjon holdes på avstand, med andre ord, den gjør jobben den skal. Men det er et helsikes griseri for den som må skru under bilen. Fordeler og ulemper med begge deler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 9. september 2023 Forfatter Del Skrevet 9. september 2023 On 12/7/2022 at 8:11 PM, lafterolf said: Om du vil spare penger, så kjøper du rå linolje. Det er omtrent samme som Owatrol. Biltema har på enliters bokser, og har du kompressor kan du kjøpe trykkluftsprøyta som passer til boksen. Jeg siterer deg for tredje gang da det gikk meg forbi att trykkluftsprøyta passer til boksen. Nå fikk jeg kjøpt bokser lokalt så er det bare sprøyta feiler. Og jeg som kjøpte koster gammeldags som jeg er. Selvfølgelig er det ikke bare i åpningene det kan sprøytes over det hele understellet. Aluminium behøver dog ikke sprøytes antar jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 Først og framst ting som ruster, men også aluminium kan sprøytes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 9. januar Forfatter Del Skrevet 9. januar Det går tregt med renoveringen. Jeg hadde planer om å børste/slipe vekk rust, men behøver jeg det. Linolje er gjennomtrengende leser jeg. Behøver jeg da å børste av det eksisterende rust før jeg smører på? Litt av en jobb med all den børstningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.