Gå til innhold

Ulelyd etter girkasse bytte


Ivers

Anbefalte innlegg

På 1.2.2023 den 20.16, lafterolf skrev:

Tett lufting på diff kan presse olje ut. Men med litt slark så vil også simringen lekke.

 

Jeg byttet begge girkassene i min nitti for noen uker siden, og har samme hylelyd som deg. I fjerde og femtegir hører jeg lagerhyling. Ikke høyt men likevel irriterende. Om en girboks har stått lenge kan det legge seg rustbelegg på et lager, og det er nok til hurtig slitasje på lageret, og jeg tror det er årsaken på min girboks, for den har vært lagret i femten år nå.

Veldig irriterende med ny ulyd ja. Denne kassa var visstnok ikke plaget av slik lyd hos forrige eier. Den stod noen mnd stille her hos meg bare.

 

Testet ut med en kompis i går som kjørte. Vi kjørte lavserie også. Definitivt samme lyden der. Han mener det er girkasse som lager ulelyden. Jeg vet ikke hvordan lyden av dårlige lager høres utså kan ikke si om det er samme lyd som du har. Skulle gjerne hørt lyden. 

 

Bilen er vanskelig å få i andregir når den er kald. Må liksom såvidt trille før jeg kan bytte til 2. Men etter kjøring blir giring bedre. Vurderer å bytte til ATF olje for å se om det hjelper på ulelud eller giring. Noen tanker om det? 

 

(Min forrige kasse likte heller ikke mtf94. Den hadde fått atf av forrige eier, jeg byttet til mtf94, men da ble den kranglete, og spesielt når det var kaldt. Giringen ble bra igjen etter at jeg bytte tilbake til atf dexron 3.) 

 

 

 

Angående den andre lyden, den susende lyden jeg hører i bakgrunnen ved kjøring: Når jeg setter høy/lavserie i nøytral og setter bilen i gir, kan man høre slipe/suselyden godt. Den blir høyere ved høyere gir. legger ved video. Er dette en normal lyd? Bilen står altså stille når man kan høre den. 

 

Defender 90 td5 2000 suselyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte til automatgirolje har jeg ingen tro på, tvert imot. Det er en grunn til at de gikk over til girolje istedet.

 

Jeg tror ikke oppbevaring av girboks under presenning gjorde bare bra, jordfuktighet blir fanget, på en annen side lever de i hardt klima under en bil også.

 

Lyden i videoen skal jeg ikke si noe om før jeg får prøvd det samme på en av mine biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stod ganske luftig til selv med Presenning, men Skulle tro den tålte det. Det kan jo ha vært noe som har skjedd under montering. Men jeg er usikker på hvilke av delene som kan lage sånn lyd. Kan Utløserlager eller "clutch spigot bearing" lage en sånn ule/hvinelyd? (den runde kobber sylinderen) 

 

Det ble brukt det som var med i L.O.F kittet. Bortsett fra den kobberdelen, der ble en fra Vestfold ships byttet,

Men det skal jo være likt...

Er det noe annet jeg kan gjøre??

Kan de ha noe si med justering av pedal?  :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke med noe med clutchsiden å gjøre, da ville lyden vært lik i alle gir.

 

Svinghjulsforingen lager lyd kun når pedalen trampes inn. Resten av tiden står den stille fordi girboksens aksling går like fort rundt som veiva på motoren. 

 

Du kan gjøre et forsøk med tilsetningsstoff i giroljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at lyden på filmen er helt lik sånn den er i virkeligheten, syns jeg ikke dette hørtes ut som lagerhyling slik jeg har hørt det fra utallige lager på inn og utgående akslinger fra både girkasser og differ. Der blir det oftest en mer høyfrekvent "sang".
Hadde en veldig lik lyd på en Transporter en gang, der opplagringen på mellomaksel var utslitt.

På videoen står bilen stille, men er jekket opp så drivverket går rundt?
Og du har ikke den lyden i 1-2 gir? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er To lyder som har oppstått, en hvinelyd som øker med hastighet, og en lyd av noe som ligger på/sliper inntil. Slipelyden øker også noe med hastighet, men er ikke like markant som hviningen, så det er vanskelig å få med den lyden når bilen beveger seg. Den siste videoen er av den slipelyden. Men der står bilen stille, ikke jekket opp, den står i nøytral på transferkassa og i femtegir på girkassa. 

 

Tappet ut oljen i dag. Den så ikke helt god ut. En mnd siden ny olje. Skimrende glans av messing/kobber?

 

Olje

 

Magneten på pluggen var full av meget finkornet spon. Fylte på Atf. Lyden er der like herlig. Han som byttet kassa for meg sa det var spon på pluggen, og det var det jammen nå også.

 

Hadde jeg visst den hvinte og at den ikke er frisk hadde jeg jo ikke giddet å bruke den. Nå er vel gode råd dyre? Legger ved video av olje. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...