Gå til innhold

IKKE SKROT FREELANDERN


torem

Anbefalte innlegg

Det begynner i bli ferre og ferre FL ere på Finn. Mange har nok blitt skrotet, og det er synd for ofte er det bare småting som må fikses for at den skal bli ok.

Det er mye kunnskap om FL på forumet her, og deler er billige og lett tilgjengelig fra Internett.

I tider med trangere økonomi for mange, er det å holde en FL på veien en god investering. Jeg har selv mekket mange gamle biler i takt med svingninger i økonomien. Arbeidsledig kjøpte jeg en defekt serie 3, 109. Etter mange års bruk, solgte jeg den og fikk igjen alle pengene jeg hadde brukt på den, inkl bytting til galvanisert ramme fra england!

Så alle dere som har garasje og en aldrende FL, HOLD DEN PÅ VEIEN.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, torem skrev:

Det begynner i bli ferre og ferre FL ere på Finn. Mange har nok blitt skrotet, og det er synd for ofte er det bare småting som må fikses for at den skal bli ok.

Det er mye kunnskap om FL på forumet her, og deler er billige og lett tilgjengelig fra Internett.

I tider med trangere økonomi for mange, er det å holde en FL på veien en god investering. Jeg har selv mekket mange gamle biler i takt med svingninger i økonomien. Arbeidsledig kjøpte jeg en defekt serie 3, 109. Etter mange års bruk, solgte jeg den og fikk igjen alle pengene jeg hadde brukt på den, inkl bytting til galvanisert ramme fra england!

Så alle dere som har garasje og en aldrende FL, HOLD DEN PÅ VEIEN.

 

 

Overtalte min datter til å kjøpe en 2004 med Td4 motor. Akkurat oppdatert den med større intercooler + tuning + EGR delete fra Allisport ;-). Ny clutch fra LOF til helgen er planen.  Freelander nr 6 i familien ;-) .  Trenger hjelp til å få Webasto til å fungere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skrudd mye på K-motor og noe på FL1, så er jeg vel der at det skal mye til for at jeg vil eie en FL1, til og med med V6. FL2 derimot, det er bil som bør taes vare på og som virkelig gir bruksverdi. Disse begynner nå også å falle vesentlig i pris,

Men smaken er som baken, sikkert derfor det begynner å bli så få FL1 igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt fem år siden vi fikk vår første Freelander. 2004 Td4 manuell. Har vært en svært god bruksbil for oss. Kjøpte den for at guttungene skulle øvelseskjøre. Etterhvert ble den konebil. Har vært lite feil. Har også hatt en bensinutgave i mellomtiden.

 

Vurderte å selge den nå, siden vi har kjøpt Disco3. Det blir det kanskje ikke noe av med det første allikevel, siden eldste guttungen vurderer å bruke den som bruksbil. Blir billigere enn Volvo med stor bensinmotor, og adskillig mer rimelig og pålitelig enn sin P38 V8 bensin... Og kanskje greit å ha en reservebil når man har Disco3  ;-)

 

Selv om det har vært en god bil for oss, så er det noen svært irriterende designfeil på Freelanderen. F.eks. åpningen av glasset på bakluka, svake vindusheiser, ikke justering av vipp/høyde på setet, VCU, oppheng til drivstofftank som ruster, clutchslavesylinder inne i clutch-huset, plassering av Webasto, plassering og konstruksjon av dieselfilter, veivhusventilasjonen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Stig skrev:

svært irriterende designfeil på Freelanderen. F.eks. åpningen av glasset på bakluka, svake vindusheiser, ikke justering av vipp/høyde på setet, VCU, oppheng til drivstofftank som ruster, clutchslavesylinder inne i clutch-huset, plassering av Webasto, plassering og konstruksjon av dieselfilter, veivhusventilasjonen...

 

Og enda hevder enkelte at Freelander ikke er en ekte LandRover?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har over de siste 12 årene hatt 3 Fl 1, og den siste går fremdeles som en drøm, nylig godkjent. (hatt den i over 6 år/220 000km nå). For meg var det inngangsporten til 

Landrover, og veldig gunstig økonomisk. Jeg har også en FL2 som nå nærmer seg 180 000km. Min FL1 har vært og er en god arbeidshest, men noen reperasjoner har det jo blitt 

som cluch slave (super lett på 1,8), samt tank krybbe, klakke ledd, bremse rør med vedlikehold osv, men slett ikke så galt. Bilen er utrolig lett å skru på, samt Rave på den er som den beste bruksannvsining. Har også hatt noen reps på FL2, så utleggsmessig vil jeg si de er nokså like i kost. Billige deler er så utrolig verdifult når man skrur litt selv.

At FL1 er en Heritage vehicle sier jo litt for en som setter pris på Landrover. 

Nå kommer det en EV snart hos oss, men jeg har så lyst til å beholde begge FL :(, De har lært meg mye, er suverene biler!, Så valget blir vanskelig, beholde fl1 eller fl2.

Blir artig om noen år å se en strøken FL1 på veien!

Ha en flott juletid!

Henning

Endret av henningo2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på Gran Kanaria om vinteren, men skal hjem til jul og ta ut FL1 som står å venter i garagen. For noen år siden fant jeg en komplett mellomaksling i grøftekanten her på GC med VCU og det hele. Tok med meg hjem et av kryssene som jeg hadde bruk for. Senere tok jeg med VCUen for å ha i reserve. Den var litt hard, men jeg har funnet en måte å skifte silikon på, så denne er fortsatt i reserve. Det er tydelig at de har samme VCU-problemene her på øya også. Men istedet for å reparere, river de bare akslingen ut. Det har kanskje ikke så mye å  si, lite is her om vinteren.

Ha en glatt og fin vinter alle "SAND LOVER" e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...