Gå til innhold

Termostat L322 TD6 2004 mod


svennis

Anbefalte innlegg

Hei hallo godtfolk:-)

etter å ha byttet termostat 3 ganger det siste året begynner jeg å bli rådvill…

 

Symptomene er like på sommer som vinter, bilen blir driftsvarm etter en stund, og forblir driftsvarm så lenge motoren belastes (spesielt i oppoverbakker etc). Bilen faller derimot i temperatur i nedoverbakker og om en kjører uten belastning på lange flate strekk hvor motoren får liten belastning…

Etter termostat byttene er jeg 99% sikker på at all luft er ute av systemet…

Som sagt like symptom på en varm sommerdag som nå med temperaturer rundt nullpunktet pluss/minus…

 

Alle tips og råd mottas med stor takk:-)

 

Beste førjulshilsener fra 
 

Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen godtfolk:-)

 

Har ikke fått prøvd noe enda, tenker å forsøke en radiatorrens.

Men ville ikke et symptom på dårlig radiator vært varmgang istedenfor for god kjøling?

har og tenkt på om denne viskosevifta kan være trøbbel? Men er ingen ekspert på dette på noen som helst måte, derav spørsmål om tips og råd:-)

Har heller ikke fått sjekket/byttet egr termostaten, dog er egr’en tatt bort og blendet, men egr kjøleren og termostaten er der fremdeles…

 

mvh

 

Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:-)

 

En liten status på situasjonen…

Har renset systemet en gang, og bilen var noe bedre i dag, men tenker å rense en eller 2 ganger til for å se om det gir enda bedre resultat.

Bilen blir forøvrig fremdeles kaldere i nedoverbakker, men syntes ikke temp måleren falt like mye i dag, som før jeg renset den.

 

mvh

 

Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddagmorges godtfolk…

 

Da fikk jeg renset kjølesystemet skikkelig i går, og når jeg kjørte til jobb  i dag morges fikk jeg testet ut bilen. Kjøreturen til jobb tar forøvrig ca 2,5 timer, så bilen burde bli skikkelig driftsvarm på denne turen, dog er symptomene de samme:-/

 

Satt og tenkte på turen til jobb hvor mye denne viskosevifta klarer å kjøle motoren?

 

Da jeg renset systemet i går, var ikke kjølevannet noe særlig skittent, og det virket som god gjennomstrømming i radiatoren etc…

 

mvh en rådvill

 

Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2022 den 15.01, svennis skrev:

 

Har heller ikke fått sjekket/byttet egr termostaten, dog er egr’en tatt bort og blendet, men egr kjøleren og termostaten er der fremdeles…

Kanskje starte her? 

 

De tre termostatene du har byttet, har du testet dem etterpå? Har lest om flere med utfordringer med uoriginale termostater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei godtfolk:-)

 

Da kan jeg informere om at problemet er løst…

 

Det viste seg å være en dårlig egr termostat, så egr kjølesystemet er tatt bort og blendet, ettersom egr ventiler er tatt bort og blendet, og behovet for egr kjøleren ikke er der lenger.

 

Takker for alle tips og råd underveis:-)

 

mvh

 

Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...