Gå til innhold

Jobu


gautes

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre Jobu motorsag som trenger nytt sverd og kjede.

Har klart å finne ut at de ble kjøpt opp men så er det slutt.

Og folk mener litt ymse om hva som kan passe.

Noen med Jobu her inne med nytt sverd og kjede-løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg skulle ha sverd og kjede til Husqvarna frå 1980 deromkring måtte eg leite på nettsidene til Oregon og fann til slutt nytt sverd og kjede som passa.

 

Chainsaw | Oregon Products

 

Eg trur eg handla det på Jula. Finner du som Lafterolf seier informasjon om kjede stempla på eksisterande sverd er mykje gjort.

 

Til same maskin trengte eg og kjededrev då det var utslitt. Etter diverse leiting fann eg at same del frå nyare maskin passa, utan at det gjekk klart fram på Husqvarna sinde sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jobu LP.... . Nummeret er slitt bort. Den har oppvarmet håndtak så den er vel ikke helt basiv.

Sverdet er så slitt at intet er å finne av skrift eller nummer. Kjedet har et 5-tall slått inn på 2.-3.hver innvendige tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedeinndeling pleier å stå på sverdet.

 

Har du slipt sverdet?

Ser at kjedet er 325" og da vil det kunne kjøpes der de selger motorsagutstyr vil jeg tro. 

Screenshot_20221121-193848.png

Etter husken mener jeg Jobu brukte Oregon sverd og kjede.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverdet er meget godt brukt, varmkjørt med endel grader og "nesehjulet" har skåret seg.

All maling/skrift på sverdet mangler og selv med rørleggerens "snytefille" er ingen merker å finne.

Da blir det å jakte på Oregon sverd i 32 cm lengde og 325 tannetellerannet på kjedet om jeg skjønner rett.

Kikket litt hos Økonomideler og så dukker festetyper og sporbreddevalg opp.

Dette skal visst ikke være enkelt.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredde har ikke så mye å si så lenge nytt sverd og kjede stemmer mot hverandre. Så lenge kjedeinndeling er 0,325" kan du fritt velge bredde. 

 

Tar du med saga til et sted de selger motorsagutstyr, f.eks. landbruksverksted vil de normalt være så behjelpelig at de prøver sverd og kjede på saga. For antall lenker må også være rett, og svstand fra innfesting til drivhjul kan variere.

Du kan bruke andre merker også så lenge inndeling er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom Felleskjøpet og Norlett service i Askim.

Kunnskapen om kjeder og sverd begrenset seg dessverre til å kunne vise meg reolen med deler og lese på emballasjen.

Bør kanskje spore opp noen antikke sagførere med god hukommelse og Jobusager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32cm sverd trur eg du kjem til å slite med å finne. Nærmaste "standard" er vel 13", 32,5cm lengde, og og eg trur dei ofte blir kalla 33cm. Du treng ikkje eksakt like langt sverd så lenge kjedet passer sverdet. Det eg oppdaga når eg leita etter sverd til Husqvarna og Ryobi sag var at det såg ut å finnes ein to tre plasseringar av hull for strammer og olje som er "standard" på dei fleste nyare sager. Det vil seie frå 1980 eller deromkring ogframover. (Nokon med større kunnskap kjem sikkerttil å motseier meg no.:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,oi. Bøyer meg i støvet.

Etter 20 + minutter i telefonen i kveld med Veslesmedens Jobu-kunnskap, oppdateringer siden sist og andre historier

ble vi enige om at den tannløse sagen er en  LP5BV.

Og så gikk jeg inn her nå og fikk bekreftet det meste.

Dog uten alle småpussige historier.

Kommer til å følge postkassa med argusøyne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Vidar S skrev:

og Drøbak City var forøvrig Jobu-fabrikken før tant og fjas tok over 

I perioden mellom Jobu og Drøbak city så var det parkeringsplass for et helikopter og en Lamborghini countachB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da datt det plutselig inn reservekjeder og sverd.

Montert i kveld så nå er det bare godlyd i sagkassa.

Takk til Lafterolf for sjekk av roteloftet og pakking.

Og alle dere andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...