Gå til innhold

Bytte motor L322


MariusMorch

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig solgt L322en min og tenkt at dette var jeg ferdig med. Men så har jeg ramlet over en bil som muligens trenger at jeg redder den. En v8er med gåen motor. Men skal dette gjøres må litt av poenget være at jeg gjør det sjæl. Noen tanker rundt det å bytte motor? jeg er en middels mekaniker, kan bytte registerreim og har gjort annen middels minus komplisert mekanikerarbeid. Men jeg har litt lyst å driste meg på et motorbytte. 

Hva tenker folk? Hvor komplisert er dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null praktisk erfaring å bidra med, men jeg tenker; selve motorbyttet er sikkert enkelt hvis du ser bort fra størrelse og vekt. Store spørsmålet er jo hva som er kjekt å bytte når motoren først er ute…. Det kan jo gjøre jobben mye mer omfattende. Bør også ha kontroll på sammenstilling av motor og gear så Converter går riktig inn på gearkasse. Også noen pakninger på inngående aksel i gearkasse som bør byttes mener jeg å ha lest et sted. Du bør også sjekke om det er noen av komponentene på ny motor som må programmeres til bilen. 
 

Martin 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en mystisk svartekunst å bytte motor, bare masse skruarbeid som alt annet på bilen. Selvsagt krever det mer plass og verktøy enn registerreimskifte, men det er ikke mer komplisert etter min mening. Det er lurt å være litt realistisk i utgangspunktet mht hvor lang tid det tar og hva det koster, videre er det en fordel å være ekstra metodisk/nøye når det er så mye som skal kobles fra og tilbake igjen. Ikke stol på hukommelsen, ta mye bilder og skriv ting ned. Hold skikkelig orden, så går det greit.

 

Jeg byttet både motor og girkasse (hydraulisk halvautomat) på Citroen DS da jeg var litt over tyve år gammel og ganske grønn som mekaniker, den bilen gikk mange tusen mil etterpå, før rusten tok den. Alle som skifter motor har gjort det for første gang på et tidspunkt.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fra før byttet motor i boble, Urban Cruiser og Subaru Legacy.

Men det frister ikke å begynne på samme jobben i en D3.

Som de andre skriver, så er det ikke rakettforskning. Men det er mye jobb og mer jobb på enkelte biler enn andre. 

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor jobb er det å bytte motor i disse? V8ern er ganske stor. I hvert fall en TDV8 som har 2 turboer. På den tror jeg det er lettest å ta vekk tannstang og hjelperamme og slippe alt ned på en pall og løfte bilen unna med løftebukk. 

 

Skal du inn i registeret på M62 motoren er den ganske komplisert med VANOS på begge banker. Regreimskifte på f.eks TDV6 er barnemat til sammenligning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

Hvor stor jobb er det å bytte motor i disse? V8ern er ganske stor. I hvert fall en TDV8 som har 2 turboer. På den tror jeg det er lettest å ta vekk tannstang og hjelperamme og slippe alt ned på en pall og løfte bilen unna med løftebukk. 

 

Skal du inn i registeret på M62 motoren er den ganske komplisert med VANOS på begge banker. Regreimskifte på f.eks TDV6 er barnemat til sammenligning :)

har byttet vanos en gang før på m62, det gidder jeg ikke igjen om jeg kan unngå. men den motoren som står i denne bilen er stein dau uansett, så må finne en komplett ny motor ja. Så slipper register osv isåfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MariusMorch skrev:

har byttet vanos en gang før på m62, det gidder jeg ikke igjen om jeg kan unngå. men den motoren som står i denne bilen er stein dau uansett, så må finne en komplett ny motor ja. Så slipper register osv isåfall

 

Da vet du hva du går til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forholdsvis stor jobb å skifte V8ern i L322, men ganske god plass, så ikke direkte vanskelig.

Kan skru frontdiff av fra bunnpannen, la den ligge igjen nede på traversen, girkassa kan du også la stå igjen med en jekk under. Så trekker du motor frem, opp og ut. Trenger ikke demontere fronten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...