Gå til innhold

Delepriser Norge/UK


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller er det akkurat nå helt ville prisforskjeller på deler mellom Norge og UK? 

 

Har hatt en god sjau på min Discovery 3 siste ni månedene og blitt relativt overraska over hvor stive de norske prisene på deler faktisk er. 

 

Jevnt over virker det for meg at det er 3 ganger så dyrt her på berget fremfor å bestille sjøl fra England. 

 

Siste eksempel jeg har er bunnpanne med filter til gearkassa. 70 pund mot 2200+MVA hos en lokal delepusher… Fikk delen pluss 6 liter olje til kassa for samme pris.  Stikkakslikger og dempere med belger samme greia. Dobbel pris eller mer. 

 

Er det bare meg som er blitt gjerrig eller flere som har merka dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bjørn_C skrev:

Er det bare meg eller er det akkurat nå helt ville prisforskjeller på deler mellom Norge og UK? 

 

Har hatt en god sjau på min Discovery 3 siste ni månedene og blitt relativt overraska over hvor stive de norske prisene på deler faktisk er. 

 

Jevnt over virker det for meg at det er 3 ganger så dyrt her på berget fremfor å bestille sjøl fra England. 

 

Siste eksempel jeg har er bunnpanne med filter til gearkassa. 70 pund mot 2200+MVA hos en lokal delepusher… Fikk delen pluss 6 liter olje til kassa for samme pris.  Stikkakslikger og dempere med belger samme greia. Dobbel pris eller mer. 

 

Er det bare meg som er blitt gjerrig eller flere som har merka dette?

 

Slik har det vært lenge desverre. 

Men noen har groteske påslag, og priser seg helt ut av markedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare mellom Norge og UK.
Jeg handler mye hos Autodoc i Tyskland til under halv norsk pris, noe fra Skruvat som også er billigere enn Mekonomen, Bilxtra osv.
Handler kun norsk når det haster.
Komplett filterpakke, fire kalippere, holdere, klosser og skiver til Mazda 6 kom nå på 5500kr inkl frakt og mva fra Tyskland.
Det er omtrent prisen for to kalippere her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde starte delebutikk tvert, for her må det være penger å tjene? 

 

Selv handler jeg mye fra Vestfold Ship og Erik W. Sørensen. Synes prisene er fine, og jeg får norsk garanti og bytterett. 

 

Forhandlere er ofte forpliktet til å føre merker som ikke konkurerer på pris, de har kostbare butikker og arbeidsfolk med alle rettigheter. 

 

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom EWS og å handle direkte fra UK er noen ganger forsvinnende liten. Har man en gamel LR la oss si lagd før 2000 har EWS i tilleg veldig mye kunnskap som du får med gratis på kjøpet. Min bil har feks bremser som ikke er omtalt i delekatalogen og bestiling på nett ble dermed feil. Når jeg tok med delene til EWS fant han frem alle typene han hadde og så var det bare å sammeligne. Akurat den muligheten er jeg villig til å betale litt ekstra for. Derfor håper jeg at EWS ikke gir seg med det første eller at noen evt overtar stafetpinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Noen burde starte delebutikk tvert, for her må det være penger å tjene? 

Eurodel har jo allerede gjort det, de er det siste tilskuddet så vidt jeg vet. De har noe lager i Norge, men mesteparten kommer fra utlandet.
De er nesten like billige som Autodoc.

Blir mye kapital i lager hvis man skal sørge for kort leveringstid på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, KethilF skrev:

Til dere som handler hos Autodoc. Har dere forsøkt å reklamere på varer som er skadet?

Det har jeg, og er ferdig med handling derfra. 

 

Jepp, og jeg reklamerer ikke lenger. :) Hvis noe ryker, kjøper jeg nytt en gang til og det er fortsatt billigere enn her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, iknutis skrev:

Jepp, og jeg reklamerer ikke lenger. :) Hvis noe ryker, kjøper jeg nytt en gang til og det er fortsatt billigere enn her til lands.

 

Når den nye delen til 6500,- ikke virker ut av eska, så kjøper man bare ikke en til... 

Autodoc er meget ubrukelige på reklamasjoner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, LandRover said:

Er det noen som har kjøpt større deler fra England som for eksempel støtfanger og bakre crossmember. Kan det svare seg med tanke på frakten? 

Har kjøpt bensintank for 109, og frakten var ikke ille. Brukte island4x4 og de ga tilbud pr epost i løpet av minutter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, YMK skrev:

 

Når den nye delen til 6500,- ikke virker ut av eska, så kjøper man bare ikke en til... 

Autodoc er meget ubrukelige på reklamasjoner 

Har aldri opplevd så dyre defekte deler, men jeg har hatt en kalipper til 500kr som begynte å lekke.
Det hadde den sikkert ikke gjort om jeg kjøpte den på Mekonomen til 3000kr. Men til den prisen kjøpte jeg en ny fra Tyskland.
Helt ok med defekt del til 6500kr om alternativet koster 30k i Norge. :)  Sure penger er det åkkesom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriebildeler er det nesten ingen som vet hva er og dengangen Ford oppe ved Hasle drev med deler skjønte de ikke at man brukte en korkpakning til  under en tier (70pence) på dekselet på toppen av motoren og etter mye grubling bestilte de deler fra et sentrallager med lang ventetid og til godt over den prisen.

 

Erik WS er vel eneste fornuftige kilde hvis man ikke har eksakt nummer til å kjøpe fra utlandet Vestfold ville vært fint hvis de faktisk svarte på epost, men EWS er jo i nærheten av Oslo.

 

Lagerhold og garanti sammen med norske lønninger og arbeidsforhold er viktige prisdrivere samtidig som antall kjøpere her i Norge er minimalt sammenlignet med UK. Hvis man fortsetter med å handle hos EWS , Craddock etc. så vil nok de andre forsvinne.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Liten heads-up når man nå bestiller deler utenfor EU, typ GB. Venter på en pakke med litt småting og i går dukket det opp en E-post fra DHL. Det trengs nå dokumentasjon på at jern og stål ikke kommer fra Russland. Satt i drift 30.09.23. Fikk til slutt dokumentasjon fra Steve hos AF- men det er styrete og Country of Origin som står på pakkseddel er ikke nok, da det bare viser til hvor delen er laget og ikke hvor stålet kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
jorgenht skrev (På 11.11.2023 den 8.35):

Liten heads-up når man nå bestiller deler utenfor EU, typ GB. Venter på en pakke med litt småting og i går dukket det opp en E-post fra DHL. Det trengs nå dokumentasjon på at jern og stål ikke kommer fra Russland. Satt i drift 30.09.23. Fikk til slutt dokumentasjon fra Steve hos AF- men det er styrete og Country of Origin som står på pakkseddel er ikke nok, da det bare viser til hvor delen er laget og ikke hvor stålet kommer fra. 

Oi, e det sant?! Då begynne det bli styrete, har jo vore veldig fornøyd med Steve og Advanced Factors på alt til D3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får stadig leveringer fra Famous Four med DHL som inneholder jern - uten noen problemer i det hele tatt. Vil tro at dette bare slår inn hvis avsender ikke deklarerer korrekt ovenfor DHL.  (I min jobb så sender vi varer med DHL til "hele verden" og problemer oppstår hvis vi ikke deklarerer godt nok! )  AF har VOEC registrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei- AF har nok ikke det. Har betalt moms via DHL hele tiden. 
Det står nå i alle fall nevnt på tolletaten: 

https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/nytt-fra-tolletaten/dokumentasjonskrav-for-import-av-visse-jern--og-stalprodukter/

Hvordan de tolker det er jeg usikker på, men skjemaet jeg fikk tilsendt utfylt fra AF,var tilsvarende skjema jeg fikk tilsendt fra DHL- tomt og til utfylling. 
Øya er vel ikke med i EU lenger, så er kanskje der det ligger? Samt at det føles som om vi i Norge er først ute med å implementere EU krav. 
Det er nå uansett litt tungvint. 
@jschille Jeg er også superfornøyd med AF og Steve. Alltid topp service og kjapp respons på Mail. Og er mye mulig de har tatt jobben med å sørge for at dokumentasjon ligger klart.. 

Endret av jorgenht
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...