Gå til innhold

Bakre støtfanger skifte?


LandRover

Anbefalte innlegg

7 timer siden, tiopet skrev:

Bare styr unna John Craddock inntil videre. I hvertfall til de har løst problemene med mva.

 

Du må betale mva to ganger på varene de sender til Norge, i tillegg til tollbehandlings gebyr :angry:

 

Det gjør jeg.

Takker så mye!  

 

De burde i alle fall ha tatt bort meldingen til på bestilling siden til de har ordnet opp i saken.

Det totale beløpet du betaler inkluderer alle gjeldende toll og avgifter. Vi garanterer ingen ekstra kostnader ved levering.

 

The total amount you pay includes all applicable customs duties & taxes. We guarantee no additional charges on delivery.

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LandRover skrev:

Når kreves det  f.eks nytt rammenummer?  Jeg leser at du (Skjegget) måtte få nytt rammenummer ved kontroll som jeg forstår gjaldt reparasjon i rammen og ikke i forbindelse med crossmember skjøt.

 

Jeg fikk feil på rammenr pga at det var uleselig, så måtte på BT for å gravere inn nytt. Hadde ingenting med ramme-rep å gjøre, men BT karen fikk se reparasjonen og konstanterte at det så OK ut. Husker han sa at LR har fint lite retningslinjer ift reparasjoner i ramme, så ingen krav å følge i så måte. Dette var før crossmember skifte, og har ikke hatt noen form for godkjenning/kontroll av denne jobben i etterkant. Viktigste for meg var å gjøre jobben så godt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det over stokk og styr. Jeg har blandet craddock med paddock. Jeg har nok sammenlignet litt for mange priser.

Det er paddockspares  som du lafterolf viste  til tidligere  jeg mener. Advarsler om craddock tas til etterfølge. Galvanisert bakre crossmember  og en galvanisert front støtfanger samt noe  lettere deler er bestilt fra paddockspares.  Jeg ser meg lei for rotet. 

 

Det som jeg tidligere siterte til hører til paddockspares og ikke Craddock.

The total amount you pay includes all applicable customs duties & taxes. We guarantee no additional charges on delivery.

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2022 den 18.15, lafterolf skrev:

Det er enklest å sveise der rammen er lavest, så selv om det er lite rust bør du kutte der du enklest kommer til for å sveise.

Bestilte galvanisert fra paddocks med korte vanger til min 90.fornøyd med den. Kjøpte med kort for å Kutte på laveste punkt, som lafte nevner. (ps:dør er også byttet i ettertid) ^_^

 

 

IMG_20221117_124137.jpg

IMG_20221117_124055.jpg

IMG_20221117_124014.jpg

IMG_20221117_124002.jpg

IMG_20221117_123946.jpg

IMG_20221117_124118.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for disse bilder som sier så mye. Jeg  har bestilt samme med galv. som ventes hjem neste uke. Hadde jeg visst hvor lett det var å bestille så hadde jeg kjøpt fra dem tidligere. Bestilt på data og så levert rett på døra til en liten landsby vest i Sverige. Din vange ser betydelig mer rusten en min under døra. Bra at du bare trengte en med kort vange.

 

Har du også kjøpt de andre galvaniserte listene/delene som vises på  bildet?

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LandRover skrev:

Har du også kjøpt de andre galvaniserte listene/delene som vises på  bildet?

Ingen årsak. Ja, de på hjørnet bak kjøpte jeg galvanisert. De heter vel rear cappings. De andre cappings under vinduet, var ikke galvanisert. De sandblåste jeg selv og galvaniserte etterpå. Men det var kronglete å få sandblåst alt inni. Brukte mye tid og sand. Hadde kjøpt de ferdig galvanisert i dag, da minstepris på galvaniseringen var rundt 1000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.11.2022 den 16.48, Ivers skrev:

De andre cappings under vinduet, var ikke galvanisert. De sandblåste jeg selv og galvaniserte etterpå. Men det var kronglete å få sandblåst alt inni. Brukte mye tid og sand. Hadde kjøpt de ferdig galvanisert i dag, da minstepris på galvaniseringen var rundt 1000 kr. 

Det er den ene av dem som er rustet hos meg også. Det begynte litt for noen år siden og har  spredd seg videre. Så bra at de kan fås kjøpt dem ferdig galvanisert. Får sette dem  på neste bestillingsliste fra GB England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg lurer på hvor jeg nøyaktig skal kappe den gamle. Skjønt kappe er vel ikke det rette ordet. Løsne, slipe den gamle sveisen  så det er bare å dra den av. Jeg ser noe av de opprinnelige sveisetråder/sømmer, men kunne tenke meg å se bilde/skisse av hvordan bakre crossmember kort type er festet. Muligens står det i original deleboken som jeg har hatt store vansker med å få tilsendt. Har dessuten alle Serie lll dele og reparasjonsbøker men hva hjelper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i prinsippet godt forklart av lafterolf og Ivers som sier mye. Litt problem med redigeringen og quoteringen ha jeg.
Quote

 

  On 11/7/2022 at 6:15 PM, lafterolf said:

Det er enklest å sveise der rammen er lavest, så selv om det er lite rust bør du kutte der du enklest kommer til for å sveise.

RE: Ivers  Bestilte galvanisert fra paddocks med korte vanger til min 90.fornøyd med den. Kjøpte med kort for å Kutte på laveste punkt, som lafte nevner

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2023 den 13.05, LandRover skrev:

Jeg lurer på hvor jeg nøyaktig skal kappe den gamle. Skjønt kappe er vel ikke det rette ordet. Løsne, slipe den gamle sveisen  så det er bare å dra den av. Jeg ser noe av de opprinnelige sveisetråder/sømmer, men kunne tenke meg å se bilde/skisse av hvordan bakre crossmember kort type er festet. Muligens står det i original deleboken som jeg har hatt store vansker med å få tilsendt. Har dessuten alle Serie lll dele og reparasjonsbøker men hva hjelper det.

Det er ingenting som er skrudd fast/festet. Det er en del av rammen på bilen. Det må kappes med vinkelsliper. Det nytter ikke å slipe litt på sveiseskjøtene og dra den av. Tror ikke det står noe om det i delekataloger og manualer heller. 

 

Hvis du ikke kan sveise bør du nok få noen som kan dette til å gjøre jobben. Det er jo en litt kritisk del av ramme på bilen. Å sveise i galvanisert stål lager også giftig gass. 

 

Han fyren her på YouTube har gjort samme jobben mener jeg. Sjekk ut videoene hans, så ser du kanskje litt bedre hvordan ting henger sammen. 

 

https://youtube.com/@CROKERvsRover

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Ivers said:

Hvis du ikke kan sveise bør du nok få noen som kan dette til å gjøre jobben. Det er jo en litt kritisk del av ramme på bilen.

 

Enig! Selv om jeg var sveiser en gang  i tiden så er det vanskelig å innrømme at jeg må melde pass her. Årene går og synet gjør at jeg må bruke sterke lesebriller. Om ramma lå rett på sveisebordet så ville det være mulig, men her skal en ligge i forvrengte hode stillinger delvis på bakken. Jeg får bare se situasjonen i øynene og bare sveise i mer behagelige stillinger. Der finnes vel en eller annen her som kan gjøre jobben - håper jeg. Takker for øvrig for din hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, LandRover skrev:

 

Enig! Selv om jeg var sveiser en gang  i tiden så er det vanskelig å innrømme at jeg må melde pass her. Årene går og synet gjør at jeg må bruke sterke lesebriller. Om ramma lå rett på sveisebordet så ville det være mulig, men her skal en ligge i forvrengte hode stillinger delvis på bakken. Jeg får bare se situasjonen i øynene og bare sveise i mer behagelige stillinger. Der finnes vel en eller annen her som kan gjøre jobben - håper jeg. Takker for øvrig for din hjelp.

Ingen årsak. :) Ja da kan du nok mer om sveising enn meg. Et alternativ kan jo være å demontere og løfte av lasteplanet. Jeg har bare gjort det på serie 1. Det var ikke så vanskelig, men vet ikke hvordan det er med 110 evt 90. Da får du brått veldig god tilgang. Håper det ordner seg. Oppdater gjerne med bilde i såfall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapp der rammen er lavest. La bakkassen stå på, da vet du at traversen kommer på rett plass, og du kan feste den i skruehullene. Det er værst å sveise støtten som treffer traversen bakerst som er værst, og den er værst å kappe også. Bajonettsag er kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
On 11/9/2022 at 12:39 PM, tiopet said:

Hvem kjøpte du den fra? Hvilket merke på sveisedel?

Den som er sveist inn på min bil av forrige eier er kant i kant sveist (stu i stu rørsveis). Ser ut som punktsveis med piggtråd i alle retninger på bilen min, men 3500kg hengeren min fullastet henger nå på enda :lol: Dog er min av den korte typen, sveist helt bakerst.

På grunn av visse omstendigheter har det foreløpig ikke blitt noe sveising. Dum var jeg da jeg kjøpte den korte type. Nå vil jeg bestille den lengre type. Ser det ikke ut som om denne kan stikkes inn i rammen for så å sveises eller er jeg helt på jordet. Det er jo en lien innbokning noen centimeter fra enden.? Galvanisert fra Paddock  Spares.

 

rear crossm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvanisert er vel og bra, men alle innsveisa muttere er ødelagte pga galvanisering. Du må gjenge opp alle muttrer på nytt.

 

Den er ikke enkel å sveise med overlapping heller, men enklere enn butt skjøt. 

 

Du får også en utfordring med ledninger inni ramma, for de kan smelte om de ligger mot sveisen. Jeg laget hull i skjøten og lot ledningene ligge oppå ramma derfra.IMG_20230620_113732300_MFNR.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buttsveis går OK om inget eller lite mellomrom finns, men det skal stor nøyaktighet til den (meg) som kapper den gamle.  Som du nevner tidligere så er jo holder 2mm  tykkelse på metallet bra om jeg bruker pinner. For øvrig en  meget fin  sveis på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sveise med pinner skal du være veldig god sveiser, særlig på så tynt som 2mm. 

 

Jeg ville brukt traversen du allerede har. Fjern den gamle, heng på den nye. Henges i noen skruer i bakkassen. Må du fjerne mer av ramen er det nå svært enkelt å lage deler selv, kopier det du fjerner, eller klipp til maler av papp. En og en side, pungtsveis før du helsveiser. Da får du fin skjøt butt i butt. 

Gjør grovarbeidet selv og lei noen til å sveise som kan sveising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Fornuftig tanke. Jeg kjøpte den uten extension fordi jeg vurderte det riktig da, tross råd og advarsler. Rammen hvor den slutter er brukbar, men langt fra perfekt. 50 % godkjent. Likevel når en legger en del arbeid med tilpassing, kapping og sveising tenkte jeg det var riktig med den med forlengelse. Nå vil jeg gå løs på arbeidet med kapping etc.. og først da avgjør om jeg kjøper   den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...