Gå til innhold

Bakre støtfanger skifte?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å bytte bakre støtfanger , dvs bare  "rear crossmember" hva det nå enn heter på norsk. Nå ser det ut som det er noe sveiset til enden av rammen. Har jeg rett i det?  Den er temmelig grav rusten og delvis forsvunnet bak der hvor skvettlappene har manglet de siste år.

 

Defender 2002 modell.

delenr. KVB000290 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye.

Det var det jeg mistenkte og det var vel derfor Landyman  spurte  om jeg heller ville ha den som har en liten  del av rammen. Selv om jeg var sveiser tidligere så har jeg ikke lyst å kappe av rammen for så å helsveise på ny del.  Et første blikk sier at det burde holde med bare tverrbjelken. Det krever som jeg forstår at bjelken ikke kappes, bare finslipe av gammel tverrbjelke for så å sveise på ny. . . . .  men jeg får først ta et nærmere ettersyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for mange gode råd.

 

Du verden! Linken til ditt prosjekt viser for øvrig også en mengde gode tips. Jeg bruker å søke før jeg spør om råd men den så jeg ikke. 

 

Føler meg litt dum med dette spørsmål. Finnes det luke eller tilgang under det originalt fastlimte teppe bak i min 9 seter?

Endret av LandRover
Tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, orginalt er det hel plate der - naglet fast. Hadde jeg gjort min på nytt, hadde jeg definitivt tatt ut den plata også. Men det pga rep jeg gjorde på midtre crossover..som du ser i tråden. Vær også obs på at du muligens må bytte noen av de tversover supportene under gulvet også.. Dette er en jobb som fort fører med seg ekstra jobber, men så føles det jo ekstra godt etterpå da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvet er et mareritt å fjerne. Og det vil bli så ødelagt at du må erstatte det med en ny plate. Med mindre du må bytte bjelkene under burde du la gulvet ligge, særlig når du har en Defender med svært lite km-stand. Den bør holdes mest mulig uberørt.

Du inspiserer fra undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg lar gulvet ligge.  Slik det er nå så ser det jeg ikke store rustskader på utsiden i enden på rammen. men som dere sier så er det først når den gamle crossmember er fjernet at en kan se hvor stor skaden kan være.

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forberedt meg til å sveise på bakre bjelke med del av rammen stu i stu (rørsveis), men stor var overraskelsen da bjelken stikkes inn i rammen. Det gjør det så mye lettere å sveise. Jeg har bare  elektrode (pinne) sveis, noe som burde gå greit? Et ESAB Caddy Mig C---i står også på ønskelisten.

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LandRover skrev:

Jeg hadde forberedt meg til å sveise på bakre bjelke med del av rammen stu i stu (rørsveis), men stor var overraskelsen da bjelken stikkes inn i rammen.

Hvem kjøpte du den fra? Hvilket merke på sveisedel?

Den som er sveist inn på min bil av forrige eier er kant i kant sveist (stu i stu rørsveis). Ser ut som punktsveis med piggtråd i alle retninger på bilen min, men 3500kg hengeren min fullastet henger nå på enda :lol: Dog er min av den korte typen, sveist helt bakerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Jeg har enda ikke kjøpt mine deler. Det er inntrykk jeg har fått etter å ha sett på flere youtube videoer. Nå forstår jeg at det kan være flere firmaer som produserer samme type deler til Land Rover.

Firma som jeg foreløpig har sett meg ut til å kjøpe deler fra er et svensk eller et dansk firma, men priser virker å være skyhøye i forhold til direkte fra GB selv om også jeg må betale 10% ekstra toll. Begge disse firma selger BritParts.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg kjøpte min fra EWS, kan finne kvittering senere idag. Mener det var rundt 6k.. da med "short extensions". Usikker på produsent av denne..

Ang å bruke pinne sveis, det hadde ikke jeg klart men går kanskje greit om man har gode sveise skills?! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett nøye på tykkelsen på platen rammen er laget av men kanskje <1 mm. Da ville det nok være  vanskelig og å sveise  med pinner.  

 

 

lrparts Danmark skal ha ca. 9000.- NOk inklusive moms + dyr frakt   for denne med 600 mm chassis  dele nr.LR412

 

4x4 island uk tar ca 3000,- NOK ekskl. moms + frakt for samme

 

Jeg bor for tiden i Sverige.

 

VANGE.jpg

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tiår siden jeg sveiste på heldag. Det fantes ikke sveisetråd på rull som ikke behøvde CO2 eller argongass den gang. (tror jeg) 

Er denne sveisetråd like god som den som det må brukes dekkgass til? - MIG . . .  og er den like lett å sveise med?

 

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidesprang med hensyn til topic i overskriften
 
Det synes nesten uvirkelig når en ser prisforskjellen GB - Danmark. hvor jeg hittil har kjøpt noen deler.
GB hevder at momsen er betalt, men jeg vil ikke være for sikker på det da GB er ute av EU.
jeg har bare gjort et eksempel og bestilt 2 stk. korte rear crossmember. Det blir mye å hente når den totale dele liste settes opp. Under halv pris på alt kanskje. Prisene er oppgitt i svenske kroner.                                                                                                                                                                                        Subtotal (Incl. Tax) kr 3425.12
Shipping
kr 330.240
Duties & Fees
kr 144.40
Total For Your Order
kr 3899.82
 
Danmark 
Varekøb total 6.067,43
   
Forsendelsesgebyr 3.972,60
Subtotal inkl. moms 10.040,03 SEK
Moms udgør 1.213,49
Subtotal ekskl. moms 8.826,54
Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse pleier å ha 30 pund for frakt. 

https://www.island-4x4.co.uk/crossmember-rear-short-extensions-heavy-duty-lr614hd-da4374shd-special-order-p-36780.html

De sender ikke med lange rammevanger til utlandet ser det ut til.

 

Paddockspares har priser inkl.mva, dvs de ordner mva for deg og du slipper drt sure tollbehandlingsgebyret som fraktselskapet fakturerer.

https://www.paddockspares.com/catalog/category/view/s/td5-and-puma/id/5457/

 

Selv ville jeg vurdert galvanisert. Herk å sveise, du må slipe bort galvaniseringen der su skal sveise, men selve baktraversen vil få et langt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med eventuelt bytte av forlenget bakre crossmember så lurer jeg på om det har innvirkning på selve ramme bestemmelser? Kreves det av EU kontroll noe må gjøres etter at en i prinsippet har byttet litt av rammen. Når kreves det  f.eks nytt rammenummer?  Jeg leser at du (Skjegget) måtte få nytt rammenummer ved kontroll som jeg forstår gjaldt reparasjon i rammen og ikke i forbindelse med crossmember skjøt.

 

Jeg bare spør, så får jeg gjøre meg ekstra flid med sveisingen. :)

 

Kanskje på tide å sette opp bilen som prosjekt. Det blir noe renere og mer samlet under en tråd.

 

Paddock spares synes å være bra ifølge forums leserne.

 

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare styr unna John Craddock inntil videre. I hvertfall til de har løst problemene med mva.

 

Du må betale mva to ganger på varene de sender til Norge, i tillegg til tollbehandlings gebyr :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...