Gå til innhold

Vanskelig å hjelpe EL bilister


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

Info fra NAF; Hva gjør man når elbil er tom for strøm?
 
 
"Hvis du skulle være så uheldig å kjøre tom for strøm, er det bare å ringe NAF Veihjelp. Bergerne våre hjelper deg i gang og frakter deg til nærmeste ladestasjon. De har lang erfaring med elbil, og vet hvordan de skal håndtere bilen din."
min mening; Dette er eneste alternativ. Umulig å slepe til ladestasjon. Umulig å hjelpelade (iflg info, pga brannfare??). Synes dette kan være skummelt, var her om dagen vitne til en som måtte vente på hjelp i 5 timer, relativt sentralt, på en fin varm høstdag. 
Tenker at vi vil få dager med 20 minus også. Bør man ha et kraftig aggregat som nødutstyr? Bare undrer...
 
Endret av Magnumresponse
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Magnumresponse endret tittelen til Vanskelig å hjelpe EL bilister

Kan de virkelig ikke slepes? Har da både sett og hørt om elbiler som har blitt slept før. De triller jo i nedoverbakke under kjøring. Styring og brems er vel som på en hvilken som helst bil hvor motoren ikke går? Det sitatet fra NAF hørtes mest ut som skremselspropaganda. Men helt ærlig, har de klart å kjøre bilen strømtom av egen fri vilje, og ignorert diverse varsler i displayet over flere km, så kan jeg tilby skyss til nærmeste gangvei. Derifra kan de få lov å gå. Har de en god forklaring, som at det er noe teknisk feil på bilen, da stiller selvsagt saken seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleping av bil er jo blitt fyfy i disse HMS-tider.

Men,ja, dashbordinfo er tydeligvis ukjent farvann for mange.

Jeg husker et par bilmodeller kom med varsellyder for lavt oljetrykk og varmgang.

Ble raskt slutt på det av, for meg, ukjente grunner.

Men mulig lite salg av nye motorer og deler eller sinte kunder pga ulyder påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å slepe elbil. TFL på Youtube testet jo med å slepe en elbil rundt og rundt på en bane for å se hvor mye de greide å lade på den på en viss distanse. :)
En elbil kan slepes både i neutral (fri) eller i Drive. I Drive vil den også kunne regenere noe.

Tesla-Bjørn (Bjørn Nyland) har også masse filmer på Youtube der han kjører biler helt tom, for så å lade de opp med en medbragt powerbank av typen Ecoflow Delta. Det er jo ingen hurtiglading akkurat, men det funker. :)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt flott å slepe. Bilen vet jo ikke om du kjører nedoverbakke eller blir tauet 

Bruker å regenerere litt om mulig også, slik at man får litt rekkevidde om det kniper :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, YMK skrev:

Går helt flott å slepe. Bilen vet jo ikke om du kjører nedoverbakke eller blir tauet 

Hadde en tur med exen sin Zoe, kjørte ca 5 mil og så ned til bunns i en av de undersjøiske tunnellene. Da jeg var i bunnen hadde jeg samme batteriprosent som da jeg kjørte hjemmefra... Det ordna seg jo på vei oppover igjen da ^_^

 

At en dildo-power bil ikke kan slepes høres mildt sagt merkelig ut. Kanskje ingeniørene bør begynne å jobbe til andre tidspunkt enn sene lørdagskvelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At elbiler ikke kan slepes fremstår som heller merkelig fra et teknisk perspektiv.

Jeg jobber til daglig med elektromotorer og invertere (frekvensomformere) som er, teknisk sett, akkurat det samme som benyttes for å snurre på hjulene på en elbil.

 

At man skulle bygge et trykksatt smøresystem på samme måte som en forbrenningsmotor gir ikke mening (ref kommentar angående smøring på motor) høres i beste fall snedig ut, alle elektromotorene vi leverer opp til flere tonn store maskiner har rullelagre, ikke trykksmøring.

Du må opp på virkelig store elektromaskiner før man har trykksatt smøresystem - motorer som veier langt mer enn en elbil, eller ti for den saks skyld.

 

Problematikk med generert spenning om man drar med motoren - dette KAN gi mening, om man benytter en permanentmagnet motor. For en konvensjonell Asynkronmaskin gir dette ikke meining. Uansett så er dette også en situasjon alle normale industrielle invertere håndterer uten problemer. Jeg ser ikke hvorfor de skulle gå vekk fra designprinsipper som har vært i bruk i industrien siden syttitallet bare fiordi dette skal inn i en bil i stedet for et elektro rom.

 

Personlig så mistenker jeg endel av "problemene" som blir fremstilt her rundt tauing av elbil stammer fra misforståelser eller kommunikasjonssvikt mellom de som har designet dette, og de forskjellige involverte, slik at man ender opp med uttalelser som er rett og slett feil.

 

Det ER selvfølgelig mulig noen modeller har i et genialt øyeblikk klart å implementere en løsning som ikke tåler å taues - men det er etter alt å dømme unntakene heller enn regelen, og man skal være forsiktig med å ekstrapolere dette, og tro det gjelder for alt med elektrisk drift. (Peugeot e-2008 kan ikke taues -> Ingen elbiler kan taues i det hele tatt!)

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magnumresponse skrev:

Når en el bil er tom for strøm, kan du ikke sette dem i verken nøytral eller drive, og det er ingen smøring på motor. Det var det jeg fant ut. Sleping forbudt. Redningsselskapet bekreftet dette. Mulig forskjell på (mo)biler. Men hva vet vel jeg, skal aldri ha noe slikt.

Dette gjelder nok bare et fåtall. Jeg har selv eid både Tesla, Golf og Ioniq og har enda til gode å finne en modell det ikke har gått an på.
Jeg kjører riktignok ikke bilene ned til de slår seg helt av da.

Stopper man på 2% er det ingen problem å sette den verken i nøytral eller drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magnumresponse skrev:

Når en el bil er tom for strøm, kan du ikke sette dem i verken nøytral eller drive, og det er ingen smøring på motor. Det var det jeg fant ut. Sleping forbudt. Redningsselskapet bekreftet dette. Mulig forskjell på (mo)biler. Men hva vet vel jeg, skal aldri ha noe slikt.

Nokon har tydeleg vis klart å programmere "shut down" om bilen blir køyrt heilt tom frå straum på ein måte slik at det ikkje går å slepe bilen.

 

Det høyres ut som "shut down" etter tom for straum låser ned styresystema til batteriet er lada. Og det går ikkje å få på styresystema utan å lade driftsbatteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kjører en hel bil helt tom for strøm, mao så tom at den ikke vil skru seg på sliter du jo med å slepe den. Da står jo park bremsen på bl.annet. Dersom du skulle klare å få av parkerings bremsen, tror heller ikke det går å vekke frekvensomformeren ved å generere strøm med motoren. Stopper du derimot før den skrur seg av selv, er det ikke noe problem å slepe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste utfordringen jeg kan se er tomt 12v batteri. Da vil man måtte finne frem nødløsning for å få flyttet bilen. Men dette skjer sjeldent etter vei. 

 

2% jeg kjører ofte til på vår E-Nv (som er.skyldig rekkevidde ) både estimert rekkevidde, batteriprosent forsvinner, så kommer skilpadda og da går det sakte. Klarer nesten ei mil på flat mark med den på og egg på gasspedalen 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler el biler har vel 12 volts batteri til drift av det meste. Hovedbatteri er vel bare til fremdrift og varmeapparat.

 

På tesla så gir jo bilen nesten 15 volt inn på batteri hele tiden. Gitt starthjelp ofte til biler med tomt batteri. Startet til og med graveren på 20 tonn med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte en Teslaansatt.

Modell S og X kan slepes men ikke anbefalt å få litt strøm på den måten.

Modell 3 og Y skal helst ikke slepes.

Alle bør helst på henger fram til kontakt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, siglis skrev:

Litt off-topic; men kan biler med automatgir slepes? De står vel for 80-90% av nybilsalg i dag? i "gamle dager" var det i alle fall fy-fy?

De kan slepes i nøytral i maks 40 km/t over kortere avstander. Anbefales å fylle ekstra automatolje på kassa står det i noen instruksjonsbøker hos Mercedes og BMW, men det blir nok aldri gjort før sleping :lol:

Har de transferkasse som også settes i nøytral, kan de slepes i normal hastighet over lange avstander.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange moderne "automatgir" egentlig er en eller annen versjon av ei manuell kasse. 

Utkobling gjøres forskjellig fra modell til modell

 

Eldre automatkasser kan ofte slepes om motor er i gang, da har man oljetrykk i kassa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kanskje noen her kan svare.. mitshubishi imiev tømt begge batteri i kulden, på en parkeringsplass uhensiktsmessig langt fra et strømuttak. 
 

En ting er om en kan taue bilen et stykke eller ikke. Men kan bilen trilles 50 meter, så det er mulig å trekke noen kabler ned til bilen for å lade batteriene? 
 

Eller må en faktisk ringe NAF og be de komme og «løfte» bilen fra parkeringsplassen og opp til huset?? 🤷🏻‍♀️ 

 

Ellers vet jeg den ikke skulle blitt stående der i kulden, det ble enkelt og greit bare glemt helt av siden bilen ikke skulle brukes.. så jeg lurer bare på om det er mulig å sette den i fri og trille den bort i gata med muskelkraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...