Gå til innhold

Strømtrekk på vinsj


krokansjefen

Anbefalte innlegg

Har begynt å sysle med tanken om å få vinsj på bilen, og har i den sammenheng sett litt på komponenter.

Men jeg finner ikke noen gode betegnelser på nødstoppbrytere eller releer.

 

Hvor mye strøm vil en vinsj trekke? Som igjen vi gi svar på hvor stor sikring og brytere, og kabler....

 

Kabel? 35mm er merket til 375A @ 12V, holder dette?

 

Nødstopp merket med 300A @ 32V, holder dette? Andre brytere jeg finner er kun merket opp til 250V @ 12V og det tenker jeg er litt lite?

 

Til slutt, noen gode tips og triks jeg kan ta med meg på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, først disclaimer, jeg er ikke vinsjbruker selv, men jobber med elektro, så du får mine synspunkter under:

 

Hvor mye strøm vil en vinsj trekke? Som igjen vi gi svar på hvor stor sikring og brytere, og kabler....

 

Strømtrekket er veldig belastningsavhengig, men det vil , som Gaute nevner stå oppgitt i tekniske data på vinsjen. Databladet skal du kunne få kloa i på nett lenge før du eventuelt anskaffer en vinsj, slik at du vet hva du har med å gjøre.

 

Kabel? 35mm er merket til 375A @ 12V, holder dette?

 

På kablingsfronten, så er spenningsfallet i kabelen et større problem enn overoppheting av kablene (spesielt på 12V systemer). Du ønsker et så lavt spenningsfall som overhodet mulig - dvs kortest mulig kabel, skikkelige kabelsko, og det største kvadratet du praktisk får til -tapt spenning i kabel = mindre moment på motor, så jo bedre kabling, jo bedre funker vinsjen. Angående kabelsko så anbefales ikke loddesko, pressede sko er en bedre løsning, om du har verktøy til dette naturligvis. Personlig foretrekker jeg 50 kvadrat - om du skulle dimensjonert for kontinuerlig last i en fast installasjon hadde fasit blitt 120 kvadrat kabel (forutsatt 375A som nevnt) - men dette er jo ikke nevneverdig hendig i praksis (og ikke minst dyrt) Så valgt kabel blir et kompromiss i denne saken uansett.

 

Nødstopp merket med 300A @ 32V, holder dette? Andre brytere jeg finner er kun merket opp til 250V @ 12V og det tenker jeg er litt lite? 

om du hoster opp typene vinsjer du vurdere lederevne og bryteevne på veien, men husk også at dette ikke blir arbeidsbrytere (selve vinsjen har vel sitt eget solenoidoppsett) - en eventuell nødstopp er kun i akkurat nødstilfeller.

Et annet spørsmål blir jo om du faktisk trenger en nødstopp - et annet poeng er at med så feite kabler rett fra batteri så bør du definitivt ha en sikring her - dette er også noe som jeg forventer at det er oppgitt en anbefaling på fra vinsjleverandøren.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte Goodwinch om dette i forbindelse med at jeg har oppgradert 2 Warn wincher til Bowmotor 2":  Under full belastning så kan en winch trekke 500-600 amp (12v) og akkurat da ønsker du ikke at en sikring slår ut...  Så monter en solid solenoid på forsyningen til vinsjen nær der du tar strøm fra - og bare sett på strøm når du skal bruke vinsjen. Ikke bruk sikring. Sjekk ellers web sidene til Goodwinch - kan også anbefale (den rimelige) fjernstyringen!!

www.goodwinch.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser sånt sett poenget med å droppe sikringen - om vinsjen trekker 600 amp er du i grenseland for hva batteriet kan levere okke som.

Men da må man se på en nødstoppfunksjon i stedet - man bør definitivt ha en måte å skru ting av om ting går galt - for eksempel noe så enkelt som at karosseriet gnager hull på en + kabel et sted på veien til vinsjen - alternativt at hele vinsjkablingen er normalt dødlagt..

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som nevnt av Camarogeddon: Lengde på kabel (i 12V) er avgjørende for diameter - mener at jeg har brukt 50mm. Også - hvor tar du strømmen fra? Hvis Defender så er vel normalen å starte fra batteriet (ene) under førersete og også ha solenoiden der. Vinsj trekker MYE strøm og tømmer ett enkelt batteri fort - så vurder 2 batterier. Sjekk også kabling fra dynamo til batteri - dynamoen blir maks belastet og må kunne gi maks til batteri når du vinsjer.  Husk at en kjede ikke er sterkere enn det svakeste leddet ;-) 

26 minutter siden, Atle G skrev:

Spurte Goodwinch om dette i forbindelse med at jeg har oppgradert 2 Warn wincher til Bowmotor 2":  Under full belastning så kan en winch trekke 500-600 amp (12v) og akkurat da ønsker du ikke at en sikring slår ut...  Så monter en solid solenoid på forsyningen til vinsjen nær der du tar strøm fra - og bare sett på strøm når du skal bruke vinsjen. Ikke bruk sikring. Sjekk ellers web sidene til Goodwinch - kan også anbefale (den rimelige) fjernstyringen!!


www.goodwinch.com

 

6 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Jeg ser sånt sett poenget med å droppe sikringen - om vinsjen trekker 600 amp er du i grenseland for hva batteriet kan levere okke som.

Men da må man se på en nødstoppfunksjon i stedet - man bør definitivt ha en måte å skru ting av om ting går galt - for eksempel noe så enkelt som at karosseriet gnager hull på en + kabel et sted på veien til vinsjen - alternativt at hele vinsjkablingen er normalt dødlagt..

 

-C

Akkurat : Derfor solenoid tett på der hvor strømmen kommer fra - Jeg har solenoid bryteren nede på forskjermen, så det kan vel kalles en nødbryter ;-) ( Mener at Gaute har samme løsning).. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Atle G skrev:

Akkurat : Derfor solenoid tett på der hvor strømmen kommer fra - Jeg har solenoid bryteren nede på forskjermen, så det kan vel kalles en nødbryter ;-) ( Mener at Gaute har samme løsning).. 

Vær obs på at en solenoid (tilsvarende en kontaktor i et AC system) er rent elektromekanisk, og det eneste som "åpner" kontaktsettet er en returfjær. Om man lager et sånt system, uten sikring, og legger inn mot en kortslutning (skadet + kabel mot gods) - så risikerer man at kontaktsette brenner seg fast i "på" stilling pga den høye strømmen når man legger inn - og fjæra er ikke sterk nok til å returnere. (dette skjer ifte med AC kontaktorer også i kortslutningssituasjoner)

 

Sånt sett hadde jeg sett det som en stor fordel å ha en mekanisk "nød av" i stedet for å basere seg på en elektrisk styrt solenoid i et sikringsløst oppsett.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Vær obs på at en solenoid (tilsvarende en kontaktor i et AC system) er rent elektromekanisk, og det eneste som "åpner" kontaktsettet er en returfjær. Om man lager et sånt system, uten sikring, og legger inn mot en kortslutning (skadet + kabel mot gods) - så risikerer man at kontaktsette brenner seg fast i "på" stilling pga den høye strømmen når man legger inn - og fjæra er ikke sterk nok til å returnere. (dette skjer ifte med AC kontaktorer også i kortslutningssituasjoner)

 

Sånt sett hadde jeg sett det som en stor fordel å ha en mekanisk "nød av" i stedet for å basere seg på en elektrisk styrt solenoid i et sikringsløst oppsett.

 

-C

Eller begge deler ;-)  - en for nød og en for regulært bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips her, takk så langt! Bilen er en defender ja, og tanken var å sette en sikring og en solenoid eller nødstoppbryter før pakka til vinsjen. Skjønner da at 50mm² er å foretrekke [kompromiss], og at solenoid/nødstopp må være spesifisert til 500A. 

 

Fungerer da den jeg beskrev i første innlegg på 32V?

 

Vinsjen er forøvrig en netthandelvinsj på 8000 lbs pm jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - bare morro å kunne bidra i diskusjonen.

Å plassere en sikring kortest mulig fra + polen på batteriet er optimalt ja - sikringen kan godt være noe overdimensjonert slik at man veit at den ikke ryker ved bruk, poenget med sikringa er jo å smelte om man får en skikkelig stygg feil.

 

32V rating på komponentene er ikke noe problem, så lenge oppgitt spenning (32V) er høyere enn systemspenning (12V) Dette gir deg egenlig litt bedre margin på komponentene.

 

Jeg fant ikke noe info på noen 8000 lbs vinsjer på netthandelen akkurat nå - men om man skal basere seg på en tilsvarende modell på 9500 lbs (https://www.netthandelen.no/product/3198776/vinsj-med-4300-kg-drakraft) - så kan man jo bruke belastningstabellen på side 16 denne for å danne seg et bilde av strømtrekk:

image.png

 

Denne er oppgitt i manualen til 365 ampere ved 8000 lbs last - på ytterste laget av tromma - om man så overbelaster dingsen litt i perioder så vil nok strømtrekket også kunne være høyere kortvarig, men det man normalt kan dimensjonere etter er det som går over tid.

 

Man må også ta hensyn til hvorvidt lasta er kontinuerlig, eller kun kortvarig - en vinsjapplikasjon er jo av sin natur en kortvarig operasjon, dette vil gi deg litt å gå på om man benytter komponenter med rating for kontinuerlig bruk.

 

Sånt sett, om nødstoppen du refererer til er oppgitt til 300A kontinuerlig, så mener jeg dette burde være godt innenfor - derimot om den er oppgitt til f. ex 300A max i 60 sekunder, så vil jeg si den er litt underdimensjonert for denne vinsjen på maks belastning.

 

Forøvrig, om du trenger noen tilkoblinger på veien til vinsjen så er "anderson" type connector (SB 175 f. ex) ganske fin - jeg har en sånn i bilen jeg bruker f. ex til starthjelp, denne har tålt å starte mange biler med årene, sammen med 25 kvadrat startkabler (i den situasjonen er jo startkabler et bra eksempel på veldig kortvarlig last - hvor det går bra at ting er litt underdimensjonert, mtp at belastningen går over såpass kort tid.)

 

-Camarogeddon

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gutter.

 

Praktisk info fra min vinsj montering på RRp38.

Vinsjen min 10 000lbs ( smittybilt H2O syntetic med trådløs fjernkontroll) drar ca 360 amps max belastning. 

Den er koblet direkte til batteriet med de medfølgende kablene. Det er jo kort vei siden batteriet sitter foran i høyre panserhjørne.

+ kabelen har fått en "nødstopp" bryter montert mellom vinsj og batteri. Her brukte jeg noen giga store kabelsko som svagges på.

- den fungerer slik at "nødstop" nøkkel må stå i for at vinsjen skal få strøm, som igjen betyr at vinsjen er strømløs når den ikke er i bruk.

Akkurat dette er litt viktig, da risikerer du ikke at vinsjen plutselig begynner å gå pga av en el.feil - noe som vistnok har skjedd i følge andre forum.

Uansett så setter jeg alltid vinsjen i fri, når den ikke brukes. 

Så ingen sikring, da vinsjen er strømløs når den ikke brukes, og under bruk av vinsj er operatør i samsvar med nødstop bryter en form for sikring.  

Nødstopp bryter er lett tilgjengelig på utsiden av grillen rett over vinsj. 

Sees kanskje på bilde her.

Dette fungerer. 

 

Mvh Brage

 

2020-03-09 17.09.46-2.jpg

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at noen med installasjons eksempel heiv seg på her @brage

 

Veldig godt poeng at vinsj installasjonen normalt burde stå spenningsløs, man skrur alt på ved behov, ellers av.

 

Du har en fordel i din installasjon, og det er batteriplasseringen. Med en defender må man igjennom betraktelig mye mere karosseri, og ender opp med lengre kabler. Så det er flere punkter ting kan gå galt på veien mellom batteri og vinsj.

 

Kunne du delt noe info om hovedbryteren du bruker?

 

-c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Ja Killswitch er en slik simpel type

https://www.ebay.co.uk/itm/354345295136?epid=18026363963&hash=item5280a01d20:g:crEAA

 

Defender Heavy Duty Winch Isolator Battery Cut Out/Kill Switch Key 12V 1000AMP - Picture 1 of 10

 

 

Den er enkel men effektiv, tror min var en HD type beregnet for 500 amp. ser helt lik ut som eksemplet. Dog er det likevel det svake punkt, har måttet åpne bryteren og rengjort kontaktene for korrosjon/ irr. Så det er noe man må passe litt på. 

I tillegg er det jo viktig å bruke / kjøre vinsjen med jevne mellomrom, ellers er det store muligheter at den ikke virker akkurat når du trenger den mest:unsure:

 

Ja batteri på Defender sitter vel under setet så ser at strøm kablene er en utfordring. Selv om jeg hadde kort vei, er det litt trangt rett bak vinsjen derfor la jeg pluss kabelen i en ekstra kraftig isolasjon strømpe. Vil vel anbefale på en Defender å kanskje bruke 2 stk slike nødstopp brytere ( killswitch ) en rett ved setet, og en framme i grillen. Da kan du bryte strømmen rett utenfor batteri kassen noe som vil være sikrere.

Det skumleste er jo om pluss kabelen går til jord ett eller annet sted på veien. Så ja vær nøye med gjennomføringene.   

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lurt med hovedstrømsbryter uansett. Vinsjmotoren kan kortslutte pga salt og svineri, den står utsatt til.

Normalt brukes hovedstrømsbryter på minuskabelen, men til denne bruken tror jeg det er lurt å bryte kretsen på plussiden.

 

Jeg foretrekker Andersonkontakt ved vinsjen, og gjerne i begge ender på bilen, for da kan du også drifte vinsj bak, feks om du skal trekke en bil (toyota) opp på en henger. Ofte aktuelt:lol:

 

Og da får du også enkel tilgang til maks strøm om du har startkabler med samme kontakt.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

for å kjøre denne tråden i grøfta:  Hydraulisk vinsj med pumpe på fordelingskassa sin PTO!  Glem flatt batteri og varmgang i kabler og elmotor.  Du kan vinsje i timevis og i tillegg drive andre hydraulikk-konsumenter.  For eksempel vedmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Velar skrev:

for å kjøre denne tråden i grøfta:  Hydraulisk vinsj med pumpe på fordelingskassa sin PTO!  Glem flatt batteri og varmgang i kabler og elmotor.  Du kan vinsje i timevis og i tillegg drive andre hydraulikk-konsumenter.  For eksempel vedmaskin.

 

Man kan ganske enkelt kjøpe traktor også.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Velar skrev:

for å kjøre denne tråden i grøfta:  Hydraulisk vinsj med pumpe på fordelingskassa sin PTO!  Glem flatt batteri og varmgang i kabler og elmotor.  Du kan vinsje i timevis og i tillegg drive andre hydraulikk-konsumenter.  For eksempel vedmaskin.

Har tenkt tanken.

Med modfisert traktorvinsj hekta på dertil egna stag bak.:rolleyes:

For å trekke veden fram til vegen. Det einaste som er at det blir vanskeleg å få opp bakdøra på stasjonsvogn med ein skogsvinsj der.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...