Gå til innhold

Varmapparat vifte fungerer ikke


RoH

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp fra dette flotte forum.

 

Har en 95 Defender 300 tdi hvor viften til varmeapparatet ikke fungerer.  I en lang periode fungerte den kun på full speed, men så en dag gikk sikringen når jeg satte den på fult.  Har utsatt problemet, men det er jo en 2ér feil på EU kontroll, så nå må jeg finne ut av dette.

Er jo to muligheter, vifte motor eller spolen som regulerer hastigheten.

 

Demonterte i dag dash og kom til hendelen/reguleringen i håp om å kunne koble strøm til viften for å se om den gikk.  Der fant jeg tre koblinger, jord, en grønn/gul og en grønn/grå(tror jeg)  I tillegg var det en wire i bakkant av reguleringen som jeg ikke kom til.

Målte de to kablene mot jord og begge viser 12 volt.

 

Strømmen til vifte motoren må jo komme fra denne hendelen, men her ser jeg ikke løsningen.  Noen som har tips?

 

Ser forøvrig at det er en omfattende jobb å få ut viften.  Virker som man må ta ut hele kassetten med register etc.  Bore ut poppnagler og lirke det ut.  Eller er det en måte å få ut bare vifte motoren.

 

Håper på litt hjelp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok av med selve varmeapparatet. Det er festet med fire skruer i torpedoveggen. Greit å få hjelp, for det er mutter på innsiden i fotbrønn som noen må holde ogjen på. 

 

Viftemotor står med konstant pluss, regulering på dashbordhendel er jording. I viftekanalen fra motoren ligger motstanden, og jeg vil tro den er ødelagt siden du hadde kun en hastighet. 

 

Litt jobb, men det er overkommelig. Når du likevel må opp med alt så skjærer du større hull i torpedoveggen så får du langt mer futt i varmen inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Du må nok av med selve varmeapparatet. Det er festet med fire skruer i torpedoveggen. Greit å få hjelp, for det er mutter på innsiden i fotbrønn som noen må holde ogjen på. 

 

Viftemotor står med konstant pluss, regulering på dashbordhendel er jording. I viftekanalen fra motoren ligger motstanden, og jeg vil tro den er ødelagt siden du hadde kun en hastighet. 

 

Litt jobb, men det er overkommelig. Når du likevel må opp med alt så skjærer du større hull i torpedoveggen så får du langt mer futt i varmen inn i bilen.

Er det ikke mulig å sette strøm på motoren for å sjekke om den går slik at jeg vet om jeg skal bestille motor eller noe annet.  Trodde hendelen på rattet var motstanden som regulerte hastigheten.

 

Ellers så ser jeg at dekslet i motorrommet er poppet fast i torpedoveggen så må vel bore ut disse først for å få åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen popnagler d trenger å bore opp. To skruer over, og to under varmeapparathuset. Du må fjerne/løsne plastkanalen som ligger i skjermen. Noen skruer oppå skjermen på inntaket bare. 

 

Du må ut med sulamitten for å sette strøm direkte på motoren.

Men tror ikke du trenger å løsne slangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil så sitter motstanden tilgjengelig på siden av viftekassen i motorrommet - der hvor ledningene fra el.motoren kommer ut. Har du sjekket om det er slik på din bil også? Ellers så er det som Lafterolf skriver, litt jobb - men overkommelig og ikke særlig komplisert (og husk tipset som han nevner om å lage større hull). Vil anbefale OEM eller original vifte - jeg kjøpte en rimelig "aftermarket" først ...  og så måtte jeg gjøre jobben om igjen etter for kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, lafterolf skrev:

Det er ingen popnagler d trenger å bore opp. To skruer over, og to under varmeapparathuset. Du må fjerne/løsne plastkanalen som ligger i skjermen. Noen skruer oppå skjermen på inntaket bare. 

 

Du må ut med sulamitten for å sette strøm direkte på motoren.

Men tror ikke du trenger å løsne slangene.

Takk for gode tips.  Så en Youtube video av demonteringen, så har et greit bilde av hvordan det gjøres.  Bilen står på et feriested i nord så blir ikke tid til å skru nå, så får ta tak i det neste gang jeg kommer opp.  Spørsmålet er hva jeg bør kjøpe inn av deler før jeg demonterer :)  Pakninger, viftemotor, wirer .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en pakning mot torpedoveggen og en mot plastboksen under luftinntaket. Forskjell på høyre og venstrestyrt bil. Om du bytter registeret er det pakning rundt det som jeg ikke hadde og monterte uten. Resultatet er all luft går mellom register og boks og ikke gjennom registeret, og dårlig effekt. Finns dyrt oppgradert alu register som påstås å gi mer varme. Registerskifte fordrer utboring av nagler og poppinng av nye, men det er også grei jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JanF skrev:

Det er en pakning mot torpedoveggen og en mot plastboksen under luftinntaket. Forskjell på høyre og venstrestyrt bil. Om du bytter registeret er det pakning rundt det som jeg ikke hadde og monterte uten. Resultatet er all luft går mellom register og boks og ikke gjennom registeret, og dårlig effekt. Finns dyrt oppgradert alu register som påstås å gi mer varme. Registerskifte fordrer utboring av nagler og poppinng av nye, men det er også grei jobb.

Takk for tips:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Jeg vil tro du trenger ny motstand. Viftemotor er dyrt, men ikke dumt.

 

Jeg har i nøden brukt motor med vifte fra andre biler. Men det krever ombygging.

Kjøper ny vifte, men hva er motstand (om jeg skal bestille fra England :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistor er riktig uttrykk - får å være mere spesifikk så kalles dette en "resistor pack"

 

Om jeg ikke tar feil er delenummer UTP1282 riktig her, men verifiser bilder av delen mot det du har.

Litt mere info her, del nummer 4: https://www.lrworkshop.com/diagrams/land-rover-defender-cooling-heating/heating-system/heater-matrix_52984#4

 

UTP1282 - Harness blower-heater

 

Obs - jeg redigerte posten da jeg først postet delenummeret til resistoren for AC motoren, og det er ikke likt.

 

-C

Endret av Camarogeddon
Feil delenummer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. 1995 i følge første post - i følge tilgjengelig info skulle denne passe frem til 1998, men det hadde jo ikke vært første gangen den type info ikke stemte.

En dobbeltsjekk av tilkoblinger etc hadde nok vært en klar fordel ja - alternativt, som tidligere nevnt i denne tråden, lene seg på ekspertisen til EWS på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut vifte og hus og satte i en annen fra dessverre ukjent bil og merke.

Underlig hva man har liggende etter årtier med bilgleder og hamstergener.

Innsuget, snowcowl, struper en god del. Kanalen inn ikke så mye.

Vifta leverer så mye luft at på full rekker ikke registeret å avgi max varme.

På halv fart derimot blir det fort for varmt i kupeen.

Foreløpig kun testet i 0 grader utetemp.

 

Siste ønskede ombygging skal bestå av:

Stort inntak av et eller annet slag.

Reostatstyring på vifte.

Største register det er plass til i boksen etter at spjell mm. er tatt ut.

T-ventil på varmeapparatslangen ,styrt av spjellspak.

Litt større retningsstyrte ventiler for benvarme.

Evt. blir det bare fòret varmedress, bjønnefitte og selbuvotter som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Jeg tok ut vifte og hus og satte i en annen fra dessverre ukjent bil og merke.

Underlig hva man har liggende etter årtier med bilgleder og hamstergener.

Innsuget, snowcowl, struper en god del. Kanalen inn ikke så mye.

Vifta leverer så mye luft at på full rekker ikke registeret å avgi max varme.

På halv fart derimot blir det fort for varmt i kupeen.

Foreløpig kun testet i 0 grader utetemp.

 

Siste ønskede ombygging skal bestå av:

Stort inntak av et eller annet slag.

Reostatstyring på vifte.

Største register det er plass til i boksen etter at spjell mm. er tatt ut.

T-ventil på varmeapparatslangen ,styrt av spjellspak.

Litt større retningsstyrte ventiler for benvarme.

Evt. blir det bare fòret varmedress, bjønnefitte og selbuvotter som før.

Har skiftet til Allisport sitt store register i vår Td5 (HilDefenderen) og har også nytt liggende til Hercules. Reostatstyringer til begge er også kjøpt inn fra China og ligger klar på hyllen.  Alt hjelper ;-) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, lafterolf skrev:

Har samme erfaring, vifter fra andre biler har bedre kapasitet, men man må være obs på at det blåser rett vei, flertallet av ukjente vifter går motsatt vei.

Jepp.

Tok med hele viftehuset også og friserte vilt for å klaffe med registerboksen.

Reostatbestillingen vil jeg gjerne vite mer om , Atle G.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...