RoH Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Trenger litt hjelp fra dette flotte forum. Har en 95 Defender 300 tdi hvor viften til varmeapparatet ikke fungerer. I en lang periode fungerte den kun på full speed, men så en dag gikk sikringen når jeg satte den på fult. Har utsatt problemet, men det er jo en 2ér feil på EU kontroll, så nå må jeg finne ut av dette. Er jo to muligheter, vifte motor eller spolen som regulerer hastigheten. Demonterte i dag dash og kom til hendelen/reguleringen i håp om å kunne koble strøm til viften for å se om den gikk. Der fant jeg tre koblinger, jord, en grønn/gul og en grønn/grå(tror jeg) I tillegg var det en wire i bakkant av reguleringen som jeg ikke kom til. Målte de to kablene mot jord og begge viser 12 volt. Strømmen til vifte motoren må jo komme fra denne hendelen, men her ser jeg ikke løsningen. Noen som har tips? Ser forøvrig at det er en omfattende jobb å få ut viften. Virker som man må ta ut hele kassetten med register etc. Bore ut poppnagler og lirke det ut. Eller er det en måte å få ut bare vifte motoren. Håper på litt hjelp her :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Du må nok av med selve varmeapparatet. Det er festet med fire skruer i torpedoveggen. Greit å få hjelp, for det er mutter på innsiden i fotbrønn som noen må holde ogjen på. Viftemotor står med konstant pluss, regulering på dashbordhendel er jording. I viftekanalen fra motoren ligger motstanden, og jeg vil tro den er ødelagt siden du hadde kun en hastighet. Litt jobb, men det er overkommelig. Når du likevel må opp med alt så skjærer du større hull i torpedoveggen så får du langt mer futt i varmen inn i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Selve motoren er ikke laget for å demonteres, men det er mulig. Om du demonterer den er det greit å pusse over magneter osv, og smøre opp glidelager i endene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2022 3 timer siden, lafterolf skrev: Du må nok av med selve varmeapparatet. Det er festet med fire skruer i torpedoveggen. Greit å få hjelp, for det er mutter på innsiden i fotbrønn som noen må holde ogjen på. Viftemotor står med konstant pluss, regulering på dashbordhendel er jording. I viftekanalen fra motoren ligger motstanden, og jeg vil tro den er ødelagt siden du hadde kun en hastighet. Litt jobb, men det er overkommelig. Når du likevel må opp med alt så skjærer du større hull i torpedoveggen så får du langt mer futt i varmen inn i bilen. Er det ikke mulig å sette strøm på motoren for å sjekke om den går slik at jeg vet om jeg skal bestille motor eller noe annet. Trodde hendelen på rattet var motstanden som regulerte hastigheten. Ellers så ser jeg at dekslet i motorrommet er poppet fast i torpedoveggen så må vel bore ut disse først for å få åpnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Det er ingen popnagler d trenger å bore opp. To skruer over, og to under varmeapparathuset. Du må fjerne/løsne plastkanalen som ligger i skjermen. Noen skruer oppå skjermen på inntaket bare. Du må ut med sulamitten for å sette strøm direkte på motoren. Men tror ikke du trenger å løsne slangene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 På min bil så sitter motstanden tilgjengelig på siden av viftekassen i motorrommet - der hvor ledningene fra el.motoren kommer ut. Har du sjekket om det er slik på din bil også? Ellers så er det som Lafterolf skriver, litt jobb - men overkommelig og ikke særlig komplisert (og husk tipset som han nevner om å lage større hull). Vil anbefale OEM eller original vifte - jeg kjøpte en rimelig "aftermarket" først ... og så måtte jeg gjøre jobben om igjen etter for kort tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2022 24 minutter siden, lafterolf skrev: Det er ingen popnagler d trenger å bore opp. To skruer over, og to under varmeapparathuset. Du må fjerne/løsne plastkanalen som ligger i skjermen. Noen skruer oppå skjermen på inntaket bare. Du må ut med sulamitten for å sette strøm direkte på motoren. Men tror ikke du trenger å løsne slangene. Takk for gode tips. Så en Youtube video av demonteringen, så har et greit bilde av hvordan det gjøres. Bilen står på et feriested i nord så blir ikke tid til å skru nå, så får ta tak i det neste gang jeg kommer opp. Spørsmålet er hva jeg bør kjøpe inn av deler før jeg demonterer Pakninger, viftemotor, wirer ....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JanF Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Det er en pakning mot torpedoveggen og en mot plastboksen under luftinntaket. Forskjell på høyre og venstrestyrt bil. Om du bytter registeret er det pakning rundt det som jeg ikke hadde og monterte uten. Resultatet er all luft går mellom register og boks og ikke gjennom registeret, og dårlig effekt. Finns dyrt oppgradert alu register som påstås å gi mer varme. Registerskifte fordrer utboring av nagler og poppinng av nye, men det er også grei jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2022 3 minutter siden, JanF skrev: Det er en pakning mot torpedoveggen og en mot plastboksen under luftinntaket. Forskjell på høyre og venstrestyrt bil. Om du bytter registeret er det pakning rundt det som jeg ikke hadde og monterte uten. Resultatet er all luft går mellom register og boks og ikke gjennom registeret, og dårlig effekt. Finns dyrt oppgradert alu register som påstås å gi mer varme. Registerskifte fordrer utboring av nagler og poppinng av nye, men det er også grei jobb. Takk for tips:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Jeg vil tro du trenger ny motstand. Viftemotor er dyrt, men ikke dumt. Jeg har i nøden brukt motor med vifte fra andre biler. Men det krever ombygging. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2022 1 time siden, lafterolf skrev: Jeg vil tro du trenger ny motstand. Viftemotor er dyrt, men ikke dumt. Jeg har i nøden brukt motor med vifte fra andre biler. Men det krever ombygging. Kjøper ny vifte, men hva er motstand (om jeg skal bestille fra England Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Hva de kaller det der vet jeg ikke, men Erik W. Sørensen vet det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2022 50 minutter siden, lafterolf skrev: Hva de kaller det der vet jeg ikke, men Erik W. Sørensen vet det. Troe det kan være det de kaller resistor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 (endret) Resistor er riktig uttrykk - får å være mere spesifikk så kalles dette en "resistor pack" Om jeg ikke tar feil er delenummer UTP1282 riktig her, men verifiser bilder av delen mot det du har. Litt mere info her, del nummer 4: https://www.lrworkshop.com/diagrams/land-rover-defender-cooling-heating/heating-system/heater-matrix_52984#4 Obs - jeg redigerte posten da jeg først postet delenummeret til resistoren for AC motoren, og det er ikke likt. -C Endret 29. oktober 2022 av Camarogeddon Feil delenummer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 I 1994 kom det hvite kontakter i stedet for de sorte. Hvilken årsmodell har trådstarter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 hmm. 1995 i følge første post - i følge tilgjengelig info skulle denne passe frem til 1998, men det hadde jo ikke vært første gangen den type info ikke stemte. En dobbeltsjekk av tilkoblinger etc hadde nok vært en klar fordel ja - alternativt, som tidligere nevnt i denne tråden, lene seg på ekspertisen til EWS på dette punktet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jeg tror overgangen på kontakter fullgte med 300tdi, mens de her mener det er når td5 kom. Ikke første gangen jeg tar feil. Kanskje RoH husker hvordan kontaktene på bilen ser ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 Hvite på min 2002 110. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 30. oktober 2022 Del Skrevet 30. oktober 2022 Også hvite på min 1999 td5. Tror Rolf har rett her ang skifte til mer moderne kontakter med 300tdi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 31. oktober 2022 Del Skrevet 31. oktober 2022 Jeg tok ut vifte og hus og satte i en annen fra dessverre ukjent bil og merke. Underlig hva man har liggende etter årtier med bilgleder og hamstergener. Innsuget, snowcowl, struper en god del. Kanalen inn ikke så mye. Vifta leverer så mye luft at på full rekker ikke registeret å avgi max varme. På halv fart derimot blir det fort for varmt i kupeen. Foreløpig kun testet i 0 grader utetemp. Siste ønskede ombygging skal bestå av: Stort inntak av et eller annet slag. Reostatstyring på vifte. Største register det er plass til i boksen etter at spjell mm. er tatt ut. T-ventil på varmeapparatslangen ,styrt av spjellspak. Litt større retningsstyrte ventiler for benvarme. Evt. blir det bare fòret varmedress, bjønnefitte og selbuvotter som før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 31. oktober 2022 Del Skrevet 31. oktober 2022 Har samme erfaring, vifter fra andre biler har bedre kapasitet, men man må være obs på at det blåser rett vei, flertallet av ukjente vifter går motsatt vei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 31. oktober 2022 Del Skrevet 31. oktober 2022 1 time siden, gautes skrev: Jeg tok ut vifte og hus og satte i en annen fra dessverre ukjent bil og merke. Underlig hva man har liggende etter årtier med bilgleder og hamstergener. Innsuget, snowcowl, struper en god del. Kanalen inn ikke så mye. Vifta leverer så mye luft at på full rekker ikke registeret å avgi max varme. På halv fart derimot blir det fort for varmt i kupeen. Foreløpig kun testet i 0 grader utetemp. Siste ønskede ombygging skal bestå av: Stort inntak av et eller annet slag. Reostatstyring på vifte. Største register det er plass til i boksen etter at spjell mm. er tatt ut. T-ventil på varmeapparatslangen ,styrt av spjellspak. Litt større retningsstyrte ventiler for benvarme. Evt. blir det bare fòret varmedress, bjønnefitte og selbuvotter som før. Har skiftet til Allisport sitt store register i vår Td5 (HilDefenderen) og har også nytt liggende til Hercules. Reostatstyringer til begge er også kjøpt inn fra China og ligger klar på hyllen. Alt hjelper ;-) . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 31. oktober 2022 Del Skrevet 31. oktober 2022 (endret) 27 minutter siden, lafterolf skrev: Har samme erfaring, vifter fra andre biler har bedre kapasitet, men man må være obs på at det blåser rett vei, flertallet av ukjente vifter går motsatt vei. Jepp. Tok med hele viftehuset også og friserte vilt for å klaffe med registerboksen. Reostatbestillingen vil jeg gjerne vite mer om , Atle G. Endret 31. oktober 2022 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 31. oktober 2022 Del Skrevet 31. oktober 2022 Jeg er ikke Atle G, men en slik kanskje: DC 1.8V 35V 2A 3A 5A 10A 30W 80W 90W PWM Motor Speed Controller Low Voltage Motor Speed Controller PWM Adjustable Drive Module|Integrated Circuits| - AliExpress Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per-St Skrevet 31. oktober 2022 Del Skrevet 31. oktober 2022 Noen som har prøvd denne https://forums.lr4x4.com/topic/103244-landreiziger-blower-motor-switch-kit/ har kjøpt, men ikke montert enda Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.