Gå til innhold

Vrien Mag Lite


Kurt Gustafsson

Anbefalte innlegg

God aften godtfolk!!!!

 

Jeg har pådratt meg en liten utfordring.  For en stund tilbake fant jeg igjen min gamle Mag lite. Problemet oppstod når jeg skulle åpne bak for å bytte batterier.  Lokket lot seg ikke rikke.  Noen som har gode tips???

16668109960041337149857784630600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Maglite? 

Sikker på det skal åpnes i den enden.... Normalt skal de jo det da... Hm... 

 

Sett den ned i noe penetrernde tynn olje kanskje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, oggioffshore skrev:

 

Sikker på det skal åpnes i den enden.... Normalt skal de jo det da... Hm... 

 

Sett den ned i noe penetrernde tynn olje kanskje... 

Bunnen skal av ja... dette er ei lykt som ble kjøpt i Libanon i 1990.  Den kan kanskje defineres som balltre med lys 

 

Fyller ei skål med olje og lar den stå over natta 

1666811551040784398181244857574.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde "kortversjonen" av denne - ble også gjenfunnet og jeg fikk lys i lykten. Men lyset som var "fantastisk" for +20 år siden var ingenting mot dagens LED lykter. Skuffelsen var stor så jeg sendte 2 stk Maglite til re-sirkulering...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Atle G skrev:

Jeg hadde "kortversjonen" av denne - ble også gjenfunnet og jeg fikk lys i lykten. Men lyset som var "fantastisk" for +20 år siden var ingenting mot dagens LED lykter. Skuffelsen var stor så jeg sendte 2 stk Maglite til re-sirkulering...  

Kan bli skuffet ja....men det fins rimelige oppgraderinger til led og visstnok xenon.

 

Oppgraderte en mimi Mag for noen år siden, og den ble det bra lys i  blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ikkje skrudd sammen flere steder, siden den er så lang. 

Ser nesten ut som 2-3 stk som er skjøtet sammen. 

 

Har 2 mag charger liggende, men derekker ikke opp til dagens led lykter. 

Oppgradering til led koster jo omtrent samme som en grei lykt med bedre lys :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, oggioffshore skrev:

Er den ikkje skrudd sammen flere steder, siden den er så lang. 

Ser nesten ut som 2-3 stk som er skjøtet sammen. 

 

Har 2 mag charger liggende, men derekker ikke opp til dagens led lykter. 

Oppgradering til led koster jo omtrent samme som en grei lykt med bedre lys :rolleyes:

 

Ingen av de nye kan man bruke til selvforsvar eller å ta livet av skaffe dyr med :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, oggioffshore skrev:

Er den ikkje skrudd sammen flere steder, siden den er så lang. 

Ser nesten ut som 2-3 stk som er skjøtet sammen. 

 

Har 2 mag charger liggende, men derekker ikke opp til dagens led lykter. 

Oppgradering til led koster jo omtrent samme som en grei lykt med bedre lys :rolleyes:

Denne er nok et rør ja... Mener å huske at det går 5 D-cell i den.  Et skikkelig monster.

 

En tanke som har slått meg: Kan batterisyra ha sveisa aluminiumen sammen i gjengene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterisyra har nok gått aluminiumen til å korrodere som har blitt nevnt over, og når det skjer, så er det imponerende hvor godt det kan sitte sammen.

 

Det er neppe "sveiset" men delene står i praksis i press mot hverandre, som gjør det skikkelig vanskelig å få den ut.

En tanke: aluminium utvider seg ganske mye mere enn stål når det blir varmt - og selve "endepluggen" er relativt sett tung, mens huset rundt er ganske tynt gods.

 

Om du får låst en tang på enden, og vrir mens du varmer så kan den kanskje løsne? - det er mitt forslag, gitt situasjonen..

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bra. Har i høst også slitt mæ gjennom åpning av gammel maglite, og fått ut irra batteri. Ble greit lys. Og i en gammel LR/RR må det være Maglite, gjerne stor,  ikke slike moderne greier.

 

Lurer på noe annet: har du «sykebilen» i drift? Eller står den der slik at Defenderen ikke skal føle sæ ensom?

 

ønske aill ein fin kveill/natt

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Har to gamle mag charger e... 

Menbatteri er nok gåen, hadde sikkert vært ok lys i de med nye led pærer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elvehundre skrev:

 

 

Lurer på noe annet: har du «sykebilen» i drift? Eller står den der slik at Defenderen ikke skal føle sæ ensom?

 

 

@Elvehundre Sykebilen, som for mange år siden ble døpt "Florence", er ikke i drift.  Ser på den som mitt "pensjonistprosjekt" etterhvert. Plukker litt på den innimellom, men i mangel av garasje blir det liten fremdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...