Gå til innhold

Hvordan er midtkonsollen festet?


ando

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lyd i radio anlegget.

Jeg har en teori om at radio og forsterker er ok, men at det er en overledning rett bak radioen - som har beveget seg i gunstig retning - fordi det kom full musikk - når jeg tok ut radioen - og hadde beveget på den grønne + gule + blå ledning pluggen bak på radioen...

 

Nå skal jeg følge ledningene fra radioen - nedover bak dashen - og ned i midt konsollen - der ledning bunten antagelig går mot forsterkeren ..

Konsollen ser ut som om er festet i 2 skruer rett foran girspaken + 2 skruer nede i oppbevarings boksen.

Jeg har fått løsnet mye, MEN girspak handtaket stopper meg i å få av alt som nå er løst...

Hvordan får jeg fjernet handtaket? - og har jeg da full tilgang til lydanlegg ledningene fra radioen til forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

Automaten på D2? Er vel bare å klemme inn knappen og dra rett opp!? Har du manuell kasse er kula skrudd ned på stanga

Nei, det gikk ikke. Automat.

1 time siden, lafterolf skrev:

Vil tro det er snakk om høy/lavgirspaken. 

Løsne trekket. Spaken er festet med fire skruer. Løsne dem og slipp spaken ned.

 

Fritt etter ti år gammel elendig hukommelse.

Det gjelder PRD spaken. Jeg prøvde å holde inn knappen og dra rett opp, men det gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk norsk om du kjenner til rett norsk begrep, det forenkler mye. Selv google kunne ikke bidra på denne forkortelsen.

 

Må du ut med midtkonsollen rundt girspakene? At det er derfor du vil opp med automatgirspaken? 

For da har du mye jobb framfor deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Spol fram til demontering av midtkonsoll:

 

HeHe - nå har jeg sett demonteringen av girspak knotten....

Dette skjønner jeg ikke: sååå lett? - jeg har dratt med 30 kg kraft... og hvordan er systemet med knappen jeg preser inn på knotten - er det ingen overgang med wire eller noe annet der? det var det jo ikke på videoen!

2 timer siden, lafterolf skrev:

Bruk norsk om du kjenner til rett norsk begrep, det forenkler mye. Selv google kunne ikke bidra på denne forkortelsen.

 

Må du ut med midtkonsollen rundt girspakene? At det er derfor du vil opp med automatgirspaken? 

For da har du mye jobb framfor deg.

PRD var en forenkling jeg fant på selv PRND12.....

Ja, ut med midtkonsollen rundt girspakene - for å få tak i den bunten med ledninger som går fra radioen til forsterkeren - for å sjekk om det er noe isolasjon som er vekk .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ando skrev:

HeHe - nå har jeg sett demonteringen av girspak knotten....

Dette skjønner jeg ikke: sååå lett? - jeg har dratt med 30 kg kraft... og hvordan er systemet med knappen jeg preser inn på knotten - er det ingen overgang med wire eller noe annet der? det var det jo ikke på videoen!

 

Du må bruke litt kraft. Pleier å sette spaken i N først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Iversen skrev:

 

Du må bruke litt kraft. Pleier å sette spaken i N først :)

Da brukte jeg MYE kraft............ og DER kom girspaken!!

Dette hadde jeg aldri turt uten innleggene fra Forumet!

Jeg tok noen dråper olje der jeg tror den er treg....håper det er ok.

Så nå er jeg på vei nedover i plastdelene,,, håper det kun er 2 skruer foran og bak,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ando skrev:

Da brukte jeg MYE kraft............ og DER kom girspaken!!

Dette hadde jeg aldri turt uten innleggene fra Forumet!

Jeg tok noen dråper olje der jeg tror den er treg....håper det er ok.

Så nå er jeg på vei nedover i plastdelene,,, håper det kun er 2 skruer foran og bak,

 

Den er jo laget for å sitte fast ;)

Er 2 skruer foran og bak på D1 i hvert fall. Konsollen er ikke veldig ulik på D2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, motom skrev:

Løsner lettere neste gang :D

 

 

20 timer siden, Erik Iversen skrev:

 

Den er jo laget for å sitte fast ;)

Er 2 skruer foran og bak på D1 i hvert fall. Konsollen er ikke veldig ulik på D2. 

Ja, løsner lettere nå...ren rutine.....

Ja, 2 skruer foran og 2 i oppbevaringsboksen.

Men girspaken er i veien - så jeg fjerner antagelig litt av midtkonsol plasten - fra der den ikke synes under det brune "tre" dekselet...

Før jeg gjør det: finner jeg da lednings bunten fra radioen til forsterkeren under der? Det er jo den jeg er ute etter!

 

Hvordan får jeg ut luftkondisjonering displayet (den som sitter under radioen). Tror jeg kan komme til radio lednings bunten (for sjekk) der også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2022 den 21.37, motom skrev:

Klima panelet tror jeg bare hadde klips på siden som du klemmer inn og vipper ut hele enheten.

 

Ja, takk - det stemte: brukte 1 tynn og stiv kniv på hver side - og da kom klimapanelet ut.

Da fikk jeg se (det er jo det som var målet med å få ut klimapanelet...) at det går 7 ledninger (brun, svart, hvit, grå, rød, grønn, fiolett) fra radioen ned bak/under midtkonsollen (som jeg da regner med går til forsterkeren) + resten av ledningene stuper ned i rommet under rattet...?

Nå skal jeg følge ledningene for å se etter grunnen til at det ikke er lyd i radioanlegget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på alle ledningene fra radioen - og så langt jeg ser er de uskadet...

Fulgte 7 ledninger fra den blå pluggen bak på radioen - til forsterkeren: jeg ser hvor de går inn + så er det 22 ledninger på vei ut av forsterkeren...... går de parvis til hver av de 11 høyttalerne?

En teori er: om 1 ledning til en av høyttalerne er overledning (feks i overgangen til en av dør høyttalerne) - så vil ALLE høyttalerne kutte ut.

Om jeg da kutter 1 og 1 av høyttaler ledningene... så vil da lyden komme tilbake  - når jeg kutter overledningen.!

Skal jeg starte med å kutte de 7 ledningene som går til forsterkeren - eller de 22 ledningene som går ut av forsterkeren?

 

Jeg har opplevd 3 ganger ila uken at lyden har kommet i noen minutter av gangen: 2 ganger ved fikling med å ta radioen ut og inn av dashen + 1 gang i en dump i veien...

 

Noen andre forslag til feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, motom skrev:

Hva med å åpne en og en dør og røske i gjennomføringen før du begynner å kutte ledningene? 

 

Var det så at du hadde forsøkte med annen forsterker og annen radio? 

 

 

Ja, har åpnet alle dørene + dratt og bendt på ledningsbuntene som fortsetter inn i dørene.

En annen forsterker er prøvd, men ikke en annen radio.... - noen i Oslo som har til utlån?

Ila dagen har jeg funnet ut at det altså går 7 ledninger fra den blå pluggen bak på radioen og inn i Forsterkeren + 22 ledninger ut = totalt 29 ledninger. 12 par ledninger er vridd rundt hverandre - og fortsetter ut til 11 høyttalere + 1 sub.? Her har jeg brukt multimeter uten å egentlig skjønne hva jeg skal måle - kun for å se etter et mønster... Grønn/Fiolett ledning er 12 volt inn og Svart ledning er jord, men hvordan skal OHM og volt avlesing være på hver av de tvinnede parene ut til høyttalerne?

I morgen tror jeg turen går til SPESIALIST.... Kanskje kjøpe ny radio om den gamle er i stykker? Med stor skjerm + ryggekamera+++???

8 minutter siden, lafterolf skrev:

Du kan måle ledningene ut av spilleren, for at selve radioen fusker er ingen uvanlig ting. Start der.

 

Spilleren = Radioen eller Forsterkeren?

Hvordan måler jeg? Hva slags verdier skal jeg forvente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er verdt å prøve en annen spiller før du begynner å klippe kabler.

 

Synd det bare er 1,5 din men det finnes uansett mange fine 1din flip-up spillere med carplay etc som vil gi økt funksjonalitet.

Mister muligheten til å spille kasetter... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, lafterolf skrev:

Du kan måle ledningene ut av spilleren, for at selve radioen fusker er ingen uvanlig ting. Start der.

 

Da tok jeg en tur ut i mørket - for å måle verdier ut av Radioen:

Den blå pluggen bak på Radioen har altså 7 ledninger - som går til Forsterkeren:

Med Radioen AV måler jeg: Fiolett 12 volt, de andre 6 ledningene 0 volt.

Med Radioen PÅ måler jeg: Fiolett 12 volt, Grønn 12 volt, Brun 15 mVolt, de andre 4 ledningene 8 mVolt.

Da tror jeg Radioen er ok.....        ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledninger til dører er uansett friskmeldt, hvis ikke ville du mistet lyden i en dør osv mens resten fungerte. Og nettopp derfor heller jeg til selve stereoen/kasettspiller/radiodel, kjært barn mange navn.

 

Det er høytalerledningene du må måle, varierende spenning etter volum. 

Ideen om å låne spiller bør være første prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, motom skrev:

Tipper det er verdt å prøve en annen spiller før du begynner å klippe kabler.

 

Synd det bare er 1,5 din men det finnes uansett mange fine 1din flip-up spillere med carplay etc som vil gi økt funksjonalitet.

Mister muligheten til å spille kasetter... :D

Hva betyr 1,5 din? Har du noen forslag til hvilken Radio jeg skal kjøpe? Men det er jo synd å gi opp å finne ut av dette anlegget mitt da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...