Gå til innhold

Innstilling av tenning på Serie III


Baard

Anbefalte innlegg

Jeg er litt støttekontakt for Konrads Serie III om dagen. I august ville den ikke starte (i garasjen) etter å ha vært i Elvedalen. Han er kvalifisert for å feilsøke og skru selv men han, og etterhvert jeg har slitt litt med å finne igjen gnisten på bilen. 

Nå har han kjøpt original fordeler, ny coil, plugger, pluggledninger osv. Opprinnelig stod det elektronisk tenning på bilen, men der hadde vi altså ingen gnist overhodet. 

Nå har vi gnist, men antagelig ikke på rett sted (eller tid) siden bilen ikke vil gå. 

Hvordan stiller vi enklest inn så vi er i nærheten av rett tenningstidspunkt? Vi har funnet tenningsmerke på svinghjulet og markør der gnisten skal til sylinder nr. 1. Regnet da med at fordelerlokket skal stå slik at dette matcher kabel til plugg på sylinder nr. 1, men det er dødt. Har også forsøkt å snu pluggkabler 180 grader da det demrer at jeg for noen år hadde snudd ting 180 grader, men heller ikke der får vi gnist. 

Tips til innstilling "for dummies" mottas. 

 

2022-10-23 18.35.42.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips :-) 

 

Ja, vi har pluss inn på coil og gnist når vi tar ut pluggen og setter den mot gods og kjører starter. Utfordringen er å få gnisten på rett sted - eller tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at nye stifter er innsatt med fett så de bør renses før bruk.

Og "smøreservice" på fordeleren. Ofte et glemt kapittel senere.

 

Men dette hjelper nok ikke på startproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brum brum :-) 

 

Takk til Lafterolf, tipset fungerte. Nå er det liv i maskinen, finjustering tar vi senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...